2021-01-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Den stora skillnaden mot situationen före valet 2018 är att det numera är helt rumsrent att säga "Jag tycker att det är rimligt att Moderaterna samarbetar med SD eftersom det är enda sättet vi kan bli av med sossarna".

Visst så kan man säga och det är en gigantisk skillnad för mig åtminstone. Det betyder att man tvingas acceptera att de inte är nazister eftersom nazister skulle man inte kunna samarbeta med....
2021-01-14, 13:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Visst så kan man säga och det är en gigantisk skillnad för mig åtminstone. Det betyder att man tvingas acceptera att de inte är nazister eftersom nazister skulle man inte kunna samarbeta med....
Man måste dock vara beredd på att brunstämplingen kommer att skruvas upp när/om M & KD på allvar överväger SD-samarbete & valet närmar sig. David Baas kommer att hitta 20 SD-kommunalpolitiker som sagt "neger", varje vecka.

Man kan också vara övertygad om att brunstämplingen upphör ganska snart efter att ett SD-M-KD-samarbete kommer till stånd. Då den i så fall har spelat ut sin roll. Man kommer då istället gå över till att anklaga SD för att gå giriga kapitalister ärende om SD samarbetar med M. Då blir det lite omvända förhållande helt enkelt.
2021-01-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Tuffe Uffe tjatar ju i och för sig varje dag om att han är beredd att samarbeta med ALLA partier för att samla stöd för sin politik. Har inte sett att han gjort något undantag för NMR.
2021-01-14, 17:43
Medlem
Tror slutet på Trump/Brexit eran är positiv för SD. Man måste komma ihåg att det konflikträdda medelsvenssons ogillar mest är att behöva 'ta ställning' i en global ideologisk konflikt. Nu när en röst på SD inte längre förknippas med indirekt stöd för global populism som det gjorde 2018, är jag övertygad om att tröskeln blir lägre för många att lägga sin röst på SD.

Det får vi hoppas i alla fall för ett maktskifte måste ske nästa år annars är det nog kört för Sverige. Lägg på minnet att 35% av befolkningen har idag någon form av utländsk bakgrund, inom en snar framtid blir det omöjligt för Sverigevänliga partier att vinna val eftersom väljarna helt enkelt inte är Svenskar längre.
2021-01-14, 20:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Den stora skillnaden mot situationen före valet 2018 är att det numera är helt rumsrent att säga "Jag tycker att det är rimligt att Moderaterna samarbetar med SD eftersom det är enda sättet vi kan bli av med sossarna".

Idag talade en moderat, Henrik Sundström, på SDs nya propagandakanal Riks. Staffan Danielsson från C har varit med förut (Men C ser väl honom också som nazist), Hans Eklind från KD har varit där också. Det är ett positivt tecken och det verkar som att SD-nära fraktioner i M och KD (Och enmans-fraktionen Staffan i C) använder sig av Riks för att stärka sin fraktion. Om Youtube stänger ner Riks så blir det som att ogiltigförklara hela den politiska oppositionen.

Så ja det kan man nog säga öppet att man är moderat men vill samarbeta med SD, men det är inte lika rumsrent att säga att man är SD-are och det är rimligt att samarbeta med M trots att de förstört landet och inte uteslutit Reinfeldt under förnedrande former för hans brott mot Kung och Fosterland (Fast det kanske är det många menar som säger att M måste samarbeta med SD).

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man måste dock vara beredd på att brunstämplingen kommer att skruvas upp när/om M & KD på allvar överväger SD-samarbete & valet närmar sig. David Baas kommer att hitta 20 SD-kommunalpolitiker som sagt "neger", varje vecka.

Ja men då kan nog brunsmetning också hamna på M, man kanske börjar leta reda på moderater som skrivit neger i en facebookgrupp för grannsamverkan i villaområdet på Lidingö.

Citat:
Tuffe Uffe tjatar ju i och för sig varje dag om att han är beredd att samarbeta med ALLA partier för att samla stöd för sin politik. Har inte sett att han gjort något undantag för NMR.

Jag hörde att han börjat budgetförhandla med KP (F.d. KPLM(r) ), alla skall med!
2021-01-14, 21:38
Medlem
catforwardpowers avatar
Okej det är ju helt klart något fel när det ser ut såhär:

Novus januari januari 2021
S: 28,5 %
M: 21,8 %
SD: 19,4 %

Demoskop/Inizio januari 2021
S: 23,0 %
M: 23,2 %
SD: 19,5 %

Största parti är fetmarkerat. Jag tar med SD också eftersom tråden ska handla om dem. Men det här är något helt nytt i opinionsperspektiv när S spretar mycket och kanske M också? Är det någon som kan komma med en seriös förklaring eller teori att det ser ut så för jag får inte ihop det?

Novus är telefonintervju och Demoskop är webbenkät. Men en tydlig diskrepans mellan dom två intervjumetoderna har vi väl inte sett förut?
2021-01-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Tror slutet på Trump/Brexit eran är positiv för SD. Man måste komma ihåg att det konflikträdda medelsvenssons ogillar mest är att behöva 'ta ställning' i en global ideologisk konflikt. Nu när en röst på SD inte längre förknippas med indirekt stöd för global populism som det gjorde 2018, är jag övertygad om att tröskeln blir lägre för många att lägga sin röst på SD.

Det får vi hoppas i alla fall för ett maktskifte måste ske nästa år annars är det nog kört för Sverige. Lägg på minnet att 35% av befolkningen har idag någon form av utländsk bakgrund, inom en snar framtid blir det omöjligt för Sverigevänliga partier att vinna val eftersom väljarna helt enkelt inte är Svenskar längre.

OK men många juggar har faktiskt blivit Sverigevänliga. Dom ser nog att Sverige inte går åt rätt håll och pensionerna håller inte måttet. Då är det S som får betala priset för detta.
2021-01-14, 23:48
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Okej det är ju helt klart något fel när det ser ut såhär:

Novus januari januari 2021
S: 28,5 %
M: 21,8 %
SD: 19,4 %

Demoskop/Inizio januari 2021
S: 23,0 %
M: 23,2 %
SD: 19,5 %

Största parti är fetmarkerat. Jag tar med SD också eftersom tråden ska handla om dem. Men det här är något helt nytt i opinionsperspektiv när S spretar mycket och kanske M också? Är det någon som kan komma med en seriös förklaring eller teori att det ser ut så för jag får inte ihop det?

Novus är telefonintervju och Demoskop är webbenkät. Men en tydlig diskrepans mellan dom två intervjumetoderna har vi väl inte sett förut?

Mätperioderna var väl rätt olika.
2021-01-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Man kan också vara övertygad om att brunstämplingen upphör ganska snart efter att ett SD-M-KD-samarbete kommer till stånd. Då den i så fall har spelat ut sin roll. Man kommer då istället gå över till att anklaga SD för att gå giriga kapitalister ärende om SD samarbetar med M. Då blir det lite omvända förhållande helt enkelt.

Hur menar du att det på något sätt skulle behöva vara motsägelsefullt?
Man kan väl uppenbarligen vara brunstämplad och gå giriga kapitalisters ärenden samtidigt?
2021-01-15, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Mätperioderna var väl rätt olika.

Ja, Novus går ända tillbaka till 7 dec och har därmed inte kunnat fånga upp missnöjet kring cirkusen med Eliasson och de hycklande ministrarna, medan Demoskop är gjord från den 29 dec. Dessutom har Novus systematiskt legat ca 2 PE högre än Demoskop på S det senaste året.
2021-01-19, 09:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Det räckte gott och väl med ditt förra, korta inlägg.
Den här svammelsvadan var klart överflödig för att stryka under att du inte har några relevanta argument.
Tack för att du bekräftar relevansen i mitt inlägg.
2021-01-21, 00:24
Bannlyst
Idag var Kristersson med i SVT-programmet 30 minuter och var tydlig med att M aldrig kommer acceptera SD i regering. Man ska enbart kunna förhandla i "sakfrågor". Enda alternativet är en M/KD regering.

Känner jag till dagens SD-ledning så är det inte helt otänkbart att Åkesson går med på att släppa fram Kristersson och sedan enbart komma överens i migration, rättspolitik och energipolitik i stort sett.

Jag blir rent av provocerad hur Kristersson förväntar sig att SD ska släppa sig fram som ett gäng dörrmattor, likt VPK gjort för S i decennier. Om SD inte pressar M/KD om ministerposter så ser jag i ärlighetens namn hellre Löfven i 4 år till. Om SD agerar dörrmatta så har man förverkat sin rätt. M/KD kommer att ta all ära för den SD-influerade politiken vilket kommer att återges i opinionen. Stödpartier har aldrig någonsin klarat sig helskinnade trots att man fått igenom sakpolitik. Liberalerna är ett exempel på det. DF i Danmark likaså.

Ulf och Ebba är så jävla kåta på makt att de på ett provocerande sätt förväntar sig regeringsställning bara genom att "diskutera lite sakfrågor" med SD. Ebba ljuger som en hysterisk åsna när hon säger att regeringen tyckte det var bra med hög smittspridning, allt för att smutskasta och hala sig fram till regeringstaburetterna som en liten barnunge. SD måste sluta vara passiva här. Pressa de här två fittorna och säg som det är; "vi behöver ministerposter för att kunna säkerställa att politiken går igenom." Allt det här snacket som Ulf kommer med när han säger att en regering måste tycka exakt lika bland partierna för att lyckas är ju helt jävla sjukt. S/MP har överlevt i 6 år trots stora skillnader. Skillnaden mellan M/KD/SD handlar på sin höjd bara om lite internationella frågor som knappast upptar särskilt mycket.

Om inte SD är raka på den här punkten innan valet så kommer jag kontakta ledningen på ett eller annat sätt och kräva ett ordentligt svar. Att göra sig till dörrmatta kommer bli partiets död. M har redan snott SD:s alla potentiella röster i opinionen genom att de anammat och kopierat hela SD:s politik och med medias hjälp gjort sig själva t.o.m. till störst parti. Jag tänker inte acceptera att mitt parti särar på benen för två partier som för bara några år sedan totalt baktalat oss och nu glider på ett bananskal in i regeringsställning bara för man ätit lite köttbullar och potatismos med Åkesson. Fattar inte Åkesson hur mycket SD förlorar på att inte cementera sig som ett statsbärande parti på riktigt? Fattar han inte att ett SD i regeringsställning är ett sätt att visa för den breda massan att vi KAN styra landet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in