2021-01-22, 08:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
För att Pfizers är fem gånger dyrare än AstraZenecas och Sverige numera är ett fattigt land.

https://imgur.com/a/FLxt3GN

Ja, kanske är det så illa? Jag tycker allvarligt talat borde undersöka alla möjligheter att istället skala upp tillverkningen av Modernas och Pfizervaccinen.

Av någon anledning ska Sverige alltid välja en avvikande väg i denna pandemi. Man utgår från att alla andra länder gör fel, samt FHM går sin egen väg. Resultatet har inte varit direkt imponerande än så länge. Synd om man ska sumpa det nu också, vad gäller vaccineringarna.
Citera
2021-01-22, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det rimmar väldigt illa att säga att strategin hela tiden har varit att så få som möjligt ska bli smittade och sedan samtidigt öppna skolorna. Att smittan har gått ned nu beror på att vi haft jullov. Jag har sagt hela tiden att smittan skulle minska under jul- och nyåret pga detta. Det har jag skrivit om sedan början av december. Lika säkert är nog dessvärre att smittan kommer att öka igen, speciellt i ett läge om man öppnar högstadiet i större utsträckning, samt låter gymnasieeleverna komma tillbaka. Det blir extra boost för viruset. Likaså när den engelska mutationen får utrymme.

Regeringen och FHM strategi är inte alls att så få som möjligt ska bli smittade. Strategin är istället att stänga så lite som möjligt och hela tiden ligga och balansera på siffror som sjukvården nätt och jämnt ska klara av. Det är vad den svenska strategin går ut på. Så tragiskt ligger det till. Har vi otur kommer nu en jättepropp med sjuka om 4-5 veckor. Då är det så dags att återstänga. Man gör verkligen ingenting förebyggande i det här landet. Tegnell och Co tror de ska kunna öppna och stänga, ungefär som en termostat på ett element. Vad de inte tycks förstå är att det är jättesvårt att detaljjustera och de vet ingenting om hur mutationen kommer att slå. De verkar heller inte förstå att det är fruktansvärda eftersläpningar vi har att göra med. Smittan ökar garanterat redan mer nu i denna stund, eftersom jullovet är över. Siffrorna visar dock att smittan minskar, så då tror de att det är grönt att öppna mer verksamheter. Dårar säger jag bara. Fullständig idioti.
Jag förstår att det sticker i ögonen när man säger att "smittan ska hållas så låg som möjligt". Men det är ett faktum att Sverige undvikit restriktioner bara för att man ogillar restriktionerna, inte för att man vill att fler ska smittas. Det förstår du också.
Citera
2021-01-22, 08:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Förstår inte.

Hela den svenska vaccinationsstrategin bygger alltså på att vi i stor utsträckning ska använda ett vaccin som ännu inte är godkänt (Astras) och som enligt de kliniska testerna är signifikant sämre än Pfizervaccinet som alla andra länder kör med? Israel har väl snart vaccinerat hela sin befolkning med Pfizers vaccin.

Trodde Astras torrvaccin främst var avsett för u-länder som saknar kylmöjligheter. Bättre än inget, men otroligt mycket sämre än såväl Pfizers som Modernas vaccin.

Jag undrar om man ens kommer att kunna förmå 5,6 miljoner svenskar att ta detta vaccin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRpvPB/sa-ska-planen-hallas-56-miljoner-vaccineras-pa-tolv-veckor

Blir själv skeptisk. Jag tror absolut att vaccinering är lösningen på Covid19, men då måste det ske med ett vaccin som fungerar. Mycket tyder även på att Astras vaccin av vektor-typ bara kan ges en gång, sedan blir man immun mot vektorn i sig. Kommer ens den andra dosen att kunna ges, utan att justera vaccinet?

Varför ordnar man inte fram fler doser av Pfizer-vaccinet? Eftersom andra länder ligger så långt före oss i deras vaccinering, kommer ju detta vaccin också att ses som beprövat när Sverige får tillgång. Varför köra på ett osäkert kort, som dessutom av allt och döma är betydligt mindre effektivt? Jag tycker det låter jättedumt.
Nu är vi där igen. Pfizervaccinet är inte signifikant bättre. Skillnaden är inte stor när det gäller verkningsmekanism P kör en teknisk biokemisk lösning och AZ använder ett vektorvirus att föra in den lilla bit RNA i immuncelllen som tecknar spiken. Så några större skillnader i skydd lär det inte finnas.

AZ har dock lite problem med immunitet mot vektorviruset efter första dosen men det ser ut att lösas.

Nu kommer det dessutom rapporter att Pfizervaccinet inte ger utlovat skydd efter första dosen. Förvånar mig inte då vi än inte sett några rapporter om vaccinets påstådda effekt.
Citera
2021-01-22, 08:40
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Varför skulle smittan öka pga en lockdown? Du fantiserar friskt. Smittan ökar troligen pga deras elaka mutation borde du förstå. Hade det inte varit för åtgärder hade det varit ännu värre. Smittan i Sverige har minskat för vi har haft jullov.

Rätt naturligt att hela familjen blir smittad under en lockdown om då bara nån enstaka familjemedlem var det innan. Trångbodda lyor med 25 somalier i blir naturligtvis fruktansvärda smitthärdar.
Citera
2021-01-22, 08:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Apotek och mataffärer stänger man ju inte, även om de är i ett köpcentrum.

Givetvis inte men antal personer som vistas en längre stund i det gemensamma utrymmet minskar om man endast besöker apotek och matvaruaffär
Citera
2021-01-22, 08:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår att det sticker i ögonen när man säger att "smittan ska hållas så låg som möjligt". Men det är ett faktum att Sverige undvikit restriktioner bara för att man ogillar restriktionerna, inte för att man vill att fler ska smittas. Det förstår du också.

Ogillar man restriktioner så accepterar man också högre smittspridning. I det fallet går det inte att både äta kakan och ha den kvar. Det förstår förstås också regeringen och FHM. Dvs, de ljuger när de säger att smittan ska hållas så låg som möjligt. Det vill de inte alls, för då hade man agerat annorlunda. Eller så är man direkt korkad. Riktigt korkad.
Citera
2021-01-22, 08:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu är vi där igen. Pfizervaccinet är inte signifikant bättre. Skillnaden är inte stor när det gäller verkningsmekanism P kör en teknisk biokemisk lösning och AZ använder ett vektorvirus att föra in den lilla bit RNA i immuncelllen som tecknar spiken. Så några större skillnader i skydd lär det inte finnas.

AZ har dock lite problem med immunitet mot vektorviruset efter första dosen men det ser ut att lösas.

Nu kommer det dessutom rapporter att Pfizervaccinet inte ger utlovat skydd efter första dosen. Förvånar mig inte då vi än inte sett några rapporter om vaccinets påstådda effekt.

62-70% är signifikant lägre än 95%. Vad menar du med att du inte sett några rapporter om effekt? Det framgår ju ur fas 3-studierna som är avslutade.
Citera
2021-01-22, 08:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Rätt naturligt att hela familjen blir smittad under en lockdown om då bara nån enstaka familjemedlem var det innan. Trångbodda lyor med 25 somalier i blir naturligtvis fruktansvärda smitthärdar.

Var tror du att de trångbodda somalierna sover någonstans då det inte råder lockdown? På parkbänkar ute i skogen?
Citera
2021-01-22, 08:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ogillar man restriktioner så accepterar man också högre smittspridning. I det fallet går det inte att både äta kakan och ha den kvar. Det förstår förstås också regeringen och FHM. Dvs, de ljuger när de säger att smittan ska hållas så låg som möjligt. Det vill de inte alls, för då hade man agerat annorlunda. Eller så är man direkt korkad. Riktigt korkad.

Ingen har sagt att man skall hålla smittan så lågt som möjligt. Hela våren har det predikats att smittkurvan skall plattas till så vården hinner med. Det är en väldig skillnad. Hade målet varit att hålla smittan så lågt som möjligt så hade man vidtagit helt andra åtgärder.
Citera
2021-01-22, 08:47
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Var tror du att de trångbodda somalierna sover någonstans då det inte råder lockdown? På parkbänkar ute i skogen?

En lockdown tvingar dem att vistas tillsammans under mycket längre tidsperioder än normalt. Logik har aldrig varit ditt starka ämne ..
Citera
2021-01-22, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Både direkt dödlighet och överdödlighet är relevanta storheter men i olika sammanhang. Mervinna har absolut en poäng i att direkt dödlighet är den enda vettiga parametern när det gäller patofysiologi för covid (vilket jag tror hon menade när hon kritiserade mig) och epidemiologi för samma sjukdom.

Överdödlighet är ju en mer viktig parameter när det kommer till folkhälsa; Ingen har ju avlidit i influensa (som Flatamoderata skriver) under 2020 eller i år och man kan ju anta att en del av de som nu avlidit i covid skulle ha avlidit i influensa om vi inte hade haft pandemin.

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/bulletins/deathsregisteredweeklyinenglandandwalesprovisional /weekending8january2021

Här är UK:s siffror.. Föredrar deras data då de har en större population. Om ni tittar på graf 3 kan ni se att överdödligheten typ bara beror på COVID-19.

Dr John Campbell (Han är den jag följer när det gäller COVID-19, han har haft rätt om typ allt i pandemin från dag 1) pratar överdödligenhet från ca 18 minuter i den här videon

https://www.youtube.com/watch?v=dzvNcckyd5g&t=896s
Citera
2021-01-22, 08:50
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Delar inte bilden om att många upplever rädsla för Covid. Åtminstone inte i min bekantskapskrets här i Stockholm. Rädslan är snarare fullständigt urholkad vid detta laget då så väldigt många genomgått infektionen utan några som helst konstigheter alls. Att det sedan sitter användare som är livrädda för bordsfläktar och hämtmat i denna tråd är knappast en normal företeelse hos mentalt sunda människor levandes i verkligheten.

Upplever samma sak.

Det man märker är snarare större frustration och små-ångest inför tillvaron med restriktioner/social isolering, än för själva sjukdomen. Däremot tycker jag nog att folk är överlag bra på att följa rekommendationerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in