Citat:
Ursprungligen postat av
Opaque
Har båda fonder som du nämner.
Var tvungen att kontrollera utvecklingskurvan för HHE för helåret tillbaka, och det slår en med en gång hur volatil den är. Långa perioder (Upp till 2-3 veckor) på en platå med kräftgång blandat med plötsliga påföljande jätteskutt.
Även Thematica är lika volatil. Ett exempel är för inte så länge sedan (21 sep-27 sep) tappade 11% under perioden.
Så om man ska gå efter utvecklingsmodellen så kanske det är bra att veta att både HHE och Thematicas utveckling alltid har sett ut sådan. Hade du haft Thematica den 21 sept till den 27.e så hade du säkert tappat sugen och köpt en "bättre" grön energifond, men baserat enbart på att tålamodet rann ut, och det kanske inte är det bästa skälet att sälja av allting ?
Tålamod är absolut inte en av mina bättre egenskaper, har gått miste om en hel drös med aktier som gått 50%+ och vissa även 100%+ efter att jag sålt av just pga brist på tålamod, bla Renewcell, PLUG, NGA, Zaptec, Carbiotix, M8G, GME och listan fortsätter...
Sen vad gäller HHE så kommer viljan att sälja från en kombination av att tålamodet börjar brista, BNP och Thematica går mycket bättre och får en känsla av att HHE har gett vad den kan ge. Ska ändå försöka hålla den åtminstone till runt 5e februari så har jag haft den i en månad.