2021-01-22, 10:11
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality

- När LOP sneddat över gatan, så väntar Grandmannen/GM tills de är över helt och hållet för att inte väcka misstankar. När Olof och Lisbet har tittat klart i Saris skyltfönster i ca. 10-15 sekunder och har vänt sig söderut, så sneddar Grandmannen/GM över gatan och tar upp förföljandet. Vittnet Karin N ser honom också vid denna tid från sin lägenhet vid Sveavägen. När paret Palme är framme vid La Carterie, så observerar vittnet Nicola F honom när han går ca. 5-10 meter bakom paret och ut mot trottoarkanten. I grova drag samma signalement som för Grandmannen (45-årsåldern, blå långre jacka av Tensontyp, "för gammal för att vara livvakt").

- Grandmannen/GM passerar LOP ungefär i mitten av Skandiahusets fasad. Han fortsätter att gå ute vid trottoarkanten, och undviker därmed observation av omgivningen. Anders B utanför Götabanken ser honom inte, vilket kanske beror på att han har blicken fäst mot ett annat håll.

- Grandmannen/GM sneddar in från reklampelaren mot Dekorima, och ställer sig och väntar vid butikens entré. Han bör ha stått där under max ca. 30 sekunder, troligtvis 15-20 sek. Vittnet Inge M har inte sett honom under "flera minuter", utan missuppfattar tidsåtgången. Han har däremot troligtvis sett Anders B nära annonspelaren innan gärningsmannen kommer dit och sneddar in mot butiksfasaden ("det är något med den där annonspelaren"). Detta styrks också av Nicola F, som kommit gående norrut ca. 1 minut före, och inte sett någon väntande person vid Dekorima.

- Grandmannen/GM kan ha förvarat sina glasögon modell större i en mindre hård väska i innerfickan på jackan. Dessa tar han möjligvis av innan LOP anländer till Dekorimahörnet.
Jag måste säga att de där delarna med:
"han går ca. 5-10 meter bakom paret och ut mot trottoarkanten"
...
"sneddar in från reklampelaren mot Dekorima, och ställer sig och väntar vid butikens entré."
ger en mycket bra match mot SE:s rörelser enligt vad han uppgav i rätten vid två tillfällen.

Vi har alltså en match på rörelserna enligt vad SE uppgav där, eller kom SE ut 30 sekunder senare och gick på nästan exakt samma sätt ?

Samma sak med den lilla väskan på 15*22 cm som SE hade om han nu var där sekunderna efter mördaren.

Mannen YN nämner har fladdrande rock och också en väska som hon uppfattar som 15*20 cm, mörk, (men i och för sig hård till formen)

Det är också en slump?

(LJ:s observation och promenad/löptur kopplar ju ihop till YN:s med ett kort tidsfönster så troligen GM som YN ser?)
Citera
2021-01-22, 10:27
Medlem
matsqqs avatar
VILT OSAMMANHÄNGANDE SPÅNANDE VAD GÄLLER KONSPIRATION

Jaq kan inte få en konspirationsteori att hänga ihop, det finns lösryckta delar som verkar hänga ihop men känner också att jag ger mig ut på djupt vatten då jag inte har kunskap i alla delar, här finns många attackytor om ni blev arga av mitt tidigare inlägg för detta är inte särskilt genomtänkt.

SE som elefant att förstöra och förvirra utredningen låter konstigt eftersom han söker upp media, även långt senare när allt lagt sig - i artikeln i Skydd & säkerhet. (det vore nog inte så populärt)

Jag blev konfunderad över kartan över WT-observationer på itdemokrati (om den nu stämmer) där det låg som ett pärlband hela vägen längs David Bagares gata. Ser ut som en tanke.

En tanke som slog mig att OM SE var inblandad så kan ju walkie-talkie eller personsökare eller liknande vara en kanal att t.ex. synka att SE går ut i rätt tid. SE har ju ett låst arbetsrum med egen nyckel. (vaktsamtalet, om det nu var och hur länge det var etc finns förstås också att ta hänsyn till)

Samtidigt, SE som skytt i en konspiration låter inte troligt, som elefant/person att förväxla med GM och förvirra utredningen låter väl mer troligt i så fall.

I så fall kan man säkert anberopa möjligheten för SE att klä sig likt GM för att förvilla - men det kan ju samtidigt slå bakut om man utreder SE och upptäcker ev kopplingar.

När man också kollar på videon om polisspåret om poliserna G, Ö och D så verkar de ju ha koppling till WT-trafik att göra och nu vet jag inte hur sanningsenlig Minell är men han säger att spåren på förmodad GM som YN ser sluta vid bilen som parkerats av polisen och relativt nära Ö:s lägenhet om jag förstår saken rätt. (Ö och D vart ju senare säkerhetschefer på den del av Telia som hade hand om all WT-trafik, den ene efter den andre)

Här fick jag följande tanke som troligen är galen men som jag ändå vill delge.
Bilen som placerades ut av polisen som en station med möjlighet att under flykt snabbt dumpa vapnet för GM. (det vapnet måste vara ashett efter dådet och hyfsat klumpigt att bära med)
Efter en misstänkt polis löptur så spyr denne upp sin Cola och lämnar resten av gruppen, blir slutligen kvar ensam med bilen (här finns möjlighet att ta vapnet från bilen och ta det in i exempelvis Ö:s närliggande lägenhet utan att detta blir ett spår då en polisman i lugn och ro kan stoppa in vapnet i en ryggsäck och föra över det utan att någon reagerar)
Det påstås som sagt av Minell om man nu kan lita på denna - att spåren av GM slutar vid bilen.

Ö talade finska liksom mannen i dekorima-hörnet (vet inte om dessa observationer fortfarande är relevanta)

När det gäller Skandia så tänkte jag att AK-vakten är den som bryter mönstren och var där helt själv i receptionen under lång tid.
Hon täcker upp för HO som spelar bridge. (vild tanke att HO lockats iväg för att AK ska bli själv)
Här citerar jag enbart några saker som Basfakta skrivit i tråden tidigare
"22.20-23.20 En larmad dörr på baksidan står öppen men Kohut märker inte/struntar i larmet."
...
"23.22 Anna-Lisa Gahn stänger den larmande dörren på baksidan. Hon är irriterad över att ingen (Kohut/Olofsson) noterat larmet." HO har dock enbart varit där i 20 minuter så han borde inte lastas lika mycket som AK.
AK har varit ensam vakt under lång tid i receptionen medan Palme var på bion.
Hon bär samma ovanliga efternamn som någon i Contra och det spekulerades i om det var hennes far?
Den där dörren på baksidan som stängdes nästan direkt efter mordet , kan någon förtydliga om det bara var utpassering som var möjlig, orkar inte läsa igenom allt det där.

Den där säkerhetschefen på Skandia spånade ju i att just SE och ev AK var skumma. Samtidigt kan det ju vara att han tänkt de tankar många tänker nu i efterhand och han går bakvägen i sina resonemang.

Har också funderat över Skandia, om det kan ha legat någon sanning i snacket om Staybehind etc och att det funnits vissa kontakter där som aktiverats (om man väntat in ett tillfälle när Palme går ett av sina stråk förbi där) eller till och med vet att han kommer vara i närheten genom infiltration av livvakter eller avlyssning etc.
Citera
2021-01-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
VILT OSAMMANHÄNGANDE SPÅNANDE VAD GÄLLER KONSPIRATION

Jaq kan inte få en konspirationsteori att hänga ihop, det finns lösryckta delar som verkar hänga ihop men känner också att jag ger mig ut på djupt vatten då jag inte har kunskap i alla delar, här finns många attackytor om ni blev arga av mitt tidigare inlägg för detta är inte särskilt genomtänkt.

SE som elefant att förstöra och förvirra utredningen låter konstigt eftersom han söker upp media, även långt senare när allt lagt sig - i artikeln i Skydd & säkerhet. (det vore nog inte så populärt)

Jag blev konfunderad över kartan över WT-observationer på itdemokrati (om den nu stämmer) där det låg som ett pärlband hela vägen längs David Bagares gata. Ser ut som en tanke.

En tanke som slog mig att OM SE var inblandad så kan ju walkie-talkie eller personsökare eller liknande vara en kanal att t.ex. synka att SE går ut i rätt tid. SE har ju ett låst arbetsrum med egen nyckel. (vaktsamtalet, om det nu var och hur länge det var etc finns förstås också att ta hänsyn till)

Samtidigt, SE som skytt i en konspiration låter inte troligt, som elefant/person att förväxla med GM och förvirra utredningen låter väl mer troligt i så fall.

I så fall kan man säkert anberopa möjligheten för SE att klä sig likt GM för att förvilla - men det kan ju samtidigt slå bakut om man utreder SE och upptäcker ev kopplingar.

När man också kollar på videon om polisspåret om poliserna G, Ö och D så verkar de ju ha koppling till WT-trafik att göra och nu vet jag inte hur sanningsenlig Minell är men han säger att spåren på förmodad GM som YN ser sluta vid bilen som parkerats av polisen och relativt nära Ö:s lägenhet om jag förstår saken rätt. (Ö och D vart ju senare säkerhetschefer på den del av Telia som hade hand om all WT-trafik, den ene efter den andre)

Här fick jag följande tanke som troligen är galen men som jag ändå vill delge.
Bilen som placerades ut av polisen som en station med möjlighet att under flykt snabbt dumpa vapnet för GM. (det vapnet måste vara ashett efter dådet och hyfsat klumpigt att bära med)
Efter en misstänkt polis löptur så spyr denne upp sin Cola och lämnar resten av gruppen, blir slutligen kvar ensam med bilen (här finns möjlighet att ta vapnet från bilen och ta det in i exempelvis Ö:s närliggande lägenhet utan att detta blir ett spår då en polisman i lugn och ro kan stoppa in vapnet i en ryggsäck och föra över det utan att någon reagerar)
Det påstås som sagt av Minell om man nu kan lita på denna - att spåren av GM slutar vid bilen.

Ö talade finska liksom mannen i dekorima-hörnet (vet inte om dessa observationer fortfarande är relevanta)

När det gäller Skandia så tänkte jag att AK-vakten är den som bryter mönstren och var där helt själv i receptionen under lång tid.
Hon täcker upp för HO som spelar bridge. (vild tanke att HO lockats iväg för att AK ska bli själv)
Här citerar jag enbart några saker som Basfakta skrivit i tråden tidigare
"22.20-23.20 En larmad dörr på baksidan står öppen men Kohut märker inte/struntar i larmet."
...
"23.22 Anna-Lisa Gahn stänger den larmande dörren på baksidan. Hon är irriterad över att ingen (Kohut/Olofsson) noterat larmet." HO har dock enbart varit där i 20 minuter så han borde inte lastas lika mycket som AK.
AK har varit ensam vakt under lång tid i receptionen medan Palme var på bion.
Hon bär samma ovanliga efternamn som någon i Contra och det spekulerades i om det var hennes far?
Den där dörren på baksidan som stängdes nästan direkt efter mordet , kan någon förtydliga om det bara var utpassering som var möjlig, orkar inte läsa igenom allt det där.

Den där säkerhetschefen på Skandia spånade ju i att just SE och ev AK var skumma. Samtidigt kan det ju vara att han tänkt de tankar många tänker nu i efterhand och han går bakvägen i sina resonemang.

Har också funderat över Skandia, om det kan ha legat någon sanning i snacket om Staybehind etc och att det funnits vissa kontakter där som aktiverats (om man väntat in ett tillfälle när Palme går ett av sina stråk förbi där) eller till och med vet att han kommer vara i närheten genom infiltration av livvakter eller avlyssning etc.

Tycker det är intressanta tankar, och håller med om att det är svårt att få någon konspirationsteori att hänga ihop. Lösryckta delar kan övertyga ett tag, men någon sammanhängande förklaring finns inte.
Självklart helt ok att spekulera och vara privatspanare, men det pinsamma med TP:s storytelling, boken och reportaget i Filter är att de tagits på allvar, kanske även påverkat PU. Det finns inget som tyder på att Stay Behind var inblandade i mordet, och ingen koppling mellan SE och Stay Behind. Att Stay Behinds kontor låg i samma hus som SE:s jobb är inte ett indicium i sig. Åtminstone något led borde kunna påvisas för att det skulle kunna kallas ett indicium (en konkret koppling mellan SE och Stay Behind, eller en koppling mellan Stay Behind och mordet).

För min del tror jag det är uteslutet att SE höll i vapnet. Att nån psykologiexpert kunde få honom att stämma med någon som helst gärningsmannaprofil är bisarrt. Det "krävs" en del för att begå ett mord.
Att någon skulle ha velat ha med honom i en mordkomplott, med tanke på att han var en pratkvarn med narcissistiska drag, finner jag också osannolikt.
Nu ska eländet bli TV-serie, det är pengar och prestige i det här. Det är tråkigt, man känner sig blåst.

Personligen tror jag inte att mordet kommer att klaras upp. Möjligen om det kommer en trovärdig bekännelse så småningom, eller om man hittar dokument vars äkthet inte kan ifrågasättas osv.
Citera
2021-01-22, 13:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Noterar också uppslaget EBD02327 med vit polisbil med en uniformerad polis utanför Drottninggatan 88 kl 2245 och observation Holländargatan av två män med WT (andrahandsuppgift = viktigt att se om uppföljning skedde med namngivna vittnet). Holländargatan är runt hörnet till de bägge observationerna på Tunnelgatan kl 22.45 - 22.50?

Yes. Skummade listan i går och ser att en blå Volvo förekommer på flera ställen. Liksom en lång blond man med WT på flera ställen. Stort jobb, men nu har vi något konkret utöver det vi redan vet. Återkommer.
Citera
2021-01-22, 13:47
Medlem
Är Patrick Haemers och Basri Bajrami m fl helt uteslutna från inblandning i mordet? Finns det något dokument som visar det?
Citera
2021-01-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Är Patrick Haemers och Basri Bajrami m fl helt uteslutna från inblandning i mordet? Finns det något dokument som visar det?

Man utredde tydligen Brabantligan utan att komma någonstans.
Men som vi vet var ju den svenska polisen inte så bra på att lägga pussel 1986.

"Vid det sista av dessa överfall använde rånarna en bazooka och sprängde värdetransportbilen i småbitar och de två vakterna dödades. Men polisen fick tag i en av rånarnas bilar, en BMW, och i en av ligamedlemmarna.

Samtidigt fick man numret på den bil som de andra rånarna flydde i. Det var Patrick Haemers. I början av 1986 hittades bilen i Oslo, och efter en kort eldstrid grep den norska polisen den amerikanske ligamedlem som körde bilen. Detta inträffade precis efter att Olof Palme hade blivit mördad i Stockholm, och det uppstod spekulationer om att ligan kunde ha varit involverad i mordet på den svenske statsministern. Utredningen ledde inte någonvart. Haemers och flera av hans sammansvurna kunde lämna Norge.

https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/artiklar/20180815/krimextra-ranarligan-som-dodade-blint/
Citera
2021-01-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Originalbeställningen till PU avseende Börge var.

''Alla förhör med taxichaufför Börge Hellström.''

Ändå skickas inte alla förhör samtidigt. Vi har sett detta förfarandet tidigare. Senast idag när förhör med Neilberg trillade in långt efter förra. Alltså kan vi förmoda att det kommer fler förhör med Börge.

2-3 personer vid trappan på Tunnelgatan ger visst stöd till Nässens uppgifter. Att narkotikaspaningen pågick när mordet skedde och att en spanare skulle varit stationerad på Tunnelgatan när mordet skedde.

Njae, normalt skickas alla handlingar för en viss förfrågan tillsammans. Det finns ingen anledning att tro att några fler förhör med Börge ska komma. (Känner du till att det ska finnas fler?) Förhöret med Neilberg som trillade in i efterhand var ett undantag som orsakades av speciella omständigheter.
Citera
2021-01-22, 16:51
Medlem
" Befann sig på Sveavägen kvällen för Palmemordet.
Stod vid fönstret till Dekorima.
UL är konstintresserad
Såg en person tala i Walkie-Talkie
UL anser att mannen är polis, mörkhårig från Bagarmossen"

Från sid 12 längst ner

https://drive.google.com/file/d/14P2cLo2s-0t4ctjO51EZjRu4c58flc3T/view?fbclid=IwAR32iZshQw85kZk7PXtsDxdu7U6ghqaYc9rv Fo0R69AGBjpLnIDz4WR-NVQ

Rapport Walkie-Talkies
Citera
2021-01-22, 16:52
Medlem
HAARPs avatar
LP pekade med stor säkerhet ut Christer P som den man hon såg som GM efter skotten på Sveavägen.

Likheterna med SE i ansiktsdrag är obefintliga så därför tror jag att man skall leta efter en GM
som åtminstone liknade CP .

Då jag tror på Grandmannen som GM och ett vittne påpekade likhet mellan Grandmannen och Björn
Gustafson så borde GM också sett ut något liknande detta:

https://i.imgur.com/4W2A4Zr.jpg

(samt med en larvig/gammaldags skärmmössa/stickad skidkeps på huvudet)
Senast redigerad av HAARP 2021-01-22 kl. 17:35.
Citera
2021-01-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Nej.

Av någon underlig anledning delar PU upp beställda förhör i vissa fall. Varför vet jag inte.
Meddelade de då att de skickade i olika poster?
Citera
2021-01-22, 18:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
LP pekade med stor säkerhet ut Christer P som den man hon såg som GM efter skotten på Sveavägen.

Likheterna med SE i ansiktsdrag är obefintliga så därför tror jag att man skall leta efter en GM

Då jag tror på Grandmannen som GM och ett vittne påpekade likhet mellan Grandmannen och Björn

CA alltså
Citera
2021-01-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

Var det inte så att LP resonerade, spekulerade och diskuterade gärningsmannens tänkbara utseende under veckor, månader, med bland annat Mårten P., medan ett allt otäckare anlete framträdde inför hennes blick, eller kanske hellre fantasi? När jag läst källorna får jag snarare en känsla av att LP inte kunde erinra sig mördarens ansikte, ja att hon inte kunde erinra sig något väsentligt inför och i samband med skotten, till följd av den traumatiska upplevelsen; men konstruerade en historia som fungerade med hennes temperament: Hon var rationell, utomordentligt iakttagande, "utbildad" för att lägga märke till saker, som hon insisterade på under rättegången, osv.; mördaren såg hemsk ut, skotten var en komplett överraskning, hon själv la genast märke till alla detaljer, etcetera - medan hon i själva verket var fullständigt hysterisk och utom sig själv, enligt samstämmiga vittnesmål.

Nä, tyvärr, jag tror inte att LP:s vittnesmål är särskilt mycket att ta fasta på. Jag tror att händelsen i princip är helt svart för henne efteråt, men att hon byggde upp en historia allt eftersom, som fungerade för henne när projektet var att resa sig från traumat. Allt detta medan hon är mitt i den fars som blev palmeutredningen, med Holmér, PKK, Ölvebro och CP. Vila i frid, säger jag uppriktigt, men det enligt min spekulation post-traumatiska återuppbyggandet av händelseutvecklingen är nog inte så värdefullt om man vill förstå vad som verkligen hände i hörnet mellan Sveavägen och Tunnelgatan. Dessvärre var PU av motsatt uppfattning: LPs vittnesmål är utgångspunkten för vad som hände. Jag tror att det är ett av de främsta misstagen - och konkurrensen är hård - som PU lidit av sedan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in