2021-01-19, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
En sak som slår mig nu. Om CA var så paranoid och rädd för polisen. Hur vågade han då sälja sitt vapen till en främling? Borde han inte tänka att det kan va en fäll av polisen. Eller en bullvan till polisen som köper vapnet för att provskjuta det.

Inte för att jag tror att han nånsin sålt vapnet. Men det spräcker ju den lögnen i min bok 😂

Svensk polis får inte jobba med brottsprovokation. En ganska tydlig regel de trots allt håller benhårt på. Se´n kan man diskutera fram och tillbaka vad som hände med vapnet... Men ingen behöver vara rädd för att det är en "fälla" gillrad av polisen.
Citera
2021-01-20, 14:13
Medlem
kato85s avatar
Väljer att svara på min egna fråga här.
CA var alltså aktiv i klubben under 1983, men skulle inte ha medverkat på några tävlingar.
Han var under året anställd inom SL så att han ska ha bott utomlands under detta året stämmer alltså troligtvis inte.

...

Är ändå mycket intresserad av att veta när och hur CA blev varse om sin politiska övertygelse, för att om möjligt finna ett organiserat politiskt motiv.
Kom intresset för högerpolitik sig naturligt iom. boendet i Täby, studierna på KTH och hans intresse för aktier, eller blev han upplyst av mera politiskt radikala medlemmar inom ex. APK?
Det är svårt att sätta pränt på hur politiskt medveten CA var, men om hans politiska mentor exempelvis varit "O" inom APK, en fd. medlem inom Carlbergska stiftelsen (finansiär till dåvarande SNF, Sveriges Nationella Förbund) så är det då alltså rimligt att anta att även CA var politisk extremist.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carlbergska_stiftelsen
Senast redigerad av kato85 2021-01-20 kl. 14:29.
Citera
2021-01-20, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Jag publicerade en fotomontage av CA på min Facebook-sida: https://www.facebook.com/marcpennartzschrijver

Montagen kombinerar två foton så att vi får en slags totalbild.

Min bok (på nederländska) kommer att publiceras i februari: De vermoedelijke moordenaar van Olof Palme. På svenska blir detta: Olof Palme:s sannolika mördaren.

Har du kunnat intervjua Lennart Gustafsson till exempel?
Det finns ju mängder med frågor som ligger och bränner när det gäller utredningen av CA,och LG skulle eventuellt kunna tänkas svara.
Speciellt är det två saker som för en utomstående förefaller helt orimligt att de inte utreddes bättre via uppföljande förhör med CA.
Dels gäller det skottet i TVn,där ju utredande polis självfallet vet vilken som har sagt vad.
För mig är det helt förunderligt att om Verner,till exempel,via andrahands från sin fru och CAs moder..sagt att CA sköt TVn när Palme var i rutan..och detta ögonbrynshöjande påpekande inte följs upp med ett par tuffa förhörsfrågor till CA.Detta är information som var polisen tillhanda 13 år före CAs självmord..det fanns massor med tid att köra det i botten.

Det finns många olika frågor som CA borde ha förhörts om.Den andra riktigt tunga grejen är hans iögonfallande bortavaro året 1986,då han inte medverkar på skytteklubbens sammanträden eller tävlingar.Att inte ens ha frågat CA om vad detta berodde på är ju katastrofalt för utredningen så som jag ser det.Infon var ju känd av polisen åtminstone från 1995 även här.Varför ställdes CA aldrig till svars?

Det bland mycket annat skulle jag vilja fråga LG om.Jag vet inte om du försökt MP..men onekligen är det intressant.
Citera
2021-01-20, 16:26
Medlem
Palmemordspodden med Dan Hörning: Christer A

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet
Citera
2021-01-20, 16:51
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Är ändå mycket intresserad av att veta när och hur CA blev varse om sin politiska övertygelse, för att om möjligt finna ett organiserat politiskt motiv.

Vi vet ju i sanningens namn inte mer om CA:s politiska övertygelse än att han var borgare. Riktigt hur långt ut på högerkanten han var har vi ju bara våra egna spekulationer om.

Och för att göra honom just ”borgerlig”, varken mer eller mindre, räcker väl egentligen hans låt-mig-vara-i-fred-inställning, och den är väl i grunden mer ett personlighetsdrag än en politisk övertygelse. Men för den som inte känner sig som en del av samhället till att börja med är det väl rimligare att föredra en liten statsapparat än en stor. Om man sen ovanpå det blir ekonomiskt oberoende så känns antagligen suget efter skattebaserad ekonomisk utjämning än mindre.

Men med det sagt har jag naturligtvis tänkt i samma banor som du har.

PS. Trevligt att se Lookalike tillbaka på banan. Välkommen åter!
Citera
2021-01-20, 17:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Kom intresset för högerpolitik sig naturligt iom. boendet i Täby, studierna på KTH och hans intresse för aktier, eller blev han upplyst av mera politiskt radikala medlemmar inom ex. APK?
Det är svårt att sätta pränt på hur politiskt medveten CA var, men om hans politiska mentor exempelvis varit "O" inom APK, en fd. medlem inom Carlbergska stiftelsen (finansiär till dåvarande SNF, Sveriges Nationella Förbund) så är det då alltså rimligt att anta att även CA var politisk extremist.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carlbergska_stiftelsen

Det fanns en medlem i Akademiska inpå åttiotalet som var medlem i Carlbergska på sextiotalet. Det var dock ej CA’s kompis ”O”.

Men enskilda individer på APK som influens är en intressant möjlighet. Framförallt ”O”. Och han verkar ha tagit en del allmänna intryck från klubben, kanske också en borgerlig samhällssyn.

Han har aldrig studerat på KTH, men var inskriven på ekonomlinjen Stockholms universitet HT75. Verkar dock aldrig påbörjat de studierna.

Vet inget om deltagande i studentliv under det korta gästspelet på juristlinjen.

Att han köpte bostadsrätt (ovanlig boendeform då) i Täby 1975, efter att ha växt upp i hyreslägenheter i miljonprogramsområden kan kanske indikera en borgerlig tendens redan då.

Jag vet att det fanns personer i hans närhet senare som var blå.

Sen får man ju beakta möjligheten att komma fram till saker på egen hand.
Citera
2021-01-20, 17:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Den andra riktigt tunga grejen är hans iögonfallande bortavaro året 1986,då han inte medverkar på skytteklubbens sammanträden eller tävlingar.Att inte ens ha frågat CA om vad detta berodde på är ju katastrofalt för utredningen så som jag ser det.Infon var ju känd av polisen åtminstone från 1995 även här.Varför ställdes CA aldrig till svars?

När den saken blir känd är Christer avliden.
Citera
2021-01-20, 23:19
Medlem
kato85s avatar
Ifall CA inte spekulerade bort sina pengar efter mordet, finns det då en rimlig möjlighet att anta att denne blev pressad på pengar för att inte person x skulle skvallra till berörda myndigheter om CA:s skuld?
Det är främst tiden i början av 90-talet som är märklig, hans förmögenhet verkar där i princip gå i luften, han deklarerar ingenting och 1994 är han plötlsigt helt pank?

Man kan tänka sig att CA enkelt kunde ha röjt undan en eventuell utpressare, men låt oss säga att hans revolver blev stulen efter mordet, då blir det svårt för CA att komma undan, eftersom vapnet är registrerat i hans namn.

Detta kan isådanafall vara svaret till att han blir pank i början av 90-talet, men även till varför han under denna tid successivt utvecklar en paranoid depression, vilket tillslut leder till hans död.
Citera
2021-01-21, 09:46
Medlem
Roerligs avatar
Angående Palme i rutan vid tv-skott.

Det var ett rykte på Akademiska pistolklubben. Personen (medlemmen) som ska ha bevittnat detta har aldrig identifierats.

Från säkra källor.

Huruvida det finns någon substans i ryktet kanske framtiden kan utvisa. Det som talar för att kan finnas substans i snacket är att tv-skottet alls var känt på klubben. Förmodar att CA själv ej nämnt det.
Citera
2021-01-21, 10:08
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ifall CA inte spekulerade bort sina pengar efter mordet, finns det då en rimlig möjlighet att anta att denne blev pressad på pengar för att inte person x skulle skvallra till berörda myndigheter om CA:s skuld?
Det är främst tiden i början av 90-talet som är märklig, hans förmögenhet verkar där i princip gå i luften, han deklarerar ingenting och 1994 är han plötlsigt helt pank?

Man kan tänka sig att CA enkelt kunde ha röjt undan en eventuell utpressare, men låt oss säga att hans revolver blev stulen efter mordet, då blir det svårt för CA att komma undan, eftersom vapnet är registrerat i hans namn.

Detta kan isådanafall vara svaret till att han blir pank i början av 90-talet, men även till varför han under denna tid successivt utvecklar en paranoid depression, vilket tillslut leder till hans död.

En förutsättning för utpressning är väl att utpressaren visste,eller t.o.m. hade bevis på att CA var mördaren.

Att döda utpressaren kunde CA ha gjort med en helt annan revolver eller pistol. Dessutom finns det fler metoder än skjutvapen.

Utpressning verkar en smula långsökt.

Minskningen av förmögenheten och CA’s dåliga ekonomi i övrigt är ett mysterium. Min gissning är riskfyllda och dåliga investeringar samt att han under perioder tycks ha saknat inkomst i form av lön,A-kassa,sjukpenning eller sjukersättning (förtidspension).
Citera
2021-01-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Har du kunnat intervjua Lennart Gustafsson till exempel?
Det finns ju mängder med frågor som ligger och bränner när det gäller utredningen av CA,och LG skulle eventuellt kunna tänkas svara.

Jag försökte, men tyvärr ville han inte ge en intervju av rent privata skäl (jag vet varför, men kan inte säga det här).
Citera
2021-01-21, 11:41
Medlem
Citat:

Det är kanske mycket enklare. Även efter vinsten på Solvalla fortsatte CA att spela, sa hans bror. Han vann ibland stora summor, berättade KA, men alla som spelar mycket vet att man också förlorar mycket. Vad CA vann eller förlorade med det visas dock inte i skattedeklaration. Han fortsatte till och med spela när han var helt pank och bodde utan inkomster i Vedahöjden. Jag ser CA inte bara som aktiehandlare, han var kanske även spelberoende. Det kan också vara grunden varför han spekulerade på aktiemarknaden. Det är ofta också en form av spel till viss del.
Senast redigerad av UlrichBrandman 2021-01-21 kl. 11:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in