2021-01-21, 20:50
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är givetvis fruktansvärt hemskt med den stora överdödligheten men som en parameter för hur epidemin utvecklas är den utan signifikans.

Du är nog ganska ensam om den uppfattningen också.

Nu skall jag softa. Adjökens.
Citera
2021-01-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Citat:
1750 % fler dödsfall i Sverige än i Finland

Sverige har dubbelt så många dödsfall som övriga Europa:
https://ourworldindata.org/coronavir...ickerSort=desc

Ja det är fler som är oförsiktiga i Sverige - bara desto större anledning att vidta starkare åtgärder

Sorry:

Citat:
En sammanfattning från European Molecular Biology Laboratory uppskattar att om Lockdown lyckas minska infektioner med det tidigare Sars-CoV-2-viruset med 90 procent är motsvarande siffra för den brittiska varianten endast 20 till 40 procent.

Betyder det att den engelska varianten är tre gånger så smittsam?
Eller att folk totalt har ledsnat på korkade jojostrategier med återkommande lockdown till och från.
Citera
2021-01-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och sen måste man göra en lååååång lista av undantagen:

- sophämtarna
- butiksbiträden
- matleverantörerna
- sjuksyrrorna
- läkarna
- de som jobbar med hemtjänst
- de som jobbar på äldrevården
- de som..

Vi har redan lockdown när det gäller kultur och sport. Simhallar, allmänna tillställningar, större fester.

Vad anser du att vi borde stänga ytterligare för att du skulle känna dig tryggare?

Själv uppskattar jag att jag KAN gå och handla när jag vill och när det passar mig. Inte en viss veckodag och särskilt inte i närbutiken.

Samtidigt förstår jag absolut inte att man trotsar och ordnar större fester - som om man inte skulle klara sig utan dem tills pandemin är över. Men att begränsa alla människors liv så otroligt bara för att vissa idioter inte följer reglerna alls - det vore ju dumt.

Straffa idioterna - låt andra använda sitt omdöme.

Och till slut: nej, jag vill inte använda munskydd eller F2-mask men jag skrattar inte åt någon som vill det och gör det. GÖR det herregud om ni känner er säkrare på det sättet.

Läget just nu är att vi har stigande dödstal - just nu ligger det på motsvarande 50.000 döda /år - det är inte acceptabelt. Man får göra det som behövs. För det första sparka dom som inte förstått detta från början.
Vi får göra som andra länder gör när dom fått in smittan
Citera
Medlem
Citat:
Citat:
1750 % fler dödsfall i Sverige än i Finland

Sverige har dubbelt så många dödsfall som övriga Europa:
https://ourworldindata.org/coronavir...ickerSort=desc

Ja det är fler som är oförsiktiga i Sverige - bara desto större anledning att vidta starkare åtgärder

Sorry:

Citat:
En sammanfattning från European Molecular Biology Laboratory uppskattar att om Lockdown lyckas minska infektioner med det tidigare Sars-CoV-2-viruset med 90 procent är motsvarande siffra för den brittiska varianten endast 20 till 40 procent.

Betyder det att den engelska varianten är tre gånger så smittsam?

30-50% mer smittsam.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Ja lite så.
Jag HOPPAS att när den här krisen lugnat ner sig lite och dammet lagt sig att vi inte glömmer den här typen av tilltag från slöddret i söder.

Det är ju för fan gods som Sverige köpt och antingen fraktar genom Danmark eller från ett danskt företag.
Statsstöld helt enkelt.

Sånt ska inte glömmas bort.

Der er intet i danske medier om dette, men har i virkelig ikke indkøbere i Sverige, der handler direkte med Kina?
Det lyder ikke sandsynligt at en lille dansk biks, med en håndfuld ansatte og et overskud på 1mil i 2019, normalt spiller en stor rolle med svenske regioners indkøb.

Helt fint at der er en lov, der forhindrer at vores store naboer i syd og nord tømmer danske virksomheders lagre af kritisk udstyr.
Citera
2021-01-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Du är nog ganska ensam om den uppfattningen också.

Det tror jag inte. Det är nog många som förstår hur statistisk fungerar.
Citera
2021-01-21, 20:55
Medlem
Citat:
Läget just nu är att vi har stigande dödstal - just nu ligger det på motsvarande 50.000 döda /år - det är inte acceptabelt. Man får göra det som behövs. För det första sparka dom som inte förstått detta från början.

Då betyder det ju halverade dödstal.

Normala år har vi ca 90.000 dödsfall/år.
Citera
2021-01-21, 20:58
Medlem
Citat:
30-50% mer smittsam.

En säger att engelska varianten bara minskar med 20 - 40 procent jämfört med ursprungsvariantens 90% - det är alltså 300% smittsammare
Och du säger 30 till 50 %

Antar att det ligger där emellan alltså cirka dubbelt så smittsamt (100 %)
Citera
2021-01-21, 21:00
Medlem
Citat:
Nu pratade vi om Stefan Sauks 6st virusexperter..

Man kan vara jävligt duktig på matte, men det gör en inte till virusexpert.
Jag var sarkastisk.

Hantering av en pandemi har ytterst lite med människokroppen att göra. En sån expert är bra att ha när man ligger på sjukhus, men inte när man ska fatta samhällspolitiska beslut.
Citera
2021-01-21, 21:00
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. Det är nog många som förstår hur statistisk fungerar.
Jo det är det.
Men inte i den här dödsräknartråden.
Här är vi i minoritet.
Citera
2021-01-21, 21:01
Medlem
Citat:
Fel tempus.
Vi pratar om förra våren.

Nej, man skickade inte hem folk. Man la inte in dom på sjukhuset till att börja med.
Man var livrädd för att vården skulle kollapsa + bonus att de som dog i hemmet inte hamnade i statistiken eftersom bara de som blev inlagda testades för Covid.

Ditt minne verkar ha oroväckande brister. Glädjande nog kan man numera upptäcka tidig Alzheimer med bara ett litet blodprov.
Fniss.

Du kan släppa penseln nu när du står i hörnet. Din Alzheimermedicin kan komma till nytta för dig själv, ta en rejäl dos. Och det där med tempus behöver du nog kontrollera.

Det här var diskussionen:

Citat:
Antal dödsfall är dessutom en urusel parameter för att följa smittutvecklingen.

Är man intresserad av hur smittan utvecklar sig är antalet sjukhusinlagda en betydligt stabilare parameter.

Citat:
Håller inte med.

Dödsfall kan man inte dribbla bort så enkelt.

Antalet sjukhusinlagda går att trixa med triage.

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Så man skickar hem folk från sjukhus eller säger att det är fullt för att siffrorna ska ”friseras” och se bättre ut. Det är det du menar? Ja eller nej?
Blir det något svar på min fråga?

Citat:

Jag förstår det. Trevlig afton
Senast redigerad av Milosebic 2021-01-21 kl. 21:03.
Citera
2021-01-21, 21:02
Medlem
Citat:
Då betyder det ju halverade dödstal.

Normala år har vi ca 90.000 dödsfall/år.

Nej det betyder att 50.000 dör med Corona ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in