Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
[/b]
Ja, väntar man för länge med att ta tag i problemen blir det bara värre. Man lever i förnekelse i det längsta när smittan ökar, samt är tidiga med att påtala det när smittan minskar.
Korrelationen mellan längre skollov och smitta är närmast total. Vi såg det under sommaren och vi såg det under jullovet.
Upptäckte förresten igår en intressant sak när jag studerade kurvan över antalet inrapporterade sjuka under hösten. Kurvan började ju öka en bit in oktober och ökade hela vägen fram till nyår ungefär. Men vid månadsskiftet nov/dec uppstod en lite platå. Vad hände där? Jo, stora delar av skolan hade höstlov en månad tidigare. Det går inte att förneka skolans betydelse i smittspridningen. Vi pratar en halv miljon förskolebarn och drygt 1 miljon i grundskolan. Barn som umgås tätt inpå varandra hela dagarna som sedan kommer hem och smittar sina föräldrar som smittar andra. Det är nog i den särklass största motorn vi har i denna pandemi. Ändå står Tegnell i intervju efter intervju och säger att skolan inte är drivande i pandemin. Finns nog ingen som jag har så lågt förtroende för som honom. Det är helt uppenbart att han och FHM har en agenda som går ut på något helt annat än att så få som möjligt ska bli smittade.
Det få skolor som kan klara av att hålla avstånd. I min sons skola gör de nog allt de kan. Bara tre barn får hämta maten samtidigt och från samma klass. Men de har bara en ingång de använder och där ska alla ta av sig skorna i en liten hall, det blir fruktansvärt trångt där och det är barn från alla klasser. De har nödutgångar med brand trappor och köks ingång, men det är inte lämpade ingångar för barnen. Man kan ju gå tre eller två dagar i veckan och ha mycket läxor, eller rotera tiderna, så att inte alla börjar samtidigt och att man ibland går kväll, lite svårt med skolbuss dok och föräldrars arbete. Vi vuxna har slutat att stå tätt packade men det har inte barnen i skolan.
Men vad var det man tänkte? Om man trodde på en kort period av smitta, så skulle inte stängda skolor betyda så mycket för barnen. Men om man pratar om ett eller flera år så blir det svårt med stängda skolor i all fall för mindre barn och skolor som arbetar mer med praktiska ämnen.