2021-01-18, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
En politiker erkänner aldrig att de gjort något fel. Kan bara i efterhand i generella termer gå med på att misstag är mänskligt, vi lära oss, vi kan bli bättre etc. Jag tyckte utfrågningen var så pinsam att jag inte tittade mer än lite gran.

Vad jag saknade att det inte togs upp var att bristen på materiel testpinnar provtagnings kit, skyddsmasker, handskar rockar, i princip allt.
Som jag upplever det var det en anledning till att så mycket ansågs onödigt i våras. FHM vill skydda de ansvariga politikerna för bristen på lager, för dåliga avtal om leveranser och priser etc.

Sverige var fullständigt avlövat jämfört med vårt grannland Finland och kanske rika Norge som bara bjöd över alla andra för att få vad de behövde.
I såna här coronatider är det inte läge att göra "misstag" och gå en helt avvikande enskild väg jämnfört till vad andra länder gjort. Att chansa som vi gjort är som att spela rysk roulett med hela svenska folket. Ca 11 miljoner människor.
Citera
2021-01-18, 08:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Bra artikel i Expressen idag.

Tegnell och Löfven försöker skriva om historien. Det och det faktum att ingen av dessa herrar is man enough att erkänna att de haft fel ÄR beklämmande.
Finns andra som haft fel i denna pandemi rörande beräkningar och prognoser. Så även Olsen och Britton, men dessa herrar erkänner utan omsvep när de haft fel. Britton har sagt att han får gå tillbaks till skrivbordet och räkna om. Något sådant skulle aldrig komma från Tegnells mun....

https://www.expressen.se/ledare/en-provocerande-brist-pa-sjalvkritik/

Det är provocerande att lyssna på Tegnell och Löfven. De tycks inte veta vad de sysslar med. De förstår inte att de agerat fel. De vägrar lära av sina misstag och de fortsätter att göra misstag.

Einstein hade väl följande definition på galenskap: "Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat".
Citera
2021-01-18, 08:06
Medlem
IMBILDENs avatar
På TV nu att Pfizer har problem att leverera vaccin. Det riskerar att bli förseningar. Region Stockholm är bekymrade, eftersom de den gångna veckan inte sparat något vaccin för den andra dosen. Vore katastrof om de som tagit första sprutan nu inte får den andra sprutan inom utsatt tid, men kanske finns det möjlighet att spara nu, om det hinner komma mer?
Känns som detta med vaccineringar kommer ta alldeles för lång tid.
Citera
2021-01-18, 08:10
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om avdelningen är vaccinerad så kommer de inte smittas ned och insjukna för att en arbetskamrat är ovaccinerad. Hur tänkte du där 🤔?

Jag vill bli vaccinerad asap. Helst igår.
Mardrömmen måste få ett slut, men inte till priset av våra grundläggande fri- och rättigheter tas ifrån oss.

Synd att du hann kommentera innan min edit.
Var lite trött där...
Citera
2021-01-18, 08:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
På TV nu att Pfizer har problem att leverera vaccin. Det riskerar att bli förseningar. Region Stockholm är bekymrade, eftersom de den gångna veckan inte sparat något vaccin för den andra dosen. Vore katastrof om de som tagit första sprutan nu inte får den andra sprutan inom utsatt tid, men kanske finns det möjlighet att spara nu, om det hinner komma mer?
Känns som detta med vaccineringar kommer ta alldeles för lång tid.

"katastrof" är det inte. De som har fått första sprutan har redan ett ganska bra skydd, ett tag. Pfizers trappar ju upp nu, men det måste bli sämre innan det kan bli bättre. Sedan när vi har ett jämnt flöde av doser hit, kan vi ju ge alla som bara fått en dos nu, två doser med det rätta tidsintervallet. Det ger dom bara ett ännu bättre skydd - ju oftare immunförsvaret blir påmint om ett smittämne, desto mer är det på tå för just den organismen.
Citera
2021-01-18, 08:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"katastrof" är det inte. De som har fått första sprutan har redan ett ganska bra skydd, ett tag. Pfizers trappar ju upp nu, men det måste bli sämre innan det kan bli bättre. Sedan när vi har ett jämnt flöde av doser hit, kan vi ju ge alla som bara fått en dos nu, två doser med det rätta tidsintervallet. Det ger dom bara ett ännu bättre skydd - ju oftare immunförsvaret blir påmint om ett smittämne, desto mer är det på tå för just den organismen.

Ja, det håller vi tummarna för. Hoppas det flyter på bättre framgent, så vi kan bli kvitt den här skiten någon gång.
Citera
2021-01-18, 08:16
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Omöjligt tycka synd om någon som orsakat så mycket lidande o död med berått mod....

Håller med till viss del. Dock är det verkligen inte Tegnells jobb att fatta beslut. Motsvarande tegnells har haft likabde åsikter i andra länder också men där har regeringar gått emot. Vi vet ju att vår kära sosseregering älskar att skylla allt som går på andra.
Tegnells jobb har vart FOLKHÄLSAN, om 10k boomers dör för att upprätta en bättre folkhälsa än alternativet till att rädda lite liv på äldre men ger sämra folkhälsa är de inte hans mål.
Jag försvarar inte Tegnell han har haft mycket fel men det är precis detta regeringen vill, få fram en syndabock. Dom kommer lägga allt på FHM och sen flytta runt lite personer och 2022 har vi Löfven 3.0 för folk är får och Löfven vår herde.
Citera
2021-01-18, 08:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Håller med till viss del. Dock är det verkligen inte Tegnells jobb att fatta beslut. Motsvarande tegnells har haft likabde åsikter i andra länder också men där har regeringar gått emot. Vi vet ju att vår kära sosseregering älskar att skylla allt som går på andra.
Tegnells jobb har vart FOLKHÄLSAN, om 10k boomers dör för att upprätta en bättre folkhälsa än alternativet till att rädda lite liv på äldre men ger sämra folkhälsa är de inte hans mål.
Jag försvarar inte Tegnell han har haft mycket fel men det är precis detta regeringen vill, få fram en syndabock. Dom kommer lägga allt på FHM och sen flytta runt lite personer och 2022 har vi Löfven 3.0 för folk är får och Löfven vår herde.

Den synen på folkhälsa påminner om 30 talet.... Kan ju vara bra för folkhälsan om de med "dåliga" gener försvinner eller förhindras reproducera sig också.

Idag har vi mer etik i samhället hoppas jag. Att offra en minoritet för majoriteten är ju inte ok längre
Citera
2021-01-18, 08:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Går det långsammare med vaccinering i Sverige jämfört med övriga EU? Att Danmark och Tyskland beställt extra vet jag, men ligger Sverige sämre till även jämfört med andra länder?

Nu har jag hittat siffran för Europeiska Unionen. 1,19 % av Europeiska Unionens invånare har vaccinerats, jämfört med Sveriges 0,77 %. Men då behöver man tänka på att siffran för Europeiska Unionen har uppdaterats snabbare än siffran för Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vart ser du dessa aktuella siffror för Sverige?

Siffrorna kommer från Bloomberg's sida. Deras siffra överensstämmer med Folkhälsomyndighetens siffra. Enligt Folkhälsomyndigheten hade 79 466 doser använts 13:e januari 2021.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Har regionerna bekräftat att allt är uppdaterat?

Nej. Folkhälsomyndighetens siffror inte har uppdaterats sedan 13:e januari. Det är illa att Folkhälsomyndigheten är så långsamma att uppdatera sina siffror. Det indikerar att Folkhälsomyndigheten inte har uppsyn över hur vaccineringen fortlöper runt om i Sverige.

Den långsamma rapporteringen är ännu mer provokativ med tanke på att Anders Tegnell har skrytit om hur bra Sverige är på statistik. Ifall Anders Tegnell hade avstått från att skryta, så hade det varit lättare att ha överseende med Folkhälsomyndighetens usla redovisning av siffror.
Citera
2021-01-18, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Man måste få 2 sprutor för å få nåt skydd, flera personer har redan hunnit bli sjuka och dö efter första sprutan.
Citera
2021-01-18, 08:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Man måste få 2 sprutor för å få nåt skydd, flera personer har redan hunnit bli sjuka och dö efter första sprutan.

Har du någon källa på att de har gjort det, efter att vaccinet tagit effekt? Det tar ju 10-14 dagar, efter att man fått sprutan. (Det är alltså tiden tills att antikroppar börjar bildas, första gången kroppen stöter på viruset, och det tar lika lång tid vid en naturlig infektion.) Jag tror inte det nämligen, utan jag tror att de som har dött efter att de har fått sprutan, har smittats inom bara några dagar efter - eller rentav redan varit smittade, när de fick sprutan.
Citera
2021-01-18, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nu har jag hittat siffran för Europeiska Unionen. 1,19 % av Europeiska Unionens invånare har vaccinerats, jämfört med Sveriges 0,77 %. Men då behöver man tänka på att siffran för Europeiska Unionen har uppdaterats snabbare än siffran för Sverige.

Siffrorna kommer från Bloomberg's sida. Deras siffra överensstämmer med Folkhälsomyndighetens siffra. Enligt Folkhälsomyndigheten hade 79 466 doser använts 13:e januari 2021.

Nej. Folkhälsomyndighetens siffror inte har uppdaterats sedan 13:e januari. Det är illa att Folkhälsomyndigheten är så långsamma att uppdatera sina siffror. Det indikerar att Folkhälsomyndigheten inte har uppsyn över hur vaccineringen fortlöper runt om i Sverige.

Den långsamma rapporteringen är ännu mer provokativ med tanke på att Anders Tegnell har skrytit om hur bra Sverige är på statistik. Ifall Anders Tegnell hade avstått från att skryta, så hade det varit lättare att ha överseende med Folkhälsomyndighetens usla redovisning av siffror.

OK, ingen jättebra start då, men är för tidigt att säga något än, då det är väldigt få genomförda vaccinationer i hela EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in