2021-01-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Kanske för att Think Pink frontas av en kvinna?
En som använder rosa som del i varumärket?
Det är ju två skyddsfaktorer på en och samma gång. Därför är det så tyst i media om det här. Heder åt TV4 som ändå fortsätter att hålla ett litet öga på Think Pink-gangsterna! Bra!
Aftonbladet lägger Think Pink-artiklarna bakom betalvägg. På så vis tjänar AB pengar på att skydda miljögansterism. Äckligt!

Detta är inte en "ganska stor" miljöskandal.
Detta är en miljöskandal av monumentala mått!
Och svenska folket, det där strävsamma skattebetalande folket, kommer att få betala kalaset.
Tillsammans med den svenska miljön förstås..

Om du anser att denna brand är en monumental miljöskandal har du nog inte levt särskilt länge eller har hört talas om de värsta miljöskandalerna vi har i Sverige. Ingen som vet om hur Sverige och svenska kommuner hanterar miljöbrott och miljöskandaler förvånas över hur Think Pink har fått hålla på, eller hur RC-Södertrön kan gå ut och säga att inga människor behöver flyttas. Dessa miljöskandaler tenderar att gå högt upp i kommunfullmäktige och även högt upp på Regeringsnivå. Det är många politiker som skyddar varandra i dessa ärenden. Det för att det från början var en kommunalpolitiker i miljönämnden som godkände all dumpning.

En av de mest kända skandalerna är den i Teckomatorp och företaget BT Kemi, en annan är naturligtvis Hallandsåstunneln.

Sverige har aldrig varit bra på att reda ut miljö- och socialkandaler. Det är två områden som kommun och stat ständigt gör stora fel i.
Citera
2021-01-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Givetvis har jag eller någon annan person som erhåller tjänster av Cindy rätt att köpa dem till ett billigt pris. Vi lever i en marknadsekonomi.
Som jag skrev innan så är det Cindy som ska hållas ansvarig, likväl som hon hålls ansvarig i fall företaget går i konkurs eftersom hon tagit ut för lite pengar men ändå utfört rätt processer, något som enligt dig kostar mycket.

Hur konsekvent är du? Undviker du att gå till restauranger då var tionde sker svart?

När du skriver på detta sätt undrar jag om du vet om att du har ett beställaransvar när du köper en transporttjänst såsom soptransport (vilket är en godstransport). Det betyder att det föreligger ett straffansvar på beställaren av transporten om denne inte har kontrollerat att transportören har rätt tillstånd (både yrkestrafiktillstånd, ADR, miljötillstånd etc.). Enligt lag är det beställaren som blir skyldig om transportören bryter mot några lagar (såsom mot miljöbalken vid sophanteringen).

Likväl är den kund som åker taxi straffrättsligt ansvarig för att åkeriet och taxichauffören följer de lagar som finns och har de tillstånd som de skall ha. Men det är inte många som vet detta.

Därför är det inte bara att beställa den billigaste sophämtningen i byn, utan man måste kontrollera företagets vandel före.
Citera
2021-01-20, 18:17
Medlem
Dansflugans avatar
I så fall har du rätt rent juridiskt. Rent moraliskt är det dock fel i mitt marknadsmässiga tycke. Vill någon göra en dålig affär bör de enigt mig få göra det.
Citera
2021-01-20, 18:19
Medlem
Citat:
Kan de inte inte leverera får du på sikt höja anbudet. Det är så det ska fungera. Du har inget ansvar för om någon godkänner ett för lågt pris.

EHm, jo! I det här fallet har du det.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Bestallaransvar/
Citera
2021-01-20, 18:24
Medlem
Citat:
I så fall har du rätt rent juridiskt. Rent moraliskt är det dock fel i mitt marknadsmässiga tycke. Vill någon göra en dålig affär bör de enigt mig få göra det.

Beställaransvaret stadgades och skärptes 2018 just för resultatet som blir av att man dumpar anbud och marknadsmässiga priser. Åkerierna tog genvägar och bröt mot alla möjliga lagar, vilket resulterade i att för många chaufförer i åkerinäringen for illa rent arbetsmiljömässigt. Det är trots allt beställaren som sätter priserna och därför stadgade man ett beställaransvar.
Citera
2021-01-20, 18:32
Medlem
Citat:
På vilket sätt är transporten olaglig? Är det inte destrueringen som är olaglig?

Om inte de har korrekta tillstånd för sophanteringen lär de inte ha korrekta tillstånd i övrigt. Det brukar hänga ihop. Men i sin transport av sopor ingår sophanteringen och då ingår också det i ditt ansvar.
Citera
2021-01-20, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Om du anser att denna brand är en monumental miljöskandal har du nog inte levt särskilt länge eller har hört talas om de värsta miljöskandalerna vi har i Sverige. Ingen som vet om hur Sverige och svenska kommuner hanterar miljöbrott och miljöskandaler förvånas över hur Think Pink har fått hålla på, eller hur RC-Södertrön kan gå ut och säga att inga människor behöver flyttas. Dessa miljöskandaler tenderar att gå högt upp i kommunfullmäktige och även högt upp på Regeringsnivå. Det är många politiker som skyddar varandra i dessa ärenden. Det för att det från början var en kommunalpolitiker i miljönämnden som godkände all dumpning.

En av de mest kända skandalerna är den i Teckomatorp och företaget BT Kemi, en annan är naturligtvis Hallandsåstunneln.

Sverige har aldrig varit bra på att reda ut miljö- och socialkandaler. Det är två områden som kommun och stat ständigt gör stora fel i.
Skrev inte att detta med Think Pink på något vis var den allra värsta i Sverige vad gäller miljöbrott.

Skandalen med Hallandsåstunneln går i sammanhanget bort genom att det inte var en alltigenom medveten och systematisk miljöskadande verksamhet. Dock alldeles förfärlig för de boende och djuren -och för sveriges skattebetalare såklart!

Teckomatorp -ja, nu börjar det likna nåt..
Där finner vi det hänsynslösa miljöbrottet, mängder med nedgrävda läckande gifttunnor, allt för snöd vinnings skull.

Så nu till Think Pink.
Påminner inte så lite om BT-kemi-attityden typ: "Vi dumpar helt sonika allt vårt giftiga avfall och så får andra (dvs kommuner dvs skattebetalare) ta den framtida kostnaden"

Så jag vidhåller: Think Pink har agerat brottsligt och hänsynslöst på ett närmast exempellöst sätt med soptippar utspridda på en mängd ställen i Mellansverige!
Det är därför en miljöskandal av närmast monumentala mått.
Säger jag.
Citera
2021-01-20, 18:55
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Hon är i sydafrika där hon byggt ett slott enligt en säker källa

Dom har fått med sig lite pengar men inte tillräckligt för att leva i sus och dus livet ut , dom lär säkert dra igång med något nytt ruffel och båg utomlands , jag hörde att dom dragit till Grekland där dom köpt mark och byggt. Hur som lär dom åka dit igen och det är hårdare straff utomlands , Ce la vie.
Citera
2021-01-20, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang
Dom har fått med sig lite pengar men inte tillräckligt för att leva i sus och dus livet ut , dom lär säkert dra igång med något nytt ruffel och båg utomlands , jag hörde att dom dragit till Grekland där dom köpt mark och byggt. Hur som lär dom åka dit igen och det är hårdare straff utomlands , Ce la vie.
Vill inte ge gansterfolket några tips, men det är nog bättre för dem (och för EU!) om de istället för Grekland söker sin tillflykt till nånstans i södra Afrika

Ang det fetade:
Det kanske inte är silikon hon har i de voluminösa brösten?
Vad tror du om diamanter? Två stycken D-kupa med diamanter borde ge möjlighet till ett gott liv med pool och spännande paraplydrinkar.
Skulle jag tro
Citera
2021-01-20, 20:04
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang

Det ligger sopor för hundra miljoner på deras tipp i tumba. Dom har garanterat flyttat många miljoner mellan skalbolag, utöver utdelningarna
Citera
2021-01-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av www3
TV 4 (2021-01-16): Det tros nu vara 100,000 ton byggsopor från brottsmisstänkta Think Pink som brinner och ryker i Botkyrka, i branden som nu rasat i tre veckor. Nya analyser visar på mycket höga luftföroreningar, och vid ett digitalt stormöte i torsdags kväll lugnades inte de som bor omkring Kagghamra. Fortfarande finns inget svar på vilka gifter som finns i avfallet.

https://streamable.com/uz5uh7
Stort tack för inlägget och länken!
Bra att TV4 fortsätter att bevaka denna skandal.
Hemskt för de boende och djuren -och för miljön också, självklart!
Citera
2021-01-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
Och alla hans idéer har redan utvärderats.. Släcka med vatten görs inte pga risk för påverkan på skyddade vattendrag, täcka med sand/jord går inte pga risk för jordskred som kan dra med sig Kagghamravägen och gräva upp vill jag minnas att SBFF sagt är för svårt eller liknande.

Så jag vet inte vad han hade där i TV att göra..

Gräva skulle kunna gå, EVENTUELLT, för att sen transportera det till något ställe man preppat så man kan ta hand om släckvattnet.

Problemet är bara att det skulle va ohemult dyrt.
Och logistiken där man ska transportera brinnande sopor till lämplig plats är ju ett stort frågetecken också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in