2021-01-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag minns, det är paretofördelningen som ligger bakom, dvs 20% står för 80% av smittspridningen. Min post ovan bekräftar ju att vi hade rätt i det resonemanget. Funderar man lite längre i det perspektivet så är det galenskap att sikta på flockimmunitet via smitta med tanke på vårt redan stora dödstal. Kanske hade imperial college inte så fel ändå och Tegnells lilla linje 3 hade kunnat resultera i 100K döda om han fått hållas? Nu har vi tur som fått vaccin och det är inte tack vare Tegnell utan snarare den nedspottade Trump och hans operation warp speed.
Nej, jag tror inte att en flockimmunitet genom infektion är en bra strategi.

Däremot blir det tyvärr en konsekvens, för eller senare, om man inte gör någonting men då kommer folk att dö, även av andra orsaker än covid. Detta eftersom vården kommer att kollapsa och människor dör därför att de inte får rätt vård.
Citera
2021-01-19, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag förstår inte varför personer i hans ställning väljer att gå ut med sådana demoraliserande uttalanden? Det är knappast något som ökar på kampviljan och folks villighet att följa restriktioner om man aldrig kan ana ett ljus i slutet på tunneln.

Björn Eriksson är uppenbarligen en rövhjärna.

Hade inte Björn "Stormen är här" Eriksson haft ett jobb så skulle han sitta på Flashback och spridit sin alarmism i den hör tråden, och naturligtvis tagit varje tillfälle att framhäva hur duktig och empatisk han själv är precis som trådens andra legender.

Björn "Stormen är här" Eriksson kanske borde titta sig i spegeln och fundera över varför just hans region drabbats hårdast av alla, istället för att vältra sig i eländet och försöka spela armageddon-hjälte varje tillfälle han får.

Sen är det naturligtvis så att våra kära maktgalna politiker kommer aldrig släppa denna pandemi utan det här är startskottet på ett betydligt strängare samhälle så länge du och jag lever och naturligtvis kommer regeringen förbjuda det de inte gillar även i midsommar, men Björn Eriksson är ändå en tönt.
Citera
2021-01-19, 16:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej, jag tror inte att en flockimmunitet genom infektion är en bra strategi.

Däremot blir det tyvärr en konsekvens, för eller senare, om man inte gör någonting men då kommer folk att dö, även av andra orsaker än covid. Detta eftersom vården kommer att kollapsa och människor dör därför att de inte får rätt vård.

Nä det är en katastrof, vi har ju en rejäl backlog på övrig vård, tyckte jag läste om någon siffra på 90K i uppskjutna operationer. Det är mycket lidande och säkerligen en och annan som kommer att dö pga det. Mycket tragiskt.
Citera
2021-01-19, 16:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det finns i tråden, du får väl leta igenom mina gamla inlägg från i våras och somras.
Inget vidare svar att jag ska leta igenom dina inlägg från i våras för att styrka ditt uttalande nu nästan ett år senare.

Jag kan absolut tänka mig att du har rätt, men varför vill du inte styrka att den dominerande varianten Edit: för den initiala smittspridningen är den från Italien?
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-19 kl. 16:10.
Citera
2021-01-19, 16:06
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Brasilianska varianten cirkulerar med stor sannolikhet även i Spanien, med alla band som Spanien har till Sydamerika. Ofattbart att Sverige inte stoppar alla resenärer från Portugal och Spanien. Alla måste testas och sättas i karantän. Danmark har agerat föredömligt och stängt gränserna.

Anders Tegnell är inkompetent så vi får ställa in oss på att galningens ovilja att agera kommer att ge oss 20-30.000 fall om dagen i februari. Som man sår får man skörda, detta är Anders Tegnells fel och ingen annans.

Stängt gränserna borde vi ha gjort redan i Mars förra året.
Och karantän olika tid på olika resemål för passagerare.
Citera
2021-01-19, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är rimligt att tro att det ligger där.

Samtidigt så verkar det som att R0 för smittan ligger på minst 3, troligen högre än så under vintermånaderna. Detta leder till att vi troligen behöver få 70-80% immunitet innan vi ens kan närma oss att bete oss som vanligt.

Hade flera miljoner svenskar redan haft sjukdomen så borde redan restriktionerna under hösten har räckt till för att stoppa smittspridningen även med ett R0 på 3.
Mina beräkningar den gången, kritiserades visserligen i tråden men jag har inte sett någon bättre modell för att uppskatta morkertalet.

Resonemanget utgick från en undersökning i Stockholm där man gjorde stickprovskontroller med PCR och fick fram en siffra på hur många Stockholmare som bar på viruset.

Sedan jämförde jag antalet sjukhusvårdade för att få fram en kvot som visade hur stor andel av de smittade som krävde sjukvård.

Den kvoten (som jag tyvärr glömt) kunde sedan användas för att uppskatta hur många som bär viruset vid en tidpunkt, om man känner antalet sjukhusvårdade vid denna tidpunkt inom ett geografisk område.

Ska se om jag hittar det där som revodneb och jag diskuterade.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-19 kl. 16:10.
Citera
2021-01-19, 16:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Inget vidare svar att jag ska leta igenom dina inlägg från i våras för att styrka ditt uttalande nu nästan ett år senare.

Jag kan absolut tänka mig att du har rätt, men varför vill du inte styrka att den dominerande varianten är den från Italien?

D614G är den ledande mutationen i Sverige, eller var i våras och i höstas, den informationen återfinner du i FHM:s helgenomsekvensering:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/ebbcb3e865eb4e7d8cbe195859c544d7/helgenomsekvensering-av-svenska-sars-cov-2-som-orsakar-covid-19.pdf

Citat:
Ett stort antal fall av covid-19 finns konstaterade efter resa till Italien och två av de
huvudsakliga genetiska grupperna som konstateras i sentinelövervakningen under
mars tillhör också denna sekvensgrupp
Citera
2021-01-19, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Mina beräkningar den gången, kritiserades visserligen i tråden men jag har inte sett någon bättre modell för att uppskatta morkertalet.

Resonemanget utgick från en undersökning i Stockholm där man gjorde stickprovskontroller med PCR och fick fram en siffra på hur många Stockholmare som bar på viruset.

Sedan jämförde jag antalet sjukhusvårdade för att få fram en kvot som visade hur stor andel av de smittade som krävde sjukvård.

Den kvoten (som jag tyvärr glömt) kunde sedan användas för att uppskatta hur många som bär viruset vid en tidpunkt, om man känner antalet sjukhusvårdade vid denna tidpunkt inom ett geografisk område.

Ska se om jag hittar det där som revodneb och jag diskuterade.

Jo, jag kommer ihåg metoden. Den är inte på något sätt tillförlitlig, men det är ändå det bästa vi har sedan man slutade leta efter immunitet (när man till slut insåg att flockimmuniteten vår ouppnåelig).

Jag tycker dock, trots bristerna, att den är tillräckligt bra för att kunna vederlägga att flera miljoner skulle haft viruset.

Mitt inlägg var mest till för att visa på att siffrorna var orimliga utifrån smittans R0, de restriktioner vi har samt att man med en sådan smitta får ett R som minskar med minst 50-60%. Dvs, man borde rimligen inte haft nästan några nysmittade om det hade stämt.
Citera
2021-01-19, 16:17
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Rent trams från dig. I England räknar man att ca: 12% av befolkningen har haft smittan och de har haft en brutal smittspridning. Vi ligger garanterat under den siffran så några 6-7 miljoner är det inte tal om.

https://www.sydsvenskan.se/2021-01-19/var-attonde-person-i-england-har-haft-covid

Du glömmer mörkertalet. Dessa PCR-tester är inte tillförlitliga för fem öre. En vanlig förkylning kan göra så att vissa tester visar positivt.
Citera
2021-01-19, 16:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Du glömmer mörkertalet. Dessa PCR-tester är inte tillförlitliga för fem öre. En vanlig förkylning kan göra så att vissa tester visar positivt.

Ja men nu är det ju så att de testat för antikroppar, har du haft sjukdomen så har du i regel antikroppar. Så något stort mörkertal finns det inte. Det gjordes ju även en stor seroprevalensstudie i Spanien i höstas, med samma resultat (fast då lägre såklart).
Citera
2021-01-19, 16:21
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Du får inte glömma att de är människor som jobbar på sjukhusen och inte robotar.

Det vet jag väl! Just därför är jag den mest försiktiga av alla jag känner när det gäller att begränsa sig socialt.

Oavsett så pekar kurvorna ner just nu.
Väldigt mycket bättre än tvärtom
Citera
2021-01-19, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jo, jag kommer ihåg metoden. Den är inte på något sätt tillförlitlig, men det är ändå det bästa vi har sedan man slutade leta efter immunitet (när man till slut insåg att flockimmuniteten vår ouppnåelig).

Jag tycker dock, trots bristerna, att den är tillräckligt bra för att kunna vederlägga att flera miljoner skulle haft viruset.

Mitt inlägg var mest till för att visa på att siffrorna var orimliga utifrån smittans R0, de restriktioner vi har samt att man med en sådan smitta får ett R som minskar med minst 50-60%. Dvs, man borde rimligen inte haft nästan några nysmittade om det hade stämt.
Nej nej den ger inte ett absolut sant värde men som sagt en uppskattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in