Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Det är rimligt att tro att det ligger där.
Samtidigt så verkar det som att R0 för smittan ligger på minst 3, troligen högre än så under vintermånaderna. Detta leder till att vi troligen behöver få 70-80% immunitet innan vi ens kan närma oss att bete oss som vanligt.
Hade flera miljoner svenskar redan haft sjukdomen så borde redan restriktionerna under hösten har räckt till för att stoppa smittspridningen även med ett R0 på 3.
Mina beräkningar den gången, kritiserades visserligen i tråden men jag har inte sett någon bättre modell för att uppskatta morkertalet.
Resonemanget utgick från en undersökning i Stockholm där man gjorde stickprovskontroller med PCR och fick fram en siffra på hur många Stockholmare som bar på viruset.
Sedan jämförde jag antalet sjukhusvårdade för att få fram en kvot som visade hur stor andel av de smittade som krävde sjukvård.
Den kvoten (som jag tyvärr glömt) kunde sedan användas för att uppskatta hur många som bär viruset vid en tidpunkt, om man känner antalet sjukhusvårdade vid denna tidpunkt inom ett geografisk område.
Ska se om jag hittar det där som revodneb och jag diskuterade.