2021-01-17, 23:45
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/lat-inte-prestige-sta-i-vagen-for-att-radda-liv-tegnell/

Mycket bra artikel av Anna Dahlberg. Hon argumenterar bland annat för att även personer utan symptom ska testas, för att få slut på den asymptomatiska smittspridningen.

Min kommentar: det skulle kanske fungera med hemtester (även om vissa skulle slarva och inte lägga dem på lådan, såklart)? Men har vi resurser för det? Alla (utom vaccinerade och sådana med färska antikroppstest) måste i så fall göra om det åtminstone en gång i veckan.

Det här var så dumt att jag skrattade högt, fast det inte är roligt egentligen:

Även svenska experter har varnat för den symtomfria smittan. Virologen Lena Einhorn tog debatten med statsepidemiolog Anders Tegnell i Rapport redan den 14 april förra året. Hon blev dock tillrättavisad av Tegnell som slog fast att ”det är farligt att tro att skyddsutrustning hindrar något”.
Citera
2021-01-17, 23:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nej vi har inte varit speciellt bra på det.
Jag kan tycka att FHM bör basera sin strategi på hur folk beter sig i verkligheten. Men vad vet väl jag?
Så strategin var bra, fast den funkade inte i verkligheten? För den tog inte hänsyn till hur folk fungerar? Typ så?

Detta med att "det höll i sig ett tag men sen orkade vi inte" känns som en skröna.
Det har aldrig funkat. Smittan gick ner för att våren kom.

Eller har du någon fakta som stödjer påståendet att vi var bra på att följa rekommendationerna i början men inte senare?

Det här borde man i alla fall till viss del, kunna läsa ut ifrån t.ex. elektroniska besöksräknare i icke-nödvändiga butiker, och statistik över hur mobiltelefoner har flyttat sig. Alltså jämföra våren och hösten 2020.

Spontant, så tror jag inte att det är "vi" som har blivit sämre. Snarare har restriktionerna satt sig, så att det känns som att man aldrig mer kommer att kunna komma ur dem. Så ÄCKLIGT att gå nära en människa liksom, man tänker på det där MOLNET av allsköns bassilusker och slemdroppar och annan orenhet, som kommer upp och ut ifrån deras otäcka munnar och näsor och andningsvägar... BLÖH för att andas in det!
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-17 kl. 23:51.
Citera
2021-01-17, 23:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Grannländernas ekonomi har inte tagit någon större skada (än Sveriges) trots att de haft tuffare restriktioner.
Jo, i alla fall Finland har dragit på sig en väldigt stor statsskuld under 2020. Jag kommer inte ihåg källan men 170 miljarder för Finland gentemot Sveriges 67,5 miljarder. Det är klart att det blir kännbart att betala igen.
Citera
2021-01-17, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo, i alla fall Finland har dragit på sig en väldigt stor statsskuld under 2020. Jag kommer inte ihåg källan men 170 miljarder för Finland gentemot Sveriges 67,5 miljarder. Det är klart att det blir kännbart att betala igen.

Var fick du siffrorna ifrån? Här är siffrorna från Riksgälden.

Citat:
Sammantaget innebar det att statens budget*saldo efter fyra år av överskott vände till ett underskott 2020. Underskottet landade på 221 miljarder kronor 2020, jämfört med ett överskott på 112 miljarder kronor 2019.

Statsskulden uppgick till 1 280 miljarder kronor i slutet av december vilket var 168 miljarder kronor högre än i december 2019.

https://www.riksgalden.se/sv/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/pressmeddelanden/2021/statens-budgetunderskott-blev-221-miljarder-kronor-2020/
Citera
2021-01-18, 00:12
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
  • Ja, inte konstigare än att ha fyskrav för vissa typer av tjänster, eller kunna uppvisa rent drogtest innan anställning.
  • Omplacering om möjligt, annars föreligger arbetsbrist.
  • Arbetsbrist är saklig grund för uppsägning.

Glöm inte att i Sverige är det fullt möjligt att bli av med jobbet för att man inte delar företagets värdegrund.
T.o.m. saklig grund för avsked!

Arbetsgivaren skulle kunna hävda att den anställde inte delar företagets syn på patientsäkerheten, och vips är det adjöss. Acceptera omplaceringen till lokalvårdare eller skriv på det här pappret bara och få lite avgångsvederlag som plåster på såren.
Fyskrav eller delad värdegrund är inte jämförbart med vaccination eftersom det inte innebär kroppsliga ingrepp. Drogtest innan anställning är heller inte jämförbart då detta gällde vaccination under pågående anställning. Drogtest av anställda är tillåtet under vissa omständigheter.

Genom grundlagen -2 kap. 6 och 20 § RF - är vi skyddade mot påtvingade kroppsliga ingrepp från det allmänna. Det går att göra undantag i detta skydd genom lagstiftning, men det finns ingen lagstiftning i Sverige som tillåter att arbetsgivare på något sätt påtvingar arbetstagare vaccination.

Arbetsgivare har förmodligen rätt att omplacera en arbetstagare som inte vill vaccinera sig, men att den arbetsbrist som uppstår då arbetsgivaren bara anser sig ha arbete för vaccinerad personal skulle vara grund för uppsägning har jag svårt att se hur AD skulle godkänna. Det skulle ju innebära att arbetsgivare i praktiken får rätt att tvinga arbetstagare att vaccinera sig, dvs grundlagen sätts ur spel.

Så vitt jag vet har AD inte prövat något fall ännu, men det lär komma.
Men med lite tur kommer detta snart att bli en icke-fråga iom att de som vill vaccinerar sig och pandemin klingar av.
Citera
2021-01-18, 00:32
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Källa på "över 200" och prognosen "minst 500-1000".

Medier har nån vecka in på året uppgett 100 barn med denna diagnos:

"Av de 100-talet drabbade barnen i Sverige har 30 blivit livshotande sjuka och behövt intensivvård. Hittills har inget barn i Sverige dött i MIS-C."

https://www.mabra.com/medicin/mis-c--hyperinflammationen-som-drabbar-barn-som-haft-corona/7194580

i somras låg vi på 70 bekräftade fall, dessa hade orsakats under första vågen

smittspridningen under hösten har varit mycket större, längre, och kommer framförallt att vara längre.

att det bara skulle tillkommit 20-30 fall faller på sin egen orimlighet.

all logik pekar mot att vi ligger kring 200 barn i dagsläget, och att vi med den här spridningstakten och den utdragna mycket längre vågen, landar på ca 300-400 barn framåt slutet av kommande sommar.

får vi en liknande höst/vinter igen, så kommer vi närma oss 1000 barn med MIS-C 2022.

den här artikeln hänvisar till en kartläggning som gjordes i somras där man kom fram till 70st barn, sen tror man även att det finns ett stort mörkertal då alla inte är bekräftade eller testade för MIS-C. OCH detta är bara vad som orsakades under vårens första våg.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/70-barn-i-sverige-ar-drabbade-av-allvarlig-inflammation-efter-covid-19

sen har medier hakat upp sig vid 70-100 fall trots att det hände redan för 5-6 månader sedan.
Senast redigerad av AndersTengell 2021-01-18 kl. 00:34.
Citera
2021-01-18, 00:36
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Fyskrav eller delad värdegrund är inte jämförbart med vaccination eftersom det inte innebär kroppsliga ingrepp. Drogtest innan anställning är heller inte jämförbart då detta gällde vaccination under pågående anställning. Drogtest av anställda är tillåtet under vissa omständigheter.

Genom grundlagen -2 kap. 6 och 20 § RF - är vi skyddade mot påtvingade kroppsliga ingrepp från det allmänna. Det går att göra undantag i detta skydd genom lagstiftning, men det finns ingen lagstiftning i Sverige som tillåter att arbetsgivare på något sätt påtvingar arbetstagare vaccination.

Arbetsgivare har förmodligen rätt att omplacera en arbetstagare som inte vill vaccinera sig, men att den arbetsbrist som uppstår då arbetsgivaren bara anser sig ha arbete för vaccinerad personal skulle vara grund för uppsägning har jag svårt att se hur AD skulle godkänna. Det skulle ju innebära att arbetsgivare i praktiken får rätt att tvinga arbetstagare att vaccinera sig, dvs grundlagen sätts ur spel.

Så vitt jag vet har AD inte prövat något fall ännu, men det lär komma.
Men med lite tur kommer detta snart att bli en icke-fråga iom att de som vill vaccinerar sig och pandemin klingar av.

Tja, tänker inte engagera mig i denna fråga något mer då den inte intresserar mig. Vet såpass att svensk anställningtrygghet är en chimär och kan med enkelhet kringås. Om inget annat hjälper kan arbetsgivaren alltid omorganisera så att det uppstår arbetsbrist på önskat ställe och det finns varken något den anställde, facket eller ens AD kan göra något åt det eftersom det är arbetsgivarens fulla rätt att omorganisera verksamheten.

Strunt samma. Personligen kommer jag ta vaccinet så fort det erbjuds. Hoppas bara att jag får "the good shit", och inte AstraZenecas billiga placeboskit.
Senast redigerad av Cancerogen 2021-01-18 kl. 00:39.
Citera
2021-01-18, 00:41
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Tja, tänker inte engagera mig i denna fråga något mer då den inte intresserar mig. Vet såpass att svensk anställningtrygghet är en chimär och kan med enkelhet kringås. Om inget annat hjälper kan arbetsgivaren alltid omorganisera så att det uppstår arbetsbrist på önskat ställe och det finns varken något den anställde, facket eller ens AD kan göra något åt det eftersom det är arbetsgivarens fulla rätt att omorganisera verksamheten.

Å ena sidan finns inget stöd för arbetsgivaren att påtvinga en vaccination. Å andra sidan är inte arbetsgivaren tvungen att tillhandahålla en tjänst som passar vaccinvägrare. Dessutom skulle arbetsgivaren kunna hävda att arbetsmiljöansvaret väger tyngre än den enskildes anställningstrygghet. Varför riskera att en hel avdelning med anställda smittas ner för att det finns en foliehatt som vägrar chippa sig, förlåt, vaccinera sig.

Strunt samma. Personligen kommer jag ta vaccinet så fort det erbjuds. Hoppas bara att jag får "the good shit", och inte AstraZenecas billiga placeboskit.
Om avdelningen är vaccinerad så kommer de inte smittas ned och insjukna för att en arbetskamrat är ovaccinerad. Hur tänkte du där 🤔?

Jag vill bli vaccinerad asap. Helst igår.
Mardrömmen måste få ett slut, men inte till priset av våra grundläggande fri- och rättigheter tas ifrån oss.
Citera
2021-01-18, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men då hade dom länderna med största sannolikhet ha varit i ÄNNU värre situationer, utan sina lockdowns. Det kan finnas många orsaker: Belgien har t.ex. mycket folk på liten yta, och många invandrare från sina gamla kolonier (Belgiska Kongo bland annat). Det innebär trångboddhet, analfabetisk, en ovilja att ta ansvar för samhället, enorma bröllop och begravningar, D-vitaminbrist o.s.v.. Storbritannien har också både många invandrare från sina tidigare kolonier (Indien och Pakistan bland annat) OCH många låtsasflyktingar som har kommit på senare tid. Storbritannien har också väldigt mycket WT - folk som är feta och ohälsosamma, och även de ofta bor trångt.
Och det har inte Sverige? Snälla, har du varit utanför dörren de senaste 20 åren? Måste vara trådens mest världsfrånvända kommentar hittills!
Citera
2021-01-18, 00:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Och det har inte Sverige? Snälla, har du varit utanför dörren de senaste 20 åren? Måste vara trådens mest världsfrånvända kommentar hittills!

Ja? Och så har vi en enorm smittspridning, vi också.
Citera
2021-01-18, 01:36
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Varför erkänner dom bara inte att det saknades skyddsutrustning?
Det var ju brist på allt när pandemin slog till 😷😷😷😷

I mars 2020 , hade man ej beställt skyddsutr. Och sa det själva på TV.
Ja, de har tagit bort video. Så länkarna funkar tyvärr ej längre.
Se inlägg nedan.

------------------

2020-03-11, 20:34
Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Postat av severustheemperor
Lögnhalsen Löven säger att man förberett under senaste månaden
https://www.svtplay.se/video/2596510...ler-presstraff

Sverige har en tillverkare av riktig skyddsutrustning, Sundström.

Lyssna på Intervju. De har inte ens beställt utrustning!!

Börjar vid 24.28min (27.53min)

https://www.svtplay.se/video/2595360...20%3Cbr%20/%3E
Citera
2021-01-18, 01:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
[url]https://www.expressen.se/ledare/anna-
Även svenska experter har varnat för den symtomfria smittan. Virologen Lena Einhorn tog debatten med statsepidemiolog Anders Tegnell i Rapport redan den 14 april förra året. Hon blev dock tillrättavisad av Tegnell som slog fast att ”det är farligt att tro att skyddsutrustning hindrar något”.
Tycker det blir lite missvisande hänvisa till Lena Einhorn som virolog. Visst, hon har doktorerat och arbetat inom det området, ett relativt kort tag för länge sedan, men sadlade sedan om helt redan på 80-talet. Mycket, mycket har hunnit hända inom vetenskapen sedan dess. Men hon har ägnat sig åt annat, bl a åt att argumentera för att Jesus och Paulus i Nya Testamentet är en och samma person! Enligt Wikipedias artikel om henne, låter helgalet i mina öron. Och har försvinnande litet med virologi att göra. Eller ens naturvetenskap. Inom virologi verkar hon mest ha ägnat sig åt cancerogena virus. För över 30 år sedan, alltså. Nog verkar det lite förmätet av henne att plötsligt börja leka expert igen under pandemin.

Lena Einhorn började sin bana som läkare, med en doktorsexamen i virologi och tumörbiologi från Karolinska Institutet i Stockholm. Hennes forskning behandlade tumörvirus såväl som frågan om vad det är för faktorer i embryonallivet som så starkt hämmar utvecklingen av cancer hos foster och nyfödda (Biomedicin). I slutet av 80-talet bytte hon helt yrkesbana.

https://www.lenaeinhorn.se/om-lena/

Pandemier verkar hon då aldrig ha forskat om. Men ju mindre hon vet, desto mer tror hon sig veta. Som Sokrates, fast tvärtom.

Tänk efter, skulle du t ex vilja behandlas av en läkare som inte jobbat som läkare sen 80-talet? Inser du hur förlegad hennes kunskap är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in