2021-01-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Någon mer som tycker vi borde öppna upp till senvåren?
Smittan går ner av sig självt på sommaren och om inte över 1 miljon smittade tillsammans med ett par miljoner vaccinerade svenskar till hösten får ner smittan avsevärt så finns det ju ändå inget hopp och vi borde isf öppna upp ändå.

Klart vi ska öppna upp.
Smittan är redan på väg ner.
Sen möter vi coviden med mer vaccin och flockimmunitet snart är pandemin över, men vi kan inte andas ut ännu.
Citera
2021-01-19, 21:13
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inte svårt. Jag har levt under lockdown sedan mars förra året.

Haha du är rolig du, men du är ju inte ett helt samhälle. Jag lever nästan isolerat med förutom familjebubblan för jag kan jobba hemifrån likt min familj just nu. Men alla kan inte det och då är inte lösningen att låsa in folk i hemmet hävdar jag.

Här har du studien alla fall om du gillar att höja blicken .

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/eci.13484?fbclid=IwAR0RobsPcbGwVDb_M2oAmPN577uUXlv cKzp4AU2qivm0iSc1T0if0kwN-wo
Citera
2021-01-19, 21:14
Medlem
Citat:
Du kan också lära dig det. Det är inte svårt alls faktiskt.

Jag följer restriktionerna och det har fungerat väl. Det är inte svårt.
Citera
2021-01-19, 21:15
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tyskland och Danmark har ingått egna avtal utöver tilldelade doser. Kanske fler länder!

Jaha, där ser man. Levererar Pfizer dessa extradoser till dem just nu - medan de drar in på doserna, under den nivå som avtalet föreskriver, till de andra EU-länderna? I så fall är det SKANDAL!
Citera
2021-01-19, 21:18
Medlem
Citat:
Klart det ger effekt. Lockdown is the way to go. Träffas ingen blir ingen smittad.
Vad menar du med "lockdown"?
Citera
2021-01-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad menar du med "lockdown"?

Nedstängning för att hindra personer att lämna ett område.
Citera
2021-01-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha, där ser man. Levererar Pfizer dessa extradoser till dem just nu - medan de drar in på doserna, under den nivå som avtalet föreskriver, till de andra EU-länderna? I så fall är det SKANDAL!

Ikke til Danmark og tror heller ikke Tyskland modtager ekstra endnu. Efter aftalen med Pfizer skulle de komme til marts, men EU siger ekstra bestillinger kommer sidst i køen.
Citera
2021-01-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Nedstängning för att hindra personer att lämna ett område.
Nu var det ju IMBILDEN jag frågade men ni kanske har samma syn på det här.

Jaha, vilka människor och vilka områden?
Citera
2021-01-19, 21:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Överdödlighet räknas alltid på basis av befolkningen.

Det får du informera SCB om i så fall. De räknar på precis samma sätt som jag gör:

Citat:
"SCB har valt en enkel metod att beräkna överdödlighet och underdödlighet genom att jämföra antalet döda under aktuell period med genomsnittligt antal döda för samma region och period under de senaste 5 åren."

https://www.scb.se/contentassets/f1c214f7d0294bf2917c41fbc3c82c35/text-om-statistiken-over-doda.pdf

T.ex:

Citat:
"Den preliminära statistiken om dödsfall är nu uppdaterad till och med den 11 december. SCB jämför den med ett genomsnitt för motsvarande perioder 2015–2019. Nivåerna som är högre än snittet är det som här beskrivs som överdödlighet. Nivåerna som är under snittet kallas underdödlighet."

"SCB har fått information om 8 088 dödsfall under november 2020. Under åren 2015–2019 dog i genomsnitt 7 383 personer under motsvarande period, vilket ger november 2020 en överdödlighet på 10 procent."

Överdödlighet 2020
"Mellan den 1 januari och den 30 november i år dog 87 511 personer i Sverige, enligt den preliminära statistiken. Det är 4 859 dödsfall fler än genomsnittet för motsvarande period under åren 2015–2019."

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/sverige-har-aterigen-overdodlighet--aldre-hardast-drabbade/

Här finns fler exempel:

https://www.google.com/search?q=SCB+%C3%B6verd%C3%B6dlighet&oq=SCB+%C3%B6 verd%C3%B6dlighet

Så varför räknar man så här då? Jo, orsaken är ganska enkel. Befolkningsökningen i Sverige sker inte jämt fördelat över alla åldrar utan sker främst i yngre åldrar. Så har man en stor invandring av unga personer eller ett stort födelseöverskott eller en kombination av bägge, så kan det förvränga statistiken, om man tittar på kort sikt (t.ex 5 år). Rent hypotetiskt så kan det bli så att om invandring + födelseöverskott är tillräckligt stor, så kan en reell överdödlighet från en sjukdom omvandlas till en statistisk underdödlighet, vilket ju leder till helt felaktiga slutsatser.
Citera
2021-01-19, 21:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jag vet faktiskt inte men Danmark tror jag inte får sina extra beställda doser förrän i mars, hoppas våra danska vänner kan säga om det stämmer eller ej. Danmark var ju även med och skrev protestbrevet till Pfizer.
Tyskland däremot vet jag inte, de kan nog köra lite fulspel när det gäller vaccinet.
Citera
2021-01-19, 21:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Ikke til Danmark og tror heller ikke Tyskland modtager ekstra endnu. Efter aftalen med Pfizer skulle de komme til marts, men EU siger ekstra bestillinger kommer sidst i køen.

Tack, du hann svara innan jag skrev mitt inlägg. Det var som jag trodde att Danmark får först i mars
Citera
2021-01-19, 21:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Absolut. Speciellt när man kollar de egentligt relevanta månaderna(april-maj och november-december).
Men vi har dryga 10 000 döda i corona. Hur kan det förklaras i och med att överdödligheten är 7000?

Det finns olika delförklaringar här. Bland annat:

1. Vi hade en ganska stor underdödlighet i januari och februari (innan corona). Se diagram 2 på denna sida hos SVT. Så denna underdödlighet vid början av året minskar årets överdödlighetssiffra. Hade coronaviruset börjat döda redan i januari, så hade överdödligheten varit mycket högre.

2. Vissa av de som dött av coronaviruset hade nog dött ändå i år. Kanske av influensa eller annat. De är visserligen en minoritet, men kan ändå vara en hel del sammanlagt.

3. I vissa fall har man registrerat personer felaktigt som död pga corona. 8-15 procent var felaktigt registrerade i två regioner enligt två undersökningar:
Citat:
"I övriga fall, 8 procent, bedömer man att annan sjukdom orsakat att personen avled." (källa)
Citat:
"För 15 procent var dödsorsaken andra sjukdomar, rapporterar Läkartidningen och Vårdfokus." (källa)
Nu vet jag inte hur många det är i hela Sverige, men det kan finnas en och annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in