Citat:
Ursprungligen postat av
SlussenSTHLM
Nej Smeso. Nedan visas en senare tillkommen frågeställning gällande min åsikt i frågan.
Citatet längst ner visar att du kom med ett påstående gällande att Paulus går emot Jesus vad gäller lagen, där du menar att Paulus "påstår att lagen inte längre gäller" och avslutar med: "Vem ska man tro på?" Jag förklarade att Paulus inte går emot Jesus. Lagen gäller fortfarande, men de som är i Kristus, ledda av Anden står inte under den.
Din fråga till mig var alltså inte: "Jag undrade varför du anser att Paulus har rätt i att Lagen inte längre skulle gälla för de kristna."
Jag tyckte du fick en bra biblisk förklaring, men du verkar endast vara här för att "röra om i grytan".
Jag misstänker att Smeso läst s.k. teologi på någon högskola, så att han blivit hög på liberal teologi.
Jag har själv sett hur det funkar: man presenterar Jesus och Paulus som i konflikt med varandra i fråga om lagen, hävdar att Jesus i Matt 5 lär att kristna ska uppfylla hela den mosaiska lagen och att det är deras rättfärdighet inför Gud.
Detta är bibelkritisk skåpmat. Men man måste inte gå på sådana högskoleutbildningar, och om man nu går dem måste man inte tro på sådant snack (och sedan kan man börja fundera på att göra något bättre istället).
Jesus lärde ut morallagen, men t.ex. i fråga om mat förklarade han allt rent. Så också Paulus.
Jesus lärde att han skulle
frälsa människor, inte bara förklara för dem hur de skulle "rycka upp sig" och överträffa fariseerna i moral. I linje med detta lärde också Paulus.
Ingen konflikt mellan Jesus och hans apostel!