Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Förstår inte.
Hela den svenska vaccinationsstrategin bygger alltså på att vi i stor utsträckning ska använda ett vaccin som ännu inte är godkänt (Astras) och som enligt de kliniska testerna är signifikant sämre än Pfizervaccinet som alla andra länder kör med? Israel har väl snart vaccinerat hela sin befolkning med Pfizers vaccin.
Trodde Astras torrvaccin främst var avsett för u-länder som saknar kylmöjligheter. Bättre än inget, men otroligt mycket sämre än såväl Pfizers som Modernas vaccin.
Jag undrar om man ens kommer att kunna förmå 5,6 miljoner svenskar att ta detta vaccin.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRpvPB/sa-ska-planen-hallas-56-miljoner-vaccineras-pa-tolv-veckor
Blir själv skeptisk. Jag tror absolut att vaccinering är lösningen på Covid19, men då måste det ske med ett vaccin som fungerar. Mycket tyder även på att Astras vaccin av vektor-typ bara kan ges en gång, sedan blir man immun mot vektorn i sig. Kommer ens den andra dosen att kunna ges, utan att justera vaccinet?
Varför ordnar man inte fram fler doser av Pfizer-vaccinet? Eftersom andra länder ligger så långt före oss i deras vaccinering, kommer ju detta vaccin också att ses som beprövat när Sverige får tillgång. Varför köra på ett osäkert kort, som dessutom av allt och döma är betydligt mindre effektivt? Jag tycker det låter jättedumt.
Nu är vi där igen. Pfizervaccinet är inte signifikant bättre. Skillnaden är inte stor när det gäller verkningsmekanism P kör en teknisk biokemisk lösning och AZ använder ett vektorvirus att föra in den lilla bit RNA i immuncelllen som tecknar spiken. Så några större skillnader i skydd lär det inte finnas.
AZ har dock lite problem med immunitet mot vektorviruset efter första dosen men det ser ut att lösas.
Nu kommer det dessutom rapporter att Pfizervaccinet inte ger utlovat skydd efter första dosen. Förvånar mig inte då vi än inte sett några rapporter om vaccinets påstådda effekt.