2021-01-22, 17:15
Medlem
Skrilllexs avatar
Varför bytts mediciner ut hela tiden? Menar att det är samma medicin fast olika varianter?
När jag tittar på mina recept är det olika sorter hela tiden och sen kan man inte välja dom man vill ha varför är det så?
Senast redigerad av Skrilllex 2021-01-22 kl. 17:24.
Citera
2021-01-22, 17:26
Medlem
Oklart vad du menar. Syftar du på vad du får på apoteket ("likvärdigt"), eller vad som står på receptet?
Hur lång tidsperiod pratar vi om?
Citera
2021-01-22, 17:34
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Läkare får olika avtal med olika tillverkare har jag hört. Hade t.ex sobril kan läkaren ha gjort någon deal med något annat bolag och då börjar han förskriva oxascand istället. Dålig koll på läkemedel generellt, men någon kanske begriper processen?
Citera
2021-01-22, 18:13
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Oklart vad du menar. Syftar du på vad du får på apoteket ("likvärdigt"), eller vad som står på receptet?
Hur lång tidsperiod pratar vi om?
Det som står på receptet om vi säger alvedon så är det hela tiden olika sorter det är ju inte bra förstör hjärnan om man byter hela tiden
Citera
2021-01-22, 18:13
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Läkare får olika avtal med olika tillverkare har jag hört. Hade t.ex sobril kan läkaren ha gjort någon deal med något annat bolag och då börjar han förskriva oxascand istället. Dålig koll på läkemedel generellt, men någon kanske begriper processen?
Okej
Citera
2021-01-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrilllex
Det som står på receptet om vi säger alvedon så är det hela tiden olika sorter det är ju inte bra förstör hjärnan om man byter hela tiden

Tror du missat skillnaden på läkemedelsnamn och aktiv substans. Alvedon är t.ex. ett läkemedelsnamn, medan paracetamol är den aktiva substansen. Eftersom det inte bara finns ett företag som tillverkar paracetamol så finns det också olika namn för läkemedlet på marknaden.

MEN - och detta är hela poängen - är det samma aktiva substans i läkemedel A som i läkemedel B så innehåller läkemedel A exakt samma skit som läkemedel B.

Med andra ord finns det oändligt med varierande sätt att fritera hjärnan på, men att käka Pamol istället för Panodil är tyvärr inte ett av dom.
Citera
2021-01-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skabbluder
Tror du missat skillnaden på läkemedelsnamn och aktiv substans. Alvedon är t.ex. ett läkemedelsnamn, medan paracetamol är den aktiva substansen. Eftersom det inte bara finns ett företag som tillverkar paracetamol så finns det också olika namn för läkemedlet på marknaden.

MEN - och detta är hela poängen - är det samma aktiva substans i läkemedel A som i läkemedel B så innehåller läkemedel A exakt samma skit som läkemedel B.

Med andra ord finns det oändligt med varierande sätt att fritera hjärnan på, men att käka Pamol istället för Panodil är tyvärr inte ett av dom.

Ett läkemedel är dock inte 100% aktiv substans. "Utfyllnaden" kan skilja. Jag har fått rätt obehagliga biverkningar en gång, ett par dagar efter att apoteket gav mig ett "likvärdigt" läkemedel. Symptomen gick över först efter att jag gått tillbaka till apoteket och bett om att få precis samma som innan.
Citera
2021-01-22, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin

Är det inte olagligt att som läkare att göra så?
Citera
2021-01-23, 00:23
Medlem
Carradines avatar
Det finns forskning som styrker påståenden om att övrigt innehåll i en tablett kan ge biverkningar.

Man byter ibland ut mediciner beroende på ny forskning, se t ex "Kloka listan" som ges ut en gång per år, ny forskning tas i beaktande och kan ibland peka ut tidigare problem med vissa mediciner med mera.
Citera
2021-01-23, 11:46
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Är det inte olagligt att som läkare att göra så?
Jo, därför fungerar det inte så.
Citera
2021-01-23, 11:50
Bannlyst
https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/utbytbara-lakemedel/tryggt-byte-for-patienten

"När du hämtar ut ditt recept på apotek blir du ofta erbjuden ett likvärdigt men billigare läkemedel. Detta kallas generiskt utbyte. Läkemedel byts ut för att ingen ska behöva betala mer än nödvändigt för läkemedel, varken patient eller samhället."
Citera
2021-01-23, 12:22
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aGNostradamus
https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/utbytbara-lakemedel/tryggt-byte-for-patienten

"När du hämtar ut ditt recept på apotek blir du ofta erbjuden ett likvärdigt men billigare läkemedel. Detta kallas generiskt utbyte. Läkemedel byts ut för att ingen ska behöva betala mer än nödvändigt för läkemedel, varken patient eller samhället."
Men om jag vill ha samma då gård det inte för dom bytts ut?
Det ska inte vara så jag vill ha samma sort
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in