2021-01-19, 11:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är effekten av att skolorna varit stängda över jul. Det är den i särklass mest effektiva åtgärden att hålla skolor stängda.

Tyvärr kommer nedgången inte att hålla i sig, utan det kommer snart sväga uppåt.
Finns någon region där man kan ana tecken på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vi är immuna.
Det blev inte värre än så här.
Cirkulera.

*Pust* man hoppas på de... jag spyr på detta nu! Får kväljningar av ordet covid
Citera
Medlem
Mobiliteten i Sverige verkar lägre nu än den var under våren tom, inte konstigt att smittan minskar då. I praktiken har vi nära nog en lockdown:

https://www.google.com/covid19/mobility/
Citera
2021-01-19, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Antar att även USA har nån form av jullov?
Inte en aning har aldrig satt mig in i deras kalle anka system
Citera
2021-01-19, 11:20
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Såklart!
Välj en körsbärsplockad biolog hellre än övriga världens samlade expertis.
Det är så konspirationsteorier uppkommer.

Ungefär som när Trump bara kollar på tv-kanaler som fångat upp hans egna konspirationsteorier, och tycker att just dessa inslag bevisar hans tes.

Ta nu och kamma dig och vakna upp istället.
Du kanske t.o.m. kan tillföra något till samhället istället för att försöka sprida lögner..

Så du menar att hon ljuger? Varför skulle hon ljuga för? Hon är ju inte ens någon "antivaxxer".

Tror du att hon är den enda med denna åsikt? Hon har jobbat med detta sedan 80-talet så hon är betydligt mer trovärdig än alla handplockade "experter" på SVT och TV4.
Citera
2021-01-19, 11:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Finns någon region där man kan ana tecken på det?
Har inte koll på hur det ser ut i alla regioner., dom stora verkar fortsätta neråt. Troligtvis tar det nån vecka ännu.

Skolorna var stängda så länge så att "grundsmittan" som hela tiden gick runt där (i och med att Tegnell tycker att barn inte ska testas och isoleras) antagligen försvann nästan helt. Det tar nog ett tag att bygga upp den igen. Inkubationstiden är i snitt fem dagar. Jag antar att smittan måste gå genom flera generationer (3-4?) innan den börjar bli så utbredd så att det tar fart igen.

Influensan verkar vanligtvis gå kraftigt upp från vecka 3-4. Covid19 verkar smitta lättare men inkubationstiden är väl också längre så det kan hända att det behövs längre tid än för influensan för att reboota.
Citera
2021-01-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Mobiliteten i Sverige verkar lägre nu än den var under våren tom, inte konstigt att smittan minskar då. I praktiken har vi nära nog en lockdown:

https://www.google.com/covid19/mobility/
Med gymnasieeleverna och högstadieeleverna hemma så minskar antalet mobiltelefoner som rör sig i samhället rätt mycket faktiskt.
Senast redigerad av Pisseman 2021-01-19 kl. 11:41.
Citera
2021-01-19, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tackar!

Ja, det är de som är testade men alla testar sig sannolikt inte. Det vore intressant att få se siffror på hur många som uppskattas ha haft smittan. I min värld en siffra som kan säga något om när kurvorna kan tänkas vända nedåt.

Det måste inte råda fullständig flockimmunitet för att spridningstakten skall minska, någonstans blir det glesare mellan osmittade och då avtar spridningstakten tänker jag.
Jag gjorde en uppskattning med ledning av en slumpmässig undersökning av prevalensen i Stockholm under december (tror jag det var) och antal sjukhusvårdade vid samma tillfälle. Det jag kom fram till landade i att ungefär dubbelt så många som de konstaterat smittade var hälften av de som verkligen smittats.

Den bästa parametern att följa är antalet sjukhusinlagda om man vill se den sanna trenden av smittade.
Citera
2021-01-19, 11:56
Medlem
Såg nu att samtliga inom SÄBO nu är vaccinerade i region Stockholm. Det bör således innebära att dödligheten sjunker markant i feb/mars i regionen. På sjukhus dör knappt folk.
Citera
2021-01-19, 11:57
Medlem
Aston-Martins avatar
Vad tror ni folket? Kommer högskolorna bedriva distansundervisning även i höst? Jag trivs väldigt bra med distans.
Vad tror ni om gymnasieskolorna? Kommer dessa hålla stängt hela våren eller vad tror ni? Går ju som sagt bara att sia om saken.
Citera
2021-01-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja Danmark gör allt för att hitta alla mutationer. Vi får höra hur mycket FoHM kommit upp i kapacitet att testa idag. Enligt Anders Tegnell beräknade han 5% när kapaciteten byggts ut i början på februari. Just nu är kapaciteten för sekvensering i Sverige 1% och i Danmark 70%.

Ja, Danmark har ju gått igenom en halv katastrof. Man tappade helt bollen i December, vilket redan kostat 1000 liv och kan kosta ytterliggare 500-1000 liv framöver.

Men man har tagit ordentligt tag i problemet och i dagsläget ser det ut som att man ska hinna vaccinera riskgrupperna innan den Engelska varianten har en chans att dra upp smittan, om den alls får chansen i Danmark.
Citera
2021-01-19, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Vad tror ni folket? Kommer högskolorna bedriva distansundervisning även i höst? Jag trivs väldigt bra med distans.
Vad tror ni om gymnasieskolorna? Kommer dessa hålla stängt hela våren eller vad tror ni? Går ju som sagt bara att sia om saken.
Grundinställningen är nog att man bedriver undervisningen på plats igen i höst. Frågan är dock vad som händer i det hypotetiska scenariot att smittan blossar upp igen trots de olika vaccinen. Det finns ett rätt utbrett vaccin-motstånd i Sverige. Åtminstone just nu, och kring detta vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in