Citat:
Var det inte så att LP resonerade, spekulerade och diskuterade gärningsmannens tänkbara utseende under veckor, månader, med bland annat Mårten P., medan ett allt otäckare anlete framträdde inför hennes blick, eller kanske hellre fantasi? När jag läst källorna får jag snarare en känsla av att LP inte kunde erinra sig mördarens ansikte, ja att hon inte kunde erinra sig något väsentligt inför och i samband med skotten, till följd av den traumatiska upplevelsen; men konstruerade en historia som fungerade med hennes temperament: Hon var rationell, utomordentligt iakttagande, "utbildad" för att lägga märke till saker, som hon insisterade på under rättegången, osv.; mördaren såg hemsk ut, skotten var en komplett överraskning, hon själv la genast märke till alla detaljer, etcetera - medan hon i själva verket var fullständigt hysterisk och utom sig själv, enligt samstämmiga vittnesmål.
Nä, tyvärr, jag tror inte att LP:s vittnesmål är särskilt mycket att ta fasta på. Jag tror att händelsen i princip är helt svart för henne efteråt, men att hon byggde upp en historia allt eftersom, som fungerade för henne när projektet var att resa sig från traumat. Allt detta medan hon är mitt i den fars som blev palmeutredningen, med Holmér, PKK, Ölvebro och CP. Vila i frid, säger jag uppriktigt, men det enligt min spekulation post-traumatiska återuppbyggandet av händelseutvecklingen är nog inte så värdefullt om man vill förstå vad som verkligen hände i hörnet mellan Sveavägen och Tunnelgatan. Dessvärre var PU av motsatt uppfattning: LPs vittnesmål är utgångspunkten för vad som hände. Jag tror att det är ett av de främsta misstagen - och konkurrensen är hård - som PU lidit av sedan dess.
Nä, tyvärr, jag tror inte att LP:s vittnesmål är särskilt mycket att ta fasta på. Jag tror att händelsen i princip är helt svart för henne efteråt, men att hon byggde upp en historia allt eftersom, som fungerade för henne när projektet var att resa sig från traumat. Allt detta medan hon är mitt i den fars som blev palmeutredningen, med Holmér, PKK, Ölvebro och CP. Vila i frid, säger jag uppriktigt, men det enligt min spekulation post-traumatiska återuppbyggandet av händelseutvecklingen är nog inte så värdefullt om man vill förstå vad som verkligen hände i hörnet mellan Sveavägen och Tunnelgatan. Dessvärre var PU av motsatt uppfattning: LPs vittnesmål är utgångspunkten för vad som hände. Jag tror att det är ett av de främsta misstagen - och konkurrensen är hård - som PU lidit av sedan dess.
Jag tror inte LP blev hysterisk förrän det som hänt riktigt sjunkit in. Därför tror jag att hon kan ha gjort iakttagelser som fastnat i minnet de första sekunderna efter skotten.

Men han känns inte som typen som skulle välja en sådan huvudbonad tycker jag.
). Mycket bra jobbat!