Citat:
Ursprungligen postat av
basistensbas
Tror hon har lite problem med att filtrera och prioritera. Ser en massa svar på relativt meningslösa inlägg, medans de lite mer krävande och seriösa ifrågasättanden besvaras med dryghet, en copingmekanism.
"Har redan blockat tre personer på twitter idag. Min stubin är cirka en millimeter kort efter all skit igår."
Detta är ett mönster hos många som ”lutar vänsterut” rent ideologiskt. Det är förmodligen som så att en större mängd intryck överbelastar deras förmåga att rangordna intrycken. Plötsligt blir allt lika viktigt - en politiker som lägger fram en motion som påverkar 100.000 människors vardag hamnar plötsligt ”på samma plats”, ifråga om hur relevant det är, som att ett anonymt random noname-troll fäller en konspiratorisk kommentar på en artikel som handlar om en politikers uttalande om vad denne tycker och tänker om ett annat politiskt parti.
Det blir förmodligen en fullständig soppa för dem att reda ut och istället för att ens försöka så ger de upp och gör en exit på det mest kognitivt lata sättet, dvs: kommenterar nåt random trolls kommentar. Det blir liksom rundgång, meta på meta. När det kryllar om såna irrelevanta kommentarer på helt irrelevanta nyhetsartiklar i kombination med att detta folk inte förmår filtrera bort något enda intryck så faller dom tillbaka på att försöka se och leta mönster i alla dessa kommentarer. ”Hur många Hanif Bali-följare säger si och så” osv osv. Fullständigt irrelevant information. De letar mönster i sånt som är helt irrelevant - mängd, ren kvantitet, är plötsligt det enda som påverkar deras känslor eftersom det är det enda som ”sticker ut” och lyckas överrösta alla andra intryck.
Det enda som hjälper för dem är att blocka personer, de klarar helt enkelt inte av informationsöverflödet. De måste aktivt, med tekniska handikapp-hjälpmedel, filtrera bort 95% av informationsflödet som ”attackerar” dem.
Vi pratar om personer som mår psykiskt dåligt om de råkar ha glömt sina noise-cancelation-lurar hemma när de ska färdas i kollektivtrafiken. De blir på riktigt frustrerade om någon i deras närhet smaskar.
Ett tecken på att vi har med intrycksöverbelastade människor att göra är att de ofta, själva, ger uttryck för deras nuvarande sinnesstatus: ”idag har jag kämpat mot 15 troll ..”, ”Nu orkar jag inte mer idag ..” osv osv