2021-01-22, 09:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
2018 var inget ödesval och 2022 är inget ödesval.

Om man nu på riktigt anser att Sverige är kört är man fast i sin lila lilla bubbla i sin lilla lilla värld.
I den mål man kan tala om ödesval så var det nog på 90-talet.
2021-01-22, 09:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag är däremot skeptisk till att offentligt kräva ministerposter eftersom SD knappt har några lämpliga ministrar De kan hota UK med det i förhandlingarna. Däremot skriftligt avtal och budget samarbete måste de driva i media. Det kommer provocera vänstern vilket är bra eftersom de visar sin arrogans och odemokratiska grundsyn precis som Morgan gjorde häromdagen med sitt prat om att gripa makten.
Jämfört med de som är ministrar idag så förstår jag inte hur man kan anse att SD saknar lämpligare kandidater.
2021-01-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jämfört med de som är ministrar idag så förstår jag inte hur man kan anse att SD saknar lämpligare kandidater.

Nej, så är det. Dagens (S) regering skulle sannolikt kunna ersättas med inhyrd personal från Samhall utan att kvaliteten sjönk nämnvärt.

Däremot så finns ju bilden av att (S) och (M) är de partier med kompetens att driva en regering både bland media och väljare i allmänhet. Självklart har (M) ett intresse av att hålla (SD) utanför så att inte bilden av (SD) som regeringsdugligt börjar sprida sig bland väljarna. Lika självklart har (SD) ett intresse av att ingå i regeringen så att bilden av dem som odugliga kan ändras.

Klart att (M) kommer att föredra en (M)/(KD) regering, av rent partitaktiska skäl, och så blir det nog om inte (SD) insisterar på att ingå i regeringen. Hoppas själv att Åkesson står på sig. Det måste isåfall ske innan valet så att inte Ulf Kristersson kan gå till valrörelse på motsatt besked.
2021-01-22, 10:06
Medlem
Citat:
Jag är däremot skeptisk till att offentligt kräva ministerposter eftersom SD knappt har några lämpliga ministrar De kan hota UK med det i förhandlingarna. Däremot skriftligt avtal och budget samarbete måste de driva i media. Det kommer provocera vänstern vilket är bra eftersom de visar sin arrogans och odemokratiska grundsyn precis som Morgan gjorde häromdagen med sitt prat om att gripa makten.
Lämpliga ministrar, har du följt politiken senaste 20 åren. Du kan hämta in vilken pratkvarn som helst från gatan och de skulle förmodligen kunna klara sig lika bra eller bättre än dessa stolpskott. Det tror jag inte är något problem för SD, finns gott om bra kandidater.
2021-01-22, 10:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSnorre
Lämpliga ministrar, har du följt politiken senaste 20 åren. Du kan hämta in vilken pratkvarn som helst från gatan och de skulle förmodligen kunna klara sig lika bra eller bättre än dessa stolpskott. Det tror jag inte är något problem för SD, finns gott om bra kandidater.
Sannolikt skulle Sverige vara i ett mycket bättre läge om "Glada Hudik" hade suttit vid makten under innevarande mandatperiod. Detta säger jag inte för att raljera, jag tror faktiskt på allvar att det hade varit fallet.
2021-01-22, 10:49
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av vonSnorre
Jag instämmer i allt ni skriver. Vi har flera uppenbart mediokra och otillräckliga ministrar som erhållit sina ämbeten genom nepotism inom SSU och olika fackförbund och inte genom skicklighet och förtjänst. Det är emellertid dubbla måttstockar som gäller för SD som ni har märkt. Adam marttinen skulle inte kunna fortsätta twittra en månad innan Ulf skulle behöva överväga avsättning.

SD folk verkar överlag helt sakna känsla för vad som är pk och gör märkliga uttalanden hela tiden. De enda som verkar kunna hålla rent är Jimmie Åkesson och Jonas Andersson.

SD bör stå över nästa regering och dra fördel av att slippa ta ansvar under en kritisk period.
2021-01-22, 11:02
Medlem
Citat:
Jag instämmer i allt ni skriver. Vi har flera uppenbart mediokra och otillräckliga ministrar som erhållit sina ämbeten genom nepotism inom SSU och olika fackförbund och inte genom skicklighet och förtjänst. Det är emellertid dubbla måttstockar som gäller för SD som ni har märkt. Adam marttinen skulle inte kunna fortsätta twittra en månad innan Ulf skulle behöva överväga avsättning.

SD folk verkar överlag helt sakna känsla för vad som är pk och gör märkliga uttalanden hela tiden. De enda som verkar kunna hålla rent är Jimmie Åkesson och Jonas Andersson.

SD bör stå över nästa regering och dra fördel av att slippa ta ansvar under en kritisk period.
Bra synpunker, få blir kvar om man silar genom pk-durkslaget, vilket skulle kräva en statsminister av helt annan kaliber än Ulf för att stå emot pk-drevet, där är vi inte än. Men den tiden kommer med nuvarande utveckling. Håller med att de bör ta ett steg i taget, att ingå i en regering som ska ta första smällarna mot en friskare och mer handfast politik kommer kosta på, där ska SD vara stödjande och belöna bra initiativ i stället. Att sätta sig i en regering skulle bara vara öppet mål för vänsterns pk-arme, onödigt. 2026 är rimligare beroende på utvecklingen.
2021-01-22, 11:45
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Sannolikt skulle Sverige vara i ett mycket bättre läge om "Glada Hudik" hade suttit vid makten under innevarande mandatperiod. Detta säger jag inte för att raljera, jag tror faktiskt på allvar att det hade varit fallet.
Så är det.
En handfull crackpundare som kastade tärning om besluten hade gjort mindre skada då sista 15 årens regeringar tagit mer än 50% fel beslut.
2021-01-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suslov
Skulle då Socialdemokraterna eller Miljöpartiet vara regeringsdugliga?
Eller Liberalerna eller Centerpartiet?

Självklart S och även C och L. Inte MP, du såg ju hur det gick för dem; de var uppe och nosade på 10-12% i vissa mätningar 2014, men sedan de gick med i regeringen har de konstant legat runt 4%.

SD tjänar ingenting på att gå direkt in i regeringen och axla det ansvaret. Budgetförhandla räcker, då kan man även kritisera regeringen ibland och leka opposition som C gör.
2021-01-22, 11:59
Medlem
Citat:
Det bästa vore att ta ansvar under en kritisk period och försöka rätta till så mycket som möjligt av alla misstag som de senaste regeringarna har ställt till med.
Men då krävs att SD blir ett större parti än nu.
2021-01-22, 12:04
Medlem
Det är lite off topic, men jag hoppas att det nya partiet NYANS hinner etablera sig och ta röster i utanförskapsområdena från S och V. Det kommer i så fall att gynna SD till valet 2026.

Jag tror också det gynnar SD just nu att inte ingå i en regering och få ta smällarna. Att vara vågmästare är inte samma som att vara stödparti. SD får hela tiden framhålla sin egen politik och kanske också få ett skrivet dokument vilka punkter som SD vill ha fram i en regeringsförklaring för att kunna rösta fram lurige Uffe.

I sämsta fall får SD 19%. I bästa fall får SD 22%. Ju större parti desto mer tyngd vid överläggningarna.
2021-01-22, 12:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är lite off topic, men jag hoppas att det nya partiet NYANS hinner etablera sig och ta röster i utanförskapsområdena från S och V. Det kommer i så fall att gynna SD till valet 2026.
Detta är även min förhoppning. Nyans sak är vår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in