2021-01-18, 18:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaserik
Oväntad hård dom eller vad säger ni experter inom området?

Jag är inte ”expert”.
Men jag tycker inte att den är hård. Väntade mig 16 år. Multipla stämplingar till mord och ett utfört men misslyckat mordförsök tycker jag förtjänar en hård dom.
Citera
2021-01-18, 18:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag tycker mig uppfattat att när teknisk bevisning saknas eller är tunn, publicerar massmedia ej namn/bild.
I just detta ärendet, där hon heter Karin Lilja, har jag för mig media tidigare undvikit namning pga just namnet - att skydda brottsoffret främst.
Nåja, i vilket fall, jag tror hon kommer få +15 i HR. Åklagarsidan lär överklaga, liksom givetvis Karin.

Nja, tror nog mer att det är lilla Karins position i samhället som avgör om namnet ska publiceras eller inte, vi får se vad som händer efter Hovrätten, fälls hon även där så kanske de fega mediahusen vågar sig på en publicering.
Citera
2021-01-18, 18:15
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Henrik bor ju kvar i lägenheten, och han ska ha blivit hotad att flytta. Kan det vara så att hon försökt att driva ut honom ur lägenheten så att den blir såld och hon får kontanta medel ist för en andel i en dyr lägenhet hon inte bor i?
Ja HOL blev hotad att något skulle hända om han inte flyttade men lägenheten är såld och han har flyttat och bor med skyddad adress vad jag vet,

Karin har fått sin andel vid bodelningen, nästan 10 miljoner, så mer ska hon inte ha.
Pengarna fick hon i slutet av 2016 eller början av 2017. Det är avslutat för hennes del när det gäller lägenheten. Men fortsätta att jävlas och försöka mörda honom fortsatte hon med i alla fall.
Lagar och regler gäller även för Karin Lilja även om hon anser sig stå över allt
Citera
2021-01-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja HOL blev hotad att något skulle hända om han inte flyttade men lägenheten är såld och han har flyttat och bor med skyddad adress vad jag vet,

Karin har fått sin andel vid bodelningen, nästan 10 miljoner, så mer ska hon inte ha.
Pengarna fick hon i slutet av 2016 eller början av 2017. Det är avslutat för hennes del när det gäller lägenheten. Men fortsätta att jävlas och försöka mörda honom fortsatte hon med i alla fall.
Lagar och regler gäller även för Karin Lilja även om hon anser sig stå över allt

Jag tolkar det som att han bor kvar i samma lägenhet, grannarna snackar om att hon kaosat på någon gemensam fest och att ett par huvudnycklar kommit på vift som hon misstänktes ha. Med tanke på hur länge sen skilsmässan var så borde det isf vara samma bostad. H säger i ett förhör att han har besittningsrätt, då kan hon väl inte få ut några pengar förens han väljer att sälja?
Citera
2021-01-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

"Henrik Olsson Lilja och Karin Lilja var tidigare gifta med varandra och har två barn tillsammans. Fram till deras separation bodde de i en lägenhet på Norr Mälarstrand, Kungsholmen. Genom en dom år 2015 fick Henrik Olsson Lilja ensam vårdnad om barnen och kvarsittanderätt i den gemensamma bostaden."

Med kvarsittanderätt så betyder väl det att hon äger halva bostaden, men har ingen rätt att sälja eller bo där tills dess att han flyttar?
Citera
2021-01-18, 18:28
Medlem
Hittade detta i domen, så det verkar som att hon ägt halva lägenheten men inte kunnat få ut pengar för den.

"Vid ett tidigare tillfälle hade Karin Lilja vid en promenad på Kungsholmen visat henne huset där Karin Lilja bott med Henrik Olsson Lilja och där han nu bodde kvar med barnen"
Citera
2021-01-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han skrev sin självbiografi när dottern JF var fyra-fem år. Gjorde standup-show vid samma tid. Skrev en till bok 2007.
Satt på kåken i sammanlagt fyrtio år.
Lite skuld kanske ska läggas fadern och inte media i det fallet
. Publicitetsmässigt alltså.

Efter vigseln med deras mor så dröjde det inte länge förrän han rånade och flydde landet. Wikipediasidan är helt ”galen” läsning.

KL ligger i lä. Men hennes livsval skramlar nu nästan ihop till fyrtio år i fängelse. Utspritt på ett par personer. Så hon är kanske inte sämre hon. Tack vare hennes framfart har minst ett halvt dussin barn och ungdomar nu föräldrar i finkan.
Med tanke på hur hon hela tiden hävdat hur mycket hon månar om sina barn så är det ju bara tragikomiskt.
Det fetade: Advokatyr. Ord.

Bara för att en person, utan några som helst offentliga uppdrag, beter sig hänsyns- och omdömeslöst mot sin familj (och samhället) medför inte det med nån automatik att media behöver göra det.
Och det är ju exakt vad just den här diskussionen handlar om.

Då, gällande Svartenbrant, tog inte media nån hänsyn till hans barn.
Frågan som nu avhandlas i denna tråd, är om media visar "stötande mycket hänsyn" till Karin Liljas person och barn. Jag lutar åt den uppfattningen.
Citera
2021-01-18, 18:32
Avslutad
Citat:

Hård dom?
Anstiftan till mord är väl ett väldigt allvarligt brott?

Vilken slags dom tycker du skulle varit rimligt?
Citera
2021-01-18, 18:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Hittade detta i domen, så det verkar som att hon ägt halva lägenheten men inte kunnat få ut pengar för den.

"Vid ett tidigare tillfälle hade Karin Lilja vid en promenad på Kungsholmen visat henne huset där Karin Lilja bott med Henrik Olsson Lilja och där han nu bodde kvar med barnen"
Vakna nu, bodelningen är utförd för över 4 år sen:
Citat:
Slutlig skifteslikvid att utges av Henrik Olsson Lilja till Karin Lilja 9 478 627:-
Citera
2021-01-18, 18:35
Avslutad
Citat:

Ett alkoliserat psykfall som stalkar och under en längre tid försöker hyra in lönnmördare för att ha ihjäl en tidigare partner förtjänar väl ett kännbart straff.

Galningen var ju besatt av den tidigare maken och besatt av att han skulle dö.

Farlig person.
Citera
2021-01-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vakna nu, bodelningen är utförd för över 4 år sen:
Ja, men han har rätten att bo kvar med barnen. Hon äger en del av lägenheten, men hon kan inte sälja den om han inte går med på det. Hon har pekat ut för torped att det är samma lägenhet som hon bodde i. Eller menar du att hon faktiskt blivit utköpt och fått det i likvida medel? Det är ju fullt möjligt att hon är delägare i lägenheten utan besittningsrätt.
Citera
2021-01-18, 18:37
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nja, tror nog mer att det är lilla Karins position i samhället som avgör om namnet ska publiceras eller inte, vi får se vad som händer efter Hovrätten, fälls hon även där så kanske de fega mediahusen vågar sig på en publicering.

Någon skrev att det kan vara av hänsyn till hennes barn. Lät rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in