2021-01-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
”för barnens skull”. Läs det en gång till. Säger inte om det är rätt eller fel, men ditt inlägg bemöter inte barn-argumentet. Barnen är ju inte ansvariga för vad hennes knäppa morsa gör, det är hela poängen.
Diskussionen handlade i första rummet om vilket ansvar man kan/bör lägga på medierna vad gäller namn-/bildpublicering.

"hennes knäppa morsa"? Vad? Vem?

Nej, givetvis är inte barn ansvariga för vad föräldrar hittar på för dumt. Men föräldrar är däremot fullt ut ansvariga för vad allt dumt de kan tänkas ställa till med.
Media har, förutom en rent rapporterande uppgift, också en normerande fumktion, dvs att offentligt visa folket vad som kan hända när man hittar på dumheter. Uthängning, skam etc. På det viset kan förhoppningsvis andra föräldrar (och andra domare) lära sig att bete sig korrekt.
Citera
2021-01-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kan också vara av hänsyn till hennes anhöriga. Har ju två barn.
Den där hänsynen visade inte media när det gällde Lars Inge Svartenbrant.
Vet att han var pappa till åtminstone tre barn, men de förskonades minsann inte från uthängningar av pappan.
Se mitt OffT i detta inlägg:
(FB) Brottmålsadvokat Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9 -19. Länkar i trådstart.

Det kan ju hända att media efter prövning i hovrätten kommer att gå mer publikt vad gäller Karin Lilja, vi lär få veta det innan Midsommar..
Citera
2021-01-18, 17:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kan också vara av hänsyn till hennes anhöriga. Har ju två barn.

Vilket inte hindrade media från att publicera t.ex Johanna Möllers namn, hon har ju ändå sex barn.

Det är inte barnen som är skälet, det är att lilla Karin är lite mer prominent än de andra simpla mörderskorna.
Citera
2021-01-18, 17:30
Medlem
JBernards avatar
Vem är den sammansvurne vänninan?
Citera
2021-01-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Den där hänsynen visade inte media när det gällde Lars Inge Svartenbrant.
Vet att han var pappa till åtminstone tre barn, men de förskonades minsann inte från uthängningar av pappan.
Se mitt OffT i detta inlägg:
(FB) Brottmålsadvokat Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9 -19. Länkar i trådstart.

Det kan ju hända att media efter prövning i hovrätten kommer att gå mer publikt vad gäller Karin Lilja, vi lär få veta det innan Midsommar..

Han skrev sin självbiografi när dottern JF var fyra-fem år. Gjorde standup-show vid samma tid. Skrev en till bok 2007.
Satt på kåken i sammanlagt fyrtio år.
Lite skuld kanske ska läggas fadern och inte media i det fallet. Publicitetsmässigt alltså.

Efter vigseln med deras mor så dröjde det inte länge förrän han rånade och flydde landet. Wikipediasidan är helt ”galen” läsning.

KL ligger i lä. Men hennes livsval skramlar nu nästan ihop till fyrtio år i fängelse. Utspritt på ett par personer. Så hon är kanske inte sämre hon. Tack vare hennes framfart har minst ett halvt dussin barn och ungdomar nu föräldrar i finkan.
Med tanke på hur hon hela tiden hävdat hur mycket hon månar om sina barn så är det ju bara tragikomiskt.
Senast redigerad av Avel 2021-01-18 kl. 17:34.
Citera
2021-01-18, 17:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vilket inte hindrade media från att publicera t.ex Johanna Möllers namn, hon har ju ändå sex barn.

Det är inte barnen som är skälet, det är att lilla Karin är lite mer prominent än de andra simpla mörderskorna.

Jag tycker mig uppfattat att när teknisk bevisning saknas eller är tunn, publicerar massmedia ej namn/bild.
I just detta ärendet, där hon heter Karin Lilja, har jag för mig media tidigare undvikit namning pga just namnet - att skydda brottsoffret främst.
Nåja, i vilket fall, jag tror hon kommer få +15 i HR. Åklagarsidan lär överklaga, liksom givetvis Karin.
Citera
2021-01-18, 17:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag tycker mig uppfattat att när teknisk bevisning saknas eller är tunn, publicerar massmedia ej namn/bild.
I just detta ärendet, där hon heter Karin Lilja, har jag för mig media tidigare undvikit namning pga just namnet - att skydda brottsoffret främst.
Nåja, i vilket fall, jag tror hon kommer få +15 i HR. Åklagarsidan lär överklaga, liksom givetvis Karin.
I omvänd ordning tror jag; fylltratten lär överklaga vilket inte ger åklagaren mycket val...
Citera
2021-01-18, 17:42
Medlem
ragnarokkrs avatar
Media verkar ha stora problem med människors lika värde. Inte många som publicerar namnet. Är man rädda för att stämmas eller är det någon av de "goda" människorna igen, kompisar med flera "journalister"?

Känns bra att denna narcissist till slut hamnat bakom lås och bom. Blir säkert en trivsam vistelse :-) Vad jag undrar om det är hennes arbete inom juridiken som fått henne att tro att det är svårt att åka fast. Jag tror nämligen att det finns en hög tröskel i dag för kriminella att åka fast och bli dömda. Har jag rätt delar kanske advokater och domare den uppfattningen.
Citera
2021-01-18, 18:00
Medlem
Nån som kan lägga upp FUP igen? Bara den mindre som ligger kvar.
Citera
2021-01-18, 18:03
Medlem
Oväntad hård dom eller vad säger ni experter inom området?
Citera
2021-01-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är svarat på förut i tråden. Varsågod.

Henrik bor ju kvar i lägenheten, och han ska ha blivit hotad att flytta. Kan det vara så att hon försökt att driva ut honom ur lägenheten så att den blir såld och hon får kontanta medel ist för en andel i en dyr lägenhet hon inte bor i?
Citera
2021-01-18, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
19,000 kommentarer och inga bilder. Helt sinnessjukt vad trögt Flashback är.
Finns flera postade och googlar du på namnet så får du flera träffar med bild.

Helt sinnessjukt vad tröga Flashbackare är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in