2021-01-23, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tveksamt. I Sverige har officiellt 5% av befolkningen testat positivt. Finns mörkertal visserligen, men väldigt många med symtom har testat sig. Ponera att mörkertalet är 100%. då betyder det ändå att 90% av befolkningen är mottagliga för smittan. Dessutom vet vi inte hur länge man är immun och vi vet framförallt inte om de aggressivare mutationerna bryter igenom antikroppsbarriärer mot tidigare varianter. Tror effekten av åtgärder är långt mycket större än den något större immunitet som ev KANSKE finns i Sverige...., som det ser ut nu kommer Sverige att framstå som en förlorare även denna gång. I andra länder sätter man in motåtgärder. I Sverige låtsas man som det regnar, håller för ögon och öron och kör ändå. Det hela är så dåligt skött i Sverige. Vet inte vad det är för fel på det här landet, men jag tycker det är fruktansvärt.

Fast var det inte runt 20% bekräftade i typ Stockholm i december? Och Göteborg är nog inte så långt efter. Det är ju i dessa större mer tätbefolkade städer som immuniteten spelar ännu större roll.
Citera
2021-01-23, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Han förklarar alltså att Sveriges höga dödlighet beror på att Sverige i februari vägrade införa karantän för inresande från Kina, Italien och Iran.

Och vi vet ju alla vem som rekommenderade den strategin.
Fri rörelse mellan länder var WHO:s och EU:s gemensamma linje fram till mitten av mars.
Citera
2021-01-23, 09:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast var det inte runt 20% bekräftade i typ Stockholm i december? Och Göteborg är nog inte så långt efter. Det är ju i dessa större mer tätbefolkade städer som immuniteten spelar ännu större roll.

550 tusen bekräftat smittade i Sverige. Exakt hur det fördelar sig regionalt känner jag inte till. 20% i Stockholm låter väldigt mycket. Det skulle innebära cirka 450 tusen personer bara i Stockholmsregionen. Den överrepresentationen tror jag inte på.
Citera
2021-01-23, 10:02
Medlem
Citat:
550 tusen bekräftat smittade i Sverige. Exakt hur det fördelar sig regionalt känner jag inte till. 20% i Stockholm låter väldigt mycket. Det skulle innebära cirka 450 tusen personer bara i Stockholmsregionen. Den överrepresentationen tror jag inte på.
20% officiellt
40% mörkertal
39% som inte förkylningen biter på.
Så det är nära slutet nu, oavsett nationalitet på smittan.
Vi får väl hjälpa norrmännen ett tag tills det blåst över där.
Citera
2021-01-23, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fri rörelse mellan länder var WHO:s och EU:s gemensamma linje fram till mitten av mars.

Försöker du lura någon att inga länder införde karantän och tester av inresande i februari?
Citera
2021-01-23, 10:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
20% officiellt
40% mörkertal

så det är bara en procentenhet av befolkningen i Sverige som är mottagliga nu enligt dig? Ja, det hade ju varit för väl om det varit så....
Citera
2021-01-23, 10:06
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Belgiens topp är ju dubbelt så hög som vår.

Teorin tidigare, var den dåliga luften. Något de delar med Wuhan och norra Italien.
Det kan man ju tyvärr börja diskutera. Då andra ställen nu fått höga dödsfall/capita.
Portugal är ju inte direkt känt för dålig luft.

Människor i Belgien har dock förstörda lungor. Se karta:

Statistical average loss of life expectancy in months in Europe due to anthropogenic PM 2.5 (air pollution).
https://external-preview.redd.it/mRtBbKIlB4kHl33pO3yUIvGqs35ENyPuBfyB4eH1YeM.gif?fo rmat=mp4&91416cbf

Det man vill ha är en grafisk EU karta, över fall och dödsfall. Det är dock inget man ger ut.

(PS: De har ej heller tidigare vaccinerat mot TBC.)
Senast redigerad av severustheemperor 2021-01-23 kl. 10:09.
Citera
2021-01-23, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Försöker du lura någon att inga länder införde karantän och tester av inresande i februari?
Nej, det fanns ju länder som gick emot WHO:s rekommendationer. Om det fanns länder i EU som gick emot EU:s rekommendarioner känner jag inte till.

Det var oavsett inte någon "svensk" strategi, förrän senare i pandemin, när Sverige hade högre smittotal än omvärlden och därför inte hade några skäl att bevaka gränsen för inresande.
Citera
2021-01-23, 10:11
Medlem
Citat:
så det är bara en procentenhet av befolkningen i Sverige som är mottagliga nu enligt dig? Ja, det hade ju varit för väl om det varit så....
Stockholms siffror.
Färre som haft smittan i övriga landet, dock en starkare befolkning så det är snart över där också.
Citera
2021-01-23, 10:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Över 11 tusen döda. Får vi ordentlig spridning av de muterade varianterna kan det ta en sjuhelvetes fart under våren detta. Kan mycket väl bli så att vi har fått 20 tusen döda innan vi fått vaccinationsskydd. Vården kommer inte ha en chans. Andra länder vidtar åtgärder. Sverige öppnar upp. Känns ibland som jag behöver nypa mig i armen. Känns som man lever i ett mardrömsland.
Citera
2021-01-23, 10:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
En helt ärlig fråga utan några värderingar.

Angående den brittiska mutationen som tagit rejäl kraft i Norge, kommer dom vara mer utsatta för den med tanke på deras låga naturliga immunitet? Men framförallt, kan man anta att vi kommer klara oss bättre?

Notera att detta inte handlar om att jag hoppas på att det går illa för Norge, det är bara en fråga i ren nyfikenhet.
Ni förnekare påstod det i våras. Att folk skulle dö i drivor i grannländerna till hösten medan Sverige hade immunitet. Otroligt att ni inte lärt er nånting alls efter snart ett år av pandemin.

Kommer det en tredje våg så drabbas Sverige hårdast igen, 20% immunitet lär inte ändra på det. Varför skulle det ändra när receptet hela tiden är samma och bygger på Tegnells ignorans?
Citera
2021-01-23, 10:14
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
20% officiellt
40% mörkertal

Ja, Norge är säkert supertaggade på att få hjälp från Sverige i hur man hanterar pandemin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in