2021-01-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vilka studier har pågått några veckor?
Källa tack

Alla vaccin mot HCoV-19 påbörjades i maj förra året, det medför att fas3 och 4-studierna enbart har pågåt maximalt några månader, dvs NÅGRA VECKOR. De ska pågår minst 4-5 år innan ett beslut om godkännande skall tas
Citera
2021-01-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Mellanstadieklassen som får fjärrundervisning som jag skrivit om igår och idag får nog sällskap på distans nästa vecka. Halva parallellklassen var hemma idag, flertalet har testat sig under dagen pga symtom. Dessa har alltså inte smittats av läraren som smittade sin klass, utan mest troligt av någon eller ett par av eleverna i den andra klassen...

Frågan är om inte hela den skolan måste stänga snart. Eleverna hur ju syskon i andra klasser också...

Sig mig, hur brukar förkylningsvirus spridas? Givetvis har ungarna smittat varandra, det är så vanliga förkylningar går i varv runt skolan i flera månader. Vad spelar det för roll om de är förkylda? Så länge de inte träffar sina gamla anhöriga så är det ju inget problem.
Citera
2021-01-22, 20:14
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Gå in på
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

och klicka dig vidare till excel-dokumentet och räkna sedan vecka för vecka.

Under 2015-19 var befolkningstalet i snitt 9,99 miljoner personer, ifjol 10,4. Överdödligheten blir 2,38%.

Här är de tio åren med lägst dödlighet i Sveriges historia: per miljon inv

8596 (2019)
9011 (2018)
9088 (2017)
9103 (2016)
9129 (2014)
9156 (2020)
9228 (2015)
9374 (2013)
9451 (1952)
9518 (2011)
Enligt ditt sätt att räkna, när var senaste året med överdödlighet innan 2020?
Citera
2021-01-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Norges befolkning är inte så homogen som man ofta tror.
Ca. 2,5 % av befolkningen i Norge är tex. muslimer.
Totala mängden invandrare är inte lika stor som i Sverige, men så här ser invandringen ut.

Polen 115 416
Litauen 47 304
Somalia 43 273
Sverige 38 854
Pakistan 38 674
Irak 33 126
Syrien 30 268
Tyskland 28 902
Eritrea 27 091
Filippinerna 26 334
Vietnam 23 655
Iran 23 331
Thailand 22 194
Ryssland 22 191
Danmark 21 942
Turkiet 21 010
Indien 20 075
Bosnien-Hercegovina 19 135
Rumänien 18 542
Serbien 16 653
Summa 637 970

Ja, i Sverige har vi ca 2.000.000 som är födda utomlands, alltså ca 20% av befolkningen. I Norge är det ca 13% och i Finland ca 8%. I Sverige är för övrigt ca 8% av befolkningen muslimer, till antalet ca 800-900.000.

Det stora problemet i Sverige är ju att rätt många av invandrarna lever i parallella samhällen, eller s k utanförskapsområden. Jag har sett siffror som ca 5-600.000 (förmodligen lågt räknat), i våra ca 50-60 utsatta områden. I Sthlm var ju det första området som blev hårt drabbat t ex Järvafältet (Tensta, Rinkeby, Hjulsta). Där är ju hög grad av arbetslöshet, men de som arbetar gör det ofta i yrken där man har nära kontakt med andra och t ex våra äldre som behöver hjälp. Man kanske också går på timme, varför man inte sjukskriver sig så gärna.
Man bor trångbott och förstår/kan inte följa rekommendationerna på ett tillfredsställande sätt. Sen är det ju obegripligt att man t ex så sent som i december har stora bröllop bland syrianer i Södertälje (som är en annat stad som delvist drabbats hårt)

Så, Sveriges ansvarslösa massinvandring i kombination med usel integration har blivit kostsam. Dels för invandrarna och deras anhöriga själva, men också för vårt samhälle och framförallt för de äldre. Tegnell sa ju vid något tillfälle att invandrare (eller personer från socioekonomiskt utsatta områden) driver smittan i vårt samhälle, men det fick han skit för och fick ta tillbaka. FHM och regeringen har ju såklart stenkoll på detta, men vågar inte säga något av flera skäl.

Med ovanstående sagt har vi i Sverige delvis haft fel strategi och vidtagit fel åtgärder. Man borde ha förstått hur/var smittan sprider sig mest och enklast, och agerat utifrån det. Nu är ju Sverige i egenskap av mångkulturellt land inte ensamt om detta. Liknande problem med pandemin ser vi i andra mångkulturella länder med utanförskapsområden i vår relativa närhet, t ex Belgien, UK, Frankrike, Holland, Tyskland.
Citera
2021-01-22, 20:16
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Sig mig, hur brukar förkylningsvirus spridas? Givetvis har ungarna smittat varandra, det är så vanliga förkylningar går i varv runt skolan i flera månader. Vad spelar det för roll om de är förkylda? Så länge de inte träffar sina gamla anhöriga så är det ju inget problem.

Svårare än så är det inte.
Citera
2021-01-22, 20:18
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
R-värdet minskar när fler har fått det.
jaja det är ju lätta att orda en mening, men svårare att resonera logiskt utifrån fakta kompis,, tyvärr...för om ditt påstående stämmer så skulle vi inte ens haft en andra våg
Citera
2021-01-22, 20:23
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Iallafall i familjekonstellationer med skolbarn är det ganska vanligt att man är sjuk innan jul eller över julhelgen, men sedan går det ner. Efter nyår och ett par veckor framåt tror jag att jag aldrig varit sjuk vad det än må vara. Sedan börjar det ta fart igen runt den 20.e jan med enstaka sjukdomsfall och i februari och mars som värst men sen bättre igen. Vi får se om covid-19 följer mönstren som man ser med kräk, influensa och andra infektioner som sprids i vabruari.
tror tyvärr att du har helt rätt...
Citera
2021-01-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad är det du inte förstår?

Du är smittbärare även vid påvisande av antikroppar och vaccinintyg. Det för att de båda är två sidor av samma mynt. Både antikroppar och vaccin hjälper immunförsvaret mot den infektion som har kommit in i kroppen. Fortfarande har du virioner i systemet som givetvis kan spridas med din utandningsluft, dina kroppsvätskor, ditt handsvett etc. Du blir varken immun eller icke-spridare av vaccin. Det enda vaccinet gör är att öka personalnärvaron då personal inte behöver vara hemma sjuka så ofta när de har ett immunförsvar som kan tackla virionerna.

Så, en gång till: vaccin skyddar inte de äldre från att smittas! Vaccinet ser bara till att hjälpa immunförsvaret att städa upp eventuell infektion innan kroppen löper fullständigt amok. Har man dessutom otur löper kroppen än mer amok av vaccinet i kombination med en akut infektion då immunförsvaret anser att alla celler i kroppen är virus pga det protein som finn på cellen.

Jag ger dig delvis rätt här. Dock verkar det extremt oklart om så faktiskt är fallet. Faktum är att ingen vet i detta läge. Britterna menar att risken att smitta andra "förväntas" minska vid vaccinering.
Något som nämns här bla:
https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-vaccination-what-to-expect-after-vaccination/what-to-expect-after-your-covid-19-vaccination
Citera
2021-01-22, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jomen nu pratar vi katoliker, stora barnaskaror, trångboddhet, generationsboenden, en sämre samhällsekonomi än i Sverige redan innan, stora klasskillnader, och inte alls samma förmåner som vi har vid sjukskrivning och behov av sjukhusvård t.ex.. Även mer fysiska, står närmare varandra när de pratar, hälsar med kramar och kindpussar... Vår nordiska naturliga stelhet och distans, har skyddat oss mer än vi tror!

Det är meningslöst för oss att jämföra oss med några andra länder än Norge, Danmark och Finland - det är bara dom som ÄR jämförbara på alla parametrar. Från klimat till familjernas storlek till vilka förmåner man kan få från samhället.

Nej. Det är rätt stor skillnad på utanförskap och migration. Norge sätter migranter i jobb betydligt snabbare än i Sverige och Finland har knappt några.
Citera
2021-01-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fy fan! 30-40% högre dödlighet är riktigt, riktigt illa! Inte helt oväntat dock. När fler och fler har uppnått immunitet eller av andra skäl är svårsmittade så måste viruset mutera och attackera mer aggressivt. Det finns uppgifter från Sydafrika att virusnivåerna är betydligt högre hos de smittade med deras mutation och detsamma kan gälla för den brittiska varianten.

Snacket om att ett mer smittsamt virus måste vara mindre dödligt ger jag inte ett dugg för. Dödligheten är fortfarande för låg för att den ska påverka smittsamheten särskilt negativt. Ett virus måste ha oerhört hög (och snabb) dödlighet för att det ska bränna ut sig självt. Historiskt har vi haft pandemier där både smittsamhet och dödlighet har varit oerhört mycket högre än för Covid-19. Vi ligger långt från såna nivåer.

Alltså, alla dessa undersökningar, artiklar och studier som kommer fram till "KAN vara x % dödligare" (som denna artikel), dom tar verkligen aldrig slut. Tidningarna mumsar på vår rädsla och lever på s k klickbeten.

Jag är ingen virolog, men frågan har varit uppe förut både här många gånger, men även t ex i media bland experter. Som jag uppfattat det så brukar likande virus i princip uteslutande bli mildare, men ibland också mera smittsamma. Viruset vill ju inte ta död på sina värdar, utan vill anpassa sig.
Citera
2021-01-22, 20:31
Medlem
(Min fetning.)
Citat:
Många gånger hade patientens kroppar kunnat bekämpa sjukdomen, om patienterna bara understötts med syrgas och vätske-/näringsdropp under tiden.

Ja, morfinet var ju en dödsdom. Morfin sätter ner andningen ÄVEN på en person som inte har en sjukdom som går på lungorna... Det måste ju till något slags Nürnbergrättegång när det här är över..?

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nu måste jag protestera: NEJ!! Morfin är inte en dödsdom i det allmänna fallet!

Däremot är det andningsdeprimerande och förvärrar tillståndet för patienter som inte saturerar sig ordentligt.

Jag har själv fått ganska höga doser morfin efter en trafikolycka och jag skulle inte ha velat vara utan det.

Citat:
Ja, det var ju precis det jag skrev..? Det vet väl jag också, att man kan använda morfin som smärtstillande och rogivande. Men inte på patienter som redan har det svårt med just andningen...
Ja precis och jag tror bara att det var den mening jag fetat i ditt första inlägg jag studsade för. Jag tror nog du har pejl på det men jag är rädd att andra som läser det där blir rädda och tror att de ska dö bara för att de får morfin, exempelvis efter en olycka.

Sorry . .
Citera
2021-01-22, 20:37
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Tagit del av men inte förstått . . .
Som du vill.
I tar det ett varv till. Du påstår till en börjande följande:

Citat:
Antal dödsfall är dessutom en urusel parameter för att följa smittutvecklingen.

Är man intresserad av hur smittan utvecklar sig är antalet sjukhusinlagda en betydligt stabilare parameter.

Citat:
Det är givetvis fruktansvärt hemskt med den stora överdödligheten men som en parameter för hur epidemin utvecklas är den utan signifikans.

När jag frågar vad du menar med att överdödligheten inte är en signifikant parameter för (pandemins) utveckling svarar du:
Citat:
Dödligheten saknar signifikans eftersom de avlidna utgör en så väldigt liten andel av det totala antalet smittade om man vill veta hur smittspridningen utvecklas över tid.
Rent trams.
Notera att du här inte talar om överdödlighet utan om dödlighet, vilket inte var det som frågan gällde.

Sedan kommer ytterligare ett icke-svar:

Citat:
Den jag citerade talade om dödsfall. Det är naturligtvis mycket tragiskt när människor avlider i förtid, vilket avspeglar sig i en överdödlighet.

Det blir inte mer eller mindre tragiskt om man använder sig av dödlighet som ett ingångsvärde för att utläsa epidemins utveckling eller inte.
Sedan svarar du att dödsfall i covid-19 återspeglas i överdödligheten, men fortfarande inte ett ord om varför du anser att överdödligheten inte är en signifikant parameter.
Citat:
Ja epidemins (eftersom jag pratar om Sverige) utfall i dödsfall återspeglas av överdödligheten.
Till sist kommer ytterligare ett ickesvar. Denna gång om att antalet sjukhusvårdade har större signifikans för pandemins utveckling än antalet avlidna.
Citat:
Eftersom antalet sjukhusvårdade är fler än antalet avlidna har andelen sjukhusvårdade större statistisk signifikans än antalet avlidna. Fortfarande.

Trots alla dina svar undviker du att tala om varför du anser att överdödligheten inte är en signifikant parameter för pandemins utveckling. Du pratar runt som folk gör när de inte vet svaret.
Så det är omöjligt att förstå vad du menar eftersom du inte kan tala om det.
Att det finns bättre sätt än överdödlighet när det gäller att bedöma pandemins utveckling är inte det samma som att överdödlighet inte skulle vara någon signifikant parameter.

Menar du att Covid-19-infektion har för liten IFR för att avspegla sig i överdödligheten eller något annat tramsigt?
Det vore intressant att få ditt svar eftersom du är rätt ensam om att inte inse att överdödlighet är en signifikant parameter för att bedöma pandemins utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in