Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-22, 18:43
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Var det inte så att LP resonerade, spekulerade och diskuterade gärningsmannens tänkbara utseende under veckor, månader, med bland annat Mårten P., medan ett allt otäckare anlete framträdde inför hennes blick, eller kanske hellre fantasi? När jag läst källorna får jag snarare en känsla av att LP inte kunde erinra sig mördarens ansikte, ja att hon inte kunde erinra sig något väsentligt inför och i samband med skotten, till följd av den traumatiska upplevelsen; men konstruerade en historia som fungerade med hennes temperament: Hon var rationell, utomordentligt iakttagande, "utbildad" för att lägga märke till saker, som hon insisterade på under rättegången, osv.; mördaren såg hemsk ut, skotten var en komplett överraskning, hon själv la genast märke till alla detaljer, etcetera - medan hon i själva verket var fullständigt hysterisk och utom sig själv, enligt samstämmiga vittnesmål.

Nä, tyvärr, jag tror inte att LP:s vittnesmål är särskilt mycket att ta fasta på. Jag tror att händelsen i princip är helt svart för henne efteråt, men att hon byggde upp en historia allt eftersom, som fungerade för henne när projektet var att resa sig från traumat. Allt detta medan hon är mitt i den fars som blev palmeutredningen, med Holmér, PKK, Ölvebro och CP. Vila i frid, säger jag uppriktigt, men det enligt min spekulation post-traumatiska återuppbyggandet av händelseutvecklingen är nog inte så värdefullt om man vill förstå vad som verkligen hände i hörnet mellan Sveavägen och Tunnelgatan. Dessvärre var PU av motsatt uppfattning: LPs vittnesmål är utgångspunkten för vad som hände. Jag tror att det är ett av de främsta misstagen - och konkurrensen är hård - som PU lidit av sedan dess.

Jag tror inte LP blev hysterisk förrän det som hänt riktigt sjunkit in. Därför tror jag att hon kan ha gjort iakttagelser som fastnat i minnet de första sekunderna efter skotten.
Citera
2021-01-22, 18:45
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
CA alltså

Möjligtvis om någon sett honom gå omkring med en larvig gammaldags stickad skidmössa med öronlappar och skärm. Fast det tror jag inte CA hade.
Citera
2021-01-22, 19:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Möjligtvis om någon sett honom gå omkring med en larvig gammaldags stickad skidmössa med öronlappar och skärm. Fast det tror jag inte CA hade.

Jaså. Har du index på hans garderob? Om det var CA som var GM är jag övertygad han hämtat sitt vapen hemma. Då är det lätt ta med något plagg.
Citera
2021-01-22, 21:02
Medlem
Citat:
Jag tror inte LP blev hysterisk förrän det som hänt riktigt sjunkit in. Därför tror jag att hon kan ha gjort iakttagelser som fastnat i minnet de första sekunderna efter skotten.
Det är kort sagt inte så det fungerar.
Citera
2021-01-22, 21:03
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Yes. Skummade listan i går och ser att en blå Volvo förekommer på flera ställen. Liksom en lång blond man med WT på flera ställen. Stort jobb, men nu har vi något konkret utöver det vi redan vet. Återkommer.

Här kommer det gå framåt.

Exvis tips 095 i PU 2017:

Mörkhårig polis från Bagarmossen som talade i Walkie Talkie igenkänd mordkvällen av konstintresserad uppgiftslämnare. Oklart från sammanfattningen om det är UL eller polisen som står vid Dekorima.

Föllinge bodde sedan många år tillbaka på Rusthållarvägen 85 i Bagarmossen vid aktuell tidpunkt.

Jag kommer nu leta flera poliser från Bagarmossen, men den satt i minnet.
Senast redigerad av 14thInt 2021-01-22 kl. 21:11.
Citera
2021-01-22, 21:25
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt

Mörkhårig polis från Bagarmossen som talade i Walkie Talkie igenkänd mordkvällen av konstintresserad uppgiftslämnare. Oklart från sammanfattningen om det är UL eller polisen som står vid Dekorima.

Föllinge bodde sedan många år tillbaka på Rusthållarvägen 85 i Bagarmossen vid aktuell tidpunkt.

Nu jäklar, bra jobb.
Citera
2021-01-22, 21:49
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jaså. Har du index på hans garderob? Om det var CA som var GM är jag övertygad han hämtat sitt vapen hemma. Då är det lätt ta med något plagg.

Nej tyvärr. Men han känns inte som typen som skulle välja en sådan huvudbonad tycker jag.
Citera
2021-01-22, 21:58
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Möjligen skulle det kunna ha funnits lite DNA på fingertopparna. Blanda upp det med blod från Palme och DNA från alla som höll i rocken på sjukhuset och sedan slängde man förmodligen inte in den i frysen utan DNA't har utsatts för värme.
Jag tror inte man kan hitta gärningsmannens DNA. Varken nu eller i framtiden.

Man hade sådana förhoppningar 2011 så kanske skall man inte ge upp allt hopp.
DNA-experten LGWP trodde dock inte att det var möjligt då ens med framtida teknik.

https://www.svd.se/dna-spar-pa-palmes-rock-utredarnas-hopp

...Utredarna har också försökt hitta DNA-spår från mördaren på överrocken som Olof Palme hade på sig när han dog. Enligt ett vittne la mördaren sin hand på Palmes axel precis innan han avlossade det dödande skottet.

För ett par år sedan lyckades SKL:s kriminaltekniker ta fram en DNA-profil av spår på rocken. Den var från en man och ett därför hoppades Stig Edqvist ett kort tag på ett genombrott,,,:

...Förhoppningarna står nu till att DNA-tekniken ska förbättras ytterligare så att det i framtiden blir möjligt att ta fram DNA-profiler från ännu mindre biologiska spår...

...Överrocken och den övriga tekniska bevisningen i Palmeutredningen förvaras väl förpackad hos Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL, i Linköping. Utvecklingen inom DNA-tekniken går snabbt framåt och spår som inte kan framkallas idag kan kanske synliggöras i framtiden, förklarar Sabine Rütten, informationsansvarig på SKL...
Citera
2021-01-22, 22:04
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Det är kort sagt inte så det fungerar.

Hur fungerar det då och har du någon källa som styrker det ?

Hittade lite här om falska minnen men inget om minnet skulle fungera bättre eller sämre när man är i chock och hysterisk. Jag tror ju att det fungerar sämre då.

https://www.ted.com/talks/elizabeth_loftus_how_reliable_is_your_memory?langu age=sv
Senast redigerad av HAARP 2021-01-22 kl. 22:52.
Citera
2021-01-22, 22:09
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Man hade sådana förhoppningar 2011 så kanske skall man inte ge upp allt hopp.
DNA-experten LGWP trodde dock inte att det var möjligt då ens med framtida teknik.

https://www.svd.se/dna-spar-pa-palmes-rock-utredarnas-hopp

...Utredarna har också försökt hitta DNA-spår från mördaren på överrocken som Olof Palme hade på sig när han dog. Enligt ett vittne la mördaren sin hand på Palmes axel precis innan han avlossade det dödande skottet.

För ett par år sedan lyckades SKL:s kriminaltekniker ta fram en DNA-profil av spår på rocken. Den var från en man och ett därför hoppades Stig Edqvist ett kort tag på ett genombrott,,,:

...Förhoppningarna står nu till att DNA-tekniken ska förbättras ytterligare så att det i framtiden blir möjligt att ta fram DNA-profiler från ännu mindre biologiska spår...

...Överrocken och den övriga tekniska bevisningen i Palmeutredningen förvaras väl förpackad hos Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL, i Linköping. Utvecklingen inom DNA-tekniken går snabbt framåt och spår som inte kan framkallas idag kan kanske synliggöras i framtiden, förklarar Sabine Rütten, informationsansvarig på SKL...
Hur sätter man på sig ett par handskar? Hur tar man av sig ett par handskar? Min grundliga analys visar att det kan bli lite DNA avsatt på fingertopparna på den ena handsken.
Det är möjligt att rocken ligger i frysen nu. Men hur gjorde man 1986? DNA-analyser gjordes inte på den tiden, tekniken var för outvecklad.
Naturligtvis vore det fantastiskt om man kunde hitta mördaren i framtiden men sannolikheten är obefintlig.
Citera
2021-01-22, 23:01
Medlem
Börje *lvebrand som var omnämnd i tråden för någon dag sedan , verkar ha varit en duktig skytt .
Han har bland annat tävlat mot Ragnar Skanåker.

https://idrottonline.se/VaxjoPK-Sportskytte/globalassets/vaxjo-pk---sportskytte/aldre-resultat-1952-89/1982-83/1983-sportskytte.pdf?w=900&h=900

1983 tävlade han för HVSS , Hemvärnets stridsskola som utbildar Hemvärnets chefer på olika nivåer i hemvärnet.

https://drive.google.com/file/d/1kV9G8o1vfI9-dPY3zIUlpyO3_QvaqHUr/view
20110224 Tips förmedlat av LGWP
Citera
2021-01-22, 23:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt

Oj. Jag tolkar texten som att det är den konstintresserade UL som står vid Dekorima, dvs konstintresset förklarar varför han står vid färgbutiken.

Exakt var UL såg polisen från Bagarmossen framgår då inte men på synhåll från Dekorima. Om vi hittar Föllinge här vet jag inte riktigt vad jag ska säga (vilket är unikt ). Mycket bra jobbat!

Precis som du säger behöver vi, dvs du, hitta fler poliser bosatta i Bagarmossen 860228. Om det finns några. Spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in