Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Trump behövdes. Biden behövs inte. "Förnuft till fånga".
Det kokar ned till att sådana som du tror på klimatkrisen och ni tror på tvångsvaccineringar och ni tar inte avstånd från censuren på internet eller ute i samhället för övrigt. Ni är ju...rubbade.
Du vet vad som verkligen behövs väl? Rättigheterna att bära vapen, lag och ordning, kulturarvet att värnas, minskade klyftor och amorteringar på statsskulden. Trump misslyckades eller gjorde inget åt de två sista sakerna. Få politiker gör någonsin rätt (republikanen Coolidge gjorde rätt och Ron Paul står för vad som är rätt och Tulsi Gabbard är förtroendeingivande) Det kommer den här nya regeringen heller inte att göra och den är mer totalitär och har kommunister i sina led. Ondska.
Klimatkrisen, check, vaccination - tja, jag är såklart vaccinförespråkare, det förekommer ju inte tvång någonstans mig veterligen, möjligtvis att länder kan hindra icke-vaccinerade att ta sig in men det är fortfarande upp till dig själv.
Censur på internet - här är jag kluven, och tycker definitivt att det är problematiskt när "big tech" tar den här typen av beslut i egna händer. Men när sociala medie-plattformar inte kan ta ansvar för innehållet som sprids, måste det helt klart utrymme finnas utrymme att sätta in åtgärder och begränsningar (som i fallet med Parler och appstore/google play etc).
Rättigheten att bära vapen är lustigt, för det är ju dels en unikt amerikansk företeelse som är svår för en icke-amerikan att ha någon åsikt om (förutom det uppenbara att samhällen med mindre vapen har mindre våld), men för övrigt har ju inte Biden någon generell anti-vapen policy (förutom möjligtvis att stärka kravet på background checks och förhindra kriminella att skaffa vapen, osv).
What else. Lag och ordning. Lustigt att Trump precis benådade hundratals brottslingar. Han benådade sin svåger som fuskat grovt med skatten, och flera brott därtill. Han benådade Bannon, som lurat mängder med amerikaner att bidra till en mur-insamling, när han själv behöll alla pengar.
Vad innebär ens lag och ordning? Om syftet är att samhällets nivå av brottslighet ska sjunka borde man rimligtvis titta på samhällen med låg brottslighet och se hur dom gör. Då märker man att dödsstraff och ett överflöd av vapen i samhället kanske inte är rätt medicin.
"Kulturarvet ska värnas" - också intressant därför att USA inte har särskilt gamla, egna traditioner. I Sverige skulle jag möjligen säga att den här debatten är mer relevant, eftersom vi har varit traditionellt mer homogent "svenska", och att vi på senare tid har fått mängder med nya kulturella och religiösa inslag. I USA, som var en kulturell smältdegel redan från början, är detta mer otydligt. Inga klassiska amerikanska högtider är heller utsatta, även om det inom populistisk konservatism ofta heter att det finns ett "krig mot julen" och liknande.
Om du med detta begrepp också menar homoäktenskap, abort och liknande liberala hjärtefrågor så är det nog bara att acceptera att tiderna förändras - alla moderna kulturer går i en liknande riktning.
Jag tror det är viktigt för din personliga utvecklings skull att du överger en så manikeisk världsbild, där meningsmotståndare är rubbade, och där det finns "ondska" eller "godhet".