2021-01-18, 14:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Frågan är hur länge kommer vaccinet skydda oss och hur många gånger måste man ta den?

Jag har inte svar på den frågan. Men just nu är det viktigaste att åtgärda den akuta krisen. Den stora mängden sjuk- och döds-fall behöver upphöra snarast. Och vi behöver få igång samhället och ekonomin.
Citera
2021-01-18, 14:17
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Nu blev jag osäker pga diskussionen, om jag köper frukt, tex äpplen och päron och inte skalar frukten
utan bara sköljer i ljummet vatten under kran samt torkar av den på hushållspapper vad gäller då?

Jag vet inte. FoHM har inte resonerat om det.

Citat:
Det finns inga uppgifter om att personer har smittats via sedlar eller mynt eller via paket och postförsändelser. Det finns heller inga uppgifter om att personer har smittats genom att ha ätit mat eller druckit vatten. Det är inte heller troligt att covid-19 sprids via bassängvatten eller annat badvatten

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/smitta-fran-foremal-mat-sedlar-paket/
Citera
2021-01-18, 14:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag måste ändå försvara honom här.
Ja, Tegnell är en inkompetent idiot.

Men med ”virtual lockdown” menar han såklart att vi i stort sett har samma rekommendationer som andra har som lagar. Dvs, om alla följer detta, uppnår vi samma nerstängning som en ”äkta” lockdown hade gjort. Tycker inte det är så svårt att förstå, men när det gäller Tegnell, så missförstår ju alla allt han säger tack vare all idioti han uttalat under året..
Även om 99% av det som kommer ut är fel, så innebär det ändå att 1% faktiskt stämmer..

Fast det där sa han i våras/somras och då hade vi inte alla rekommendationer som vi har nu.
Citera
2021-01-18, 14:19
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Varför är det sån skillnad mellan de nordiska länderna gällande coronatest ? I Sverige måste man BETALA 1900 kr. för ett test, i Norge står företaget/staten för kostnaden om man har med sig ett papper vid testen som stämplas och sen skickas till företaget. hamnade själv på akuten i Sverige för nån månad sen, inget test gjordes förutom att Dr frågade ut mig om symtom och sen lät det bero.. likadant med en annan jag känner som också hamnade på akuten med värre symtom än mig, inget coronatest där heller, undrar bara hur de kan rapportera hundratals dödsfall dagligen utan coronatest i vårt land mest "drabbat" i hela världen?

Nej du behöver inte betala 1900 för covid test. Du kan beställa hemtest från din region där det är kostnadsfritt.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/lamna-prov-for-covid-19/
Citera
2021-01-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Nu blev jag osäker pga diskussionen, om jag köper frukt, tex äpplen och päron och inte skalar frukten
utan bara sköljer i ljummet vatten under kran samt torkar av den på hushållspapper vad gäller då?
Tvätta med tvål, för att vara på den säkrare sidan.
Citera
2021-01-18, 14:21
Bannlyst
Varför visas aldrig statistik på måndagar?
Citera
2021-01-18, 14:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och läkarna borde inte ha tre veckor på sig att rapportera in dödsorsaken. Det är ju jätteviktigt med aktuell statistik nu, för beslutsfattarna.

Det måste rapporteras till skatteverket direkt. Banker och andra myndigheter måste få reda på dödsfall snarast. Det kan inte gå flera veckor
Citera
2021-01-18, 14:26
Medlem
Citat:
Det är väl helt officiella siffror.
Det finns siffror för antal utförda test och antal nya fall..
De här tre länderna följer i stort sett samma kurva.
Sverige England och Portugal
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-12..latest&country=SWE~PRT~GBR&region=World&deaths Metric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoot hing=7&pickerMetric=positive_rate&pickerSort=desc

Men när det gäller smittspridningen ( antal positiva testresultat)
ser det ut så här Sveriges kurva slutar när den pekar som värst rakt upp:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-12..latest&country=SWE~PRT~GBR&region=World&positi veTestRate=true&interval=smoothed&perCapita=true&s moothing=7&pickerMetric=positive_rate&pickerSort=d esc

Någon som kan förklara. Mörkar Sverige siffrorna?
Citera
2021-01-18, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Okej bara en omskrivning av något som ska likna andra länders då, som vanligt. Tack för svar aw
Ungefär så, ja.

Samtidigt kan man ifrågasätta användandet av ordet "lockdown" när större delen av samhället är öppet.
Citera
2021-01-18, 14:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
De här tre länderna följer i stort sett samma kurva.
Sverige England och Portugal
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-12..latest&country=SWE~PRT~GBR&region=World&deaths Metric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoot hing=7&pickerMetric=positive_rate&pickerSort=desc

Men när det gäller smittspridningen ( antal positiva testresultat)
ser det ut så här Sveriges kurva slutar när den pekar som värst rakt upp:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-12..latest&country=SWE~PRT~GBR&region=World&positi veTestRate=true&interval=smoothed&perCapita=true&s moothing=7&pickerMetric=positive_rate&pickerSort=d esc

Någon som kan förklara. Mörkar Sverige siffrorna?

Nej.
Om du har en miniräknare så kan du räkna ut det själv. Dvs siffrorna finns = inte mörkat
Citera
2021-01-18, 14:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det måste rapporteras till skatteverket direkt. Banker och andra myndigheter måste få reda på dödsfall snarast. Det kan inte gå flera veckor

Det är olika saker. Covidstatistiken bygger inte på Skatteverkets dödsregister, utan på dödsorsaksregistret (för man måste ju veta om personerna verkligen dött av/med/whatever corona innan de kommer med i coronastatistiken). Och för DET har läkarna tre veckor på sig. Det är olyckligt.
Citera
2021-01-18, 14:30
Medlem
Citat:
Nej.
Om du har en miniräknare så kan du räkna ut det själv. Dvs siffrorna finns = inte mörkat

Inga problem med matten - var har du siffrorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in