2021-01-23, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är för tidigt att skriva om historien. Åter en av de "tunga" experterna som inte ser Sveriges strategi som ett misslyckande. Vad får de alla ifrån? Infektionsprofessorn Anders Björkman (lika PK-korkad som sin namne kanske):

DN Debatt. ”Det är inte strategin som förklarar svenska dödstalen”
/.../Min slutsats är att den svenska modellen inte är ett misslyckande eller en nationell katastrof. Misslyckad är i stället den okritiskt flockmässiga kritiken mot särskilt Folkhälsomyndigheten. Den är dessutom obegriplig. Detta flocktyckande har medfört ”flock*immunitet” mot fakta. Om i stället alla dessa enahanda debattartiklar och tidningsledare handlat om fakta och konstruktiva diskussioner hade vi nog haft färre avlidna i covid i dag, med till exempel snabbare och mer välriktade insatser mot andra vågen.
https://www.dn.se/debatt/det-ar-inte-strategin-som-forklarar-svenska-dodstalen/

Nu gå in och kolla Belgiens siffror som ett exempel. De införde gradvist under en månad i höstas stränga restriktioner när en kraftig våg sköljde in:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/

Daily new confirmed COVID-19 cases per million people

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&country=BEL~SWE&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&hideControls=true&perCapita= true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort= asc

Daily new confirmed COVID-19 deaths per million people

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&country=BEL~SWE&region=World&deathsMetric= true&interval=smoothed&hideControls=true&perCapita =true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort =asc

OBS att Sveriges inrapportering laggar kraftigt här.
Belgiens kurva ser ju ut som att man gjort något alls.

Om man inte visste bättre så skulle man tro att det var Sverige som hade haft lockdown, baserat på hur kurvorna ser ur bredvid varandra.
Citera
2021-01-23, 08:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Som du säger fungerar det inte att bedriva smittsäkert skolarbete på plats. Det är bara att glömma. Inte räcker det med att ställa ut en flaska handsprit i klassrummen heller. Ungefär som om det skulle fungera som något slags vigvatten mot vampyrer, Ska man minska smittan måste man övergå till strikt distansundervisning. Ingen jävla mellanmjölk om varannan dag, eller sådana knasigheter. Då gör det ingen nytt. Distansundervisning och social distansering är det enda som fungerar, men då måste man uppvisa en uthållighet. Vaccinen ligger förhoppningsvis inte så avlägset bort. Jag tycker man borde köra på distans till dess. Tyvärr sänder ju regeringen helt motsatta signaler. De vill snarare öppna upp skolorna ännu mer, då smittan fallit lite i och med loven. Dessvärre kommer den garanterat att öka igen inom en månad eller så. Jag hade nog helst sett att man kört på distans i skolans samtliga stadier tom april. Då har förhoppningsvis tillräckligt många kunnat vaccinera sig, men kanske bör man köra distans terminen ut. Man måste göra allt för att skynda på vaccineringen av vaccin som är godkända och effektiva.
Jag tror också smittan kommer att öka igen nu. Februari kan bli den tuffaste månaden.

Jag har märkt att du har ganska starka åsikter om skolan nu under pandemin. Jag kan hålla med dig om att jullovet borde blivit förlängt och som läget är nu så håller jag med om att distans skulle varit bäst och fått ner smittan ordentligt. Däremot tycker jag man borde börjat tidigare. Man kunde mjukstartat med distans i alla fall för låg och mellanstadiet. En dag på distans redan i höst. Vant barnen lite och då sett hur mycket distans undervisning som räckte för att inte smittan skulle öka så våldsamt. Vi var ju inne på det tidigare, vill man trycka ner smittan bör man börja tidigt om man inte gör det måste det man senare gör bli så mycket mer drastiskt.
Citera
2021-01-23, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det verkar fan inte gå så bra med vaccineringen. I går hade 1,41% av befolkningen fått vaccin enligt DN. I dag är den siffran 1,39%. Imponerande att det till och med går bakåt.

Hur många år kommer det ta innan alla är vaccinerade?
Jag tror inte vi behöver oroa oss för vaccinationstakten så som den ser ut just nu

Takten lär öka kraftigt senare under våren.
Citera
2021-01-23, 08:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men hur tittar du?

Anledningen till att andelen går "bakåt" är för att totalpopulationen ökar i antal via födslar eller migration. Eftersom att det är helg och vi fortfarande är på fas1 så står vaccineringen still. Det medan totalpopulationen ökar i antal. Vi slutar inte föda barn bara för att det är helg.

Jag har jävligt svårt att tro att DN uppdaterat antal födslar och migranter i sin statistik mellan i går och i dag. Imponerande i så fall.

Tror snarare att denna korrigering från 1,41% till 1,39% var en felberäkning.
Citera
2021-01-23, 08:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Jag tror inte vi behöver oroa oss för vaccinationstakten så som den ser ut just nu

Ja det får man ju hoppas. Men jag tror det när jag ser det.
Citera
2021-01-23, 08:32
Medlem
57Emmas avatar
Redan utrett
Senast redigerad av 57Emma 2021-01-23 kl. 08:36.
Citera
2021-01-23, 08:37
Medlem
Här är studien som säger att den brittiska varianten kan vara mer dödlig:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.01.21.21250264v1.full.pdf

Studien lyfter också en alternativ förklaring till varför dödligheten ser högre ut (fetad). Nämligen att testerna kanske inte är lika känsliga för den här nya varianten:
6 Conclusion

We have shown that the relationship between positive tests and subsequent deaths in the UK change significantly around early December, such that the shift-and-scale relationship between test-revealed cases and subsequent deaths failed. The model is fully determined by data, so this observation means there was a marked increase in the case-fatality ratio, where cases (positive tests) and fatalities are as defined by the UK government.

The correlation of increased case-fatality rate with the VOC suggests possible causation. We can identify several possibilities. One interpretation would be that the new variant of the coronavirus produces a more severe infection, as well as being more transmissible, however there is currently no clinical evidence for that and the dip in the CFR in late December does not support this hypothesis; alternately, the test may be less sensitive to the VOC, or the VOC infection may have taken off in undertested parts of the population.
Om tester fungerar sämre på den här mutationen så borde det ju kunna vara en förklaring till både den högre dödligheten, och den snabbare spridningen av den här mutationen.

Högre dödlighet blir en konsekvens av att man har färre upptäckts fall per död.

Snabbare spridning blir en konsekvens av att folk får false-negative svar på sina test, och uppför sig därefter.
Citera
2021-01-23, 08:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Belgiens kurva ser ju ut som att man gjort något alls.

Om man inte visste bättre så skulle man tro att det var Sverige som hade haft lockdown, baserat på hur kurvorna ser ur bredvid varandra.
Du verkar bra på det där att tolka grafer...not! Dags för glasögonen?

Man ser en tydlig och kraftig topp i höstas alldeles när de stegvisa restriktionerna infördes. Man ser också ett fall efteråt och utplaning. Sveriges kurvor går under samma period upp både smittade och döda samt fortsätter så. Observera att ourworldindata.org påpekar just Sveriges försening med data som orsak till dippet i slutet av kurvorna.
Citera
2021-01-23, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter

Fel, leveranserna uteblir. Rubrik i dagens DN;

Citat:
Färre vaccindoser än planerat från Astra Zeneca https://www.dn.se/sverige/farre-vaccindoser-an-planerat-fran-astra-zeneca/

Först vara det Pfizer som drog ner på leveranser, nu Astra Zeneca. Det kommer mindre, vänta bara får du se. Borde skapas en tråd för vaccinering, leveranser etc.
Citera
2021-01-23, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt SCB var överdödligheten under år 2020 ca 8 procent.

Enligt måndagens siffror från SCB var vi uppe i 97941 döda år 2020. Dvs ca 98000 döda. Och nu på måndag stiger nog siffrorna ytterligare, när SCB uppdaterar statistiken.

Vill man få en mer detaljerad rapport om överdödligheten så har Folkhälsomyndigheten släppt en bra rapport:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/rapport-overdodlighet-vecka-53.pdf
OK, då uppdaterar vi. Åren med lägst dödlighet i Sveriges historia (pr milj inv):

8596 (2019)
9011 (2018)
9088 (2017)
9103 (2016)
9129 (2014)
9228 (2015)
9374 (2013)
9407 (2020)
9451 (1952)
9518 (2011)

Detta skulle alltså ge ca. 4% överdödlighet jämfört med 2015-19. Ett pandemiår.
Citera
2021-01-23, 08:58
Medlem
severustheemperors avatar
-
-
-
Varför dör det så få i Afrika?

Är det, för att så många äter Ivermectin?
Citera
2021-01-23, 09:05
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Finland har fattat beslutet att testa alla som kommer in i landet fr o m 27.1. till slutet av februari. Efter testningen 10-14 dagars karantän.

Finnarna själva får åka ut och in som vanligt. Men man rekommenderar att inte resa överhuvudtaget.
Finland stänger också gränsen mot Sverige i norr, där det fram till nu varit fritt för boende i gränssamhällena att åka kors och tvärs. Nu tillåts endast övergångar via de officiella övegångsställena och det är krav på testning och karantän. Vanliga arbetsresor tillåts inte heller, utan endast nödvändiga för samhället och sjukvårdspersonal. Detta gör att alla hantverkare och gästarbetare från Estland får stanna hemma, eller om de befinner sig i landet redan, strunta i att åka hem eftersom de inte kommer in igen.

Nyhetsrapportering: https://svenska.yle.fi/artikel/2021/01/22/endast-nodvandig-trafik-tillats-under-nya-reserestriktioner-regeringen-vill
Långt och detaljerat dokument: https://raja.fi/sv/anvisningar-om-gransovergang-corona
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in