2021-01-23, 11:30
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ja, det citatet var riktig pajasartat. Han antyder ju dessutom att diskussionen av misslyckandet på något sätt skulle vara medskyldigt till höga dödstal i andra vågen. Det är ju snarare så att det var oförmågan från FHM:s sida att lyssna på kritiken och faktiskt agera som gav plats åt en stor andra våg.

Att skylla dödstalen på kritik luktar faktiskt lite som hur autkoritära regimer brukar reagera på kritik.

Anders Björkman förtroende som infektionsprofessor är lika med noll efter det där inlägget. Hur kan man vara så dåligt påläst som infektionsprofessor mitt under en pandemi?

Eller så är han bara ute efter forskningsbidrag och då måste han ta till lögnen när han försvarar regeringen och FHM.
Citera
2021-01-23, 11:30
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har inget svar på din fråga för jag fattar inte heller.

En annan fråga vad hände i Danmark när viktig leverans av sprutor ej levererades till Sverige?
Var det leverantörens fel eller var det danska myndigheter som låg bakom?
Företaget har "pudlat". De skyllde (felaktigt) på myndigheterna.

Citat:
Vi lägger oss platt, vi har kommunicerat något som inte var sant, säger Sören Agerbo på Sacomed.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vA33yV/dansken-erkanner-bluff-om-sprutorna-vi-lagger-oss-platt
Citera
2021-01-23, 11:32
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
En helt ärlig fråga utan några värderingar.

Angående den brittiska mutationen som tagit rejäl kraft i Norge, kommer dom vara mer utsatta för den med tanke på deras låga naturliga immunitet? Men framförallt, kan man anta att vi kommer klara oss bättre?

Notera att detta inte handlar om att jag hoppas på att det går illa för Norge, det är bara en fråga i ren nyfikenhet.

Tittar man på hur SIR-modeller fungerar så har graden av immunitet i samhället ingen riktigt bromsande effekt förrän man kommer nära flockimmuniteten.

Men det är förstås en förenkling av verkligheten.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=gxAaO2rsdIs
Citera
2021-01-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har inget svar på din fråga för jag fattar inte heller.

En annan fråga vad hände i Danmark när viktig leverans av sprutor ej levererades till Sverige?
Var det leverantörens fel eller var det danska myndigheter som låg bakom?

Der har ikke været et ord om den sag i danske medier og de har ellers haft travlt med at finde fejl hos regeringen siden minksagen.
Jeg håber andre medier end AB vil kigge på sagen, da de må anses for et af de mindst troværdige medier i norden.

Jeg forstår ikke hvorfor region Stockholm skal bruge 2 danske firmaer som mellemmænd på en bestilling af sprøjter.

Jeg fandt dog en artikel fra marts, hvor følgende konstateres:

"Herhjemme har vi taget lignende skridt. Regeringen har netop indført regler, der giver mulighed for at påbyde danske virksomheder at levere eller producere medicinsk udstyr og personlige værnemidler til regioner og kommuner. Dermed vil virksomhederne ikke frit kunne sælge eller eksportere udstyret."

https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/blogs/2020/3/handelshindringer-sikrer-lande-medicinsk-udstyr/
Citera
2021-01-23, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Anders Björkman förtroende som infektionsprofessor är lika med noll efter det där inlägget. Hur kan man vara så dåligt påläst som infektionsprofessor mitt under en pandemi?

Eller så är han bara ute efter forskningsbidrag och då måste han ta till lögnen när han försvarar regeringen och FHM.

Jag tror alltid man skall ha sådant i beaktande. Det gäller även Gisecke som både själv fakturerade FHM och har en fru med intresse i ett sjukvårdsbolag som sysslar med eftervård av lungkomplikationer. Follow the money är alltid något man skall göra när man hör häpnadsväckande uttalanden.
Citera
2021-01-23, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Tittar man på hur SIR-modeller fungerar så har graden av immunitet i samhället ingen riktigt bromsande effekt förrän man kommer nära flockimmuniteten.

Men det är knappast någon nackdel för när man kan öppna upp. Jag menar, det är inte så att vi kommer öppna upp senare än övriga europa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Företaget har "pudlat". De skyllde (felaktigt) på myndigheterna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vA33yV/dansken-erkanner-bluff-om-sprutorna-vi-lagger-oss-platt

Skönt att höra eftersom jag vill behålla en positiv Danmarksbild.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ja undra hur stort mörkertalet är. Ingen av dom jag känner som testat positivt har haft någon symptom. Inte ens min 80-årige släkting. Hade dom inte hittats genom smittspårning hade dom aldrig testat sig. Detta gäller ett 10-tal personer.
Märkligt. Min erfaranhet är det totalt motsatta.
Jag känner 7-8 pers (plus mig själv) som har testat positivt. Alla misstänkte att de hade haft det för att de hade varit sjuka med ovanliga symptom. Jag känner ingen som har testat positivt utan att ha haft tydliga symptom. Men det är ju såklart bara anekdoter.
Citera
2021-01-23, 11:36
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har inte folk i tråden noterat att vi har en kraftig "frivillig lockdown".

De äldre rasar in på morgonen när matbutikerna öppnar, med halvt skräckslagna ansikten,
för att köpa det nödvändiga för överlevnad.

Säger sig självt att de sett hur andra äldre behandlats under Furer Löven och Dr. Tengeles ledarskap.
Sprutpolitiken har ju publicerats i Svenska dagstidningar. Inte så att de inte vet.

Utan den "frivilliga" isoleringen, hade Sveriges dödstal, varit långt mycket värre.

Alla äldre jag pratat med, har hintat åt att de ser på det som att regeringen vill ta livet av dem.

Jag tror du ljuger!

De flesta äldre jag pratar med har stort förtroende för vår strategi, och tycker det är bra att vi inte stängt helt.
Dock förstår jag inte hur de kan känna så. Jag hade varit vansinnig om jag varit 70+, och haft stor risk att dö av skiten..

Men att alla du pratat med säger som du påstår, tror jag inte på..
Citera
2021-01-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men det är knappast någon nackdel för när man kan öppna upp. Jag menar, det är inte så att vi kommer öppna upp senare än övriga europa.

Sant, vi har ju knappt ens börjat stänga ner.
Citera
2021-01-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
jo, jag tror absolut att barn smittar. Likaså tror jag att det finns väldigt många som drabbas av långtidscovid och därför inte kan arbeta och att de kräver mycket sjukhusresurser.
Du skrev att alla mellan 30 och 50 skulle bli vårdpaket.
Det tror du inte på själv ens.
Citera
2021-01-23, 11:38
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance

Som jag sagt tidigare, gäller det helt utan andra åtgärder.
Nu har vi faktiskt ett antal bromsande åtgärder på plats. Både ”frivilliga” och bindande..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in