Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Fast PfizerBioNTechs vaccin har ju än så länge bara undersökts två veckor efter första dosen och då är det ju inte så konstigt om vaccinet inte ger så bra skydd.
Det väcker dock frågetecken. Återigen, mitt resonemang är jämförelsen med AZ-vaccinet där det finns frågetecken om effektivitet. Jag menar att i slutändan kommer AZ-vaccinet att visa sig mer användbart och att man inte kan säga att det är sämre. Verkar bara vara en dosfråga som jag tror löser sig.
Däremot finns det starka ekonomiska intressen att få ut ett RNA-vaccin på världsmarknaden. Ytterst elegant teknisk lösning men det krävs infrastruktur till det. Vilket är det dyra och komplicerade. Givetvis vill utvecklarna att länderna ska skaffa sig det för framtida vacciner. Så det finns viss konkurrens om man säger så även om tillverkarna lovat att göra detta mer eller mindre för mänsklighetens bästa i första hand.
När man lyssnar på olika uttalanden kring vaccinerna får man alltså ta in detta. T.ex. Matti Sällberg har ett stort egenintresse med att pusha för den nya tekniken han samarbeta ju med sitt eget projekt med utvecklarna i USA.
mRNA-tekniken är som sagt mycket intressant. Men dyr! Där är vektorvaccinerna minst lika intressanta. Och billigare! Dessutom är det inget problem att distribuera dem även i länder med svag infrastruktur som i tredje världen.