Citat:
Det låter som en halmgubbe. Mertillen vet säkert skillnaden på penningmängd och inflation. Vad tyder på annat? Det är väl ingen hemlighet att det finns ett mål att öka penningmängden snabbare än tillväxten? 2% snabbare. Men hur vet man att tillväxten är densamma för den typiska konsumenten som för den genomsnittliga? Detta är ett legitimt forskningsområde. Varför beskrivs det som en konspiration?
Problemet är att tillväxt inte är ett tillförlitligt mått. Tillväxt är subjektivt. Transaktionsvärden och BNP är flyktiga mått. Så att öka penningmängden centralt i samma takt som tillväxten ökar måste vara ganska svårt. Eller hur?
Så hur kan de generella prisökningarna vara exakt desamma för alla varukorgar? Idrottsföreningar, bankkunder, jaktlag, matbutiker, fackföreningar, pensionärer o.s.v har ju alla olika varukorgar. Varukorgarna har helt olika prisförändringar och påverkas helt olika av en ökad penningmängd.
Inlägg #48
Problemet är att tillväxt inte är ett tillförlitligt mått. Tillväxt är subjektivt. Transaktionsvärden och BNP är flyktiga mått. Så att öka penningmängden centralt i samma takt som tillväxten ökar måste vara ganska svårt. Eller hur?
Så hur kan de generella prisökningarna vara exakt desamma för alla varukorgar? Idrottsföreningar, bankkunder, jaktlag, matbutiker, fackföreningar, pensionärer o.s.v har ju alla olika varukorgar. Varukorgarna har helt olika prisförändringar och påverkas helt olika av en ökad penningmängd.
Inlägg #48
Detta är alla bra, relevanta och intressanta frågeställningar som jag behöver tänka mer på och läsa på om för att interagera med. Vi är säkerligen helt överens där.
Det Mertillen gör, däremot, är något annat. Han påstår att det finns en konspiration som döljer en faktisk och väldigt stor inflation, vad han anser att konspirationen har för motiv minns jag uppriktigt inte för jag har käbblat om detta med flera olika skribenter här.
Men eftersom Mertillen definierar inflation som penningsmängdsökning och den senare är ganska stor så innebär det att alla andra ljuger som använder KPI/ KPIf.
Att tongångarna blir hårda är för att Mertillen själv valt att ha tangon där.
Personligen betraktar jag (makro)ekonomi och i synnerhet inflation som något otroligt komplext för att det innefattar flera ickelinjära aspekter, jag är heller inget obotligt fan av just KPI/ KPIf eller den som tror att vår nuvarande monetära och fiskala politik skulle vara riskfri. Mina kallingar är lika fullsketna som alla andras där.