2021-01-17, 21:38
Bannlyst
Varför erkänner dom bara inte att det saknades skyddsutrustning?
Det var ju brist på allt när pandemin slog till 😷😷😷😷
Citera
Avslutad
Är det bara jag som skrattar varje gång Löfven och Tegnell kommer med helt otroliga svar? Två teflonpannor in action.

Har svårt att sätta mig in i deras typer av personligheter, där man har svar precis på allt. Fastän man uppenbarligen har gjort så många fel. Det bygger jag på vad andra experter har att säga.

Löfven säger t.ex att regeringen lyssnar på många experter utanför FHM, men när programledarna tar upp att man inte lyssnade på WHO eller EUs expertmyndighet så svarar han på ett sätt som får en och tappa andan.

Han brydde sig helt klart inte om vad två tunga och viktiga institutioner hade att säga. Galet. Ännu galnare att massvis med svenskar köper hans resonemang.
Citera
Medlem
Det här med en lockdown av samhället, hur många länder har ”lyckats” med en total lockdown?

Jag ser här i tråden att man oftast hänvisar till länder som har lyckats med en lockdown, men länder som totalt har misslyckats likt England, Frankrike och Spanien nämner man aldrig. Vad talar för att utvecklingen inte skulle bli densamma som i dessa tre länder exempelvis?
Citera
2021-01-17, 21:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är också uppebart att om ekonomin kraschar så finns det inga pengar alls kvar till sjukvård.

I nästan alla lockdownländer har folk fått gå till jobbet (om de inte kunnat arbeta hemifrån), så varför skulle ekonomin krascha? De branscher som fått svåra tider, har ju haft det med eller utan en riktig lockdown: folk handlar inte i affärer, äter inte på café eller restaurang, går inte på nattklubb och reser inte. Det vill säga de områden som våra "restriktioner" handlat om ändå.

Dessutom blöder t.ex. en restaurang som är öppen, men bara har några få gäster per dag, mer än en som är helt stängd i tre veckor (då personalen är permitterad). Och sedan helt öppen - med många gäster - i några veckor igen, när smittan är så låg att det är möjligt att gå på restaurang med liten risk.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Knappast press. Kvarfort gör ett dåligt jobb precis som sin f.d avlidna cancersjuka syrra,SÄPO-vakterna snurrar runt som yra höns i studiogången på Oxenstiernsgatan m.m, det hela blir bara ett urvattnat blamegame med i förväg godkända frågor. Ni skulle bara ana hur snacket gått inne på sminket.
Här en som bits bättre, dessutom läkare: https://twitter.com/DrWhistleblowe1

Kan inte någon Covidsjuk på Östermalm knata över och ställa sig vid friskluftsintaget på baksidan vid parkeringen och hosta som fan.....

Nu har skolorna öppnat igen, varit förbi 3 skolor där samtliga saknar all typ av ventilation i korridorerna, (finns bara i salarna). elevgrupper på 25-35 står/springer/tjafsar utanför dörrarna till salarna i c:a 10 min då det är "för kallt ute", då snackar vi om 4-5 elever per m2 med takhöjd på 3.10-4m beroende på skola. Så addera c:a 7 dar till så får vi en ny topp som sen justeras om via FHM.....

Jävla galningar !

Ja, det kommer gå åt helvete. Jag tror det. Vi har nu fått ett tillfälligt andrum pga jullovet, men vi är snart tillbaks igen.
Citera
Medlem
Idag var mitt första träningspass sedan 2020.

Fick reda på att det fanns en person på som dött strax efter att ha tränat på aktuella gymmet jag var på.

Nu kan man bara spekulera ifall det var pga steroider eller droger eller covid 19.

Kommer inte säga vilket gym pga vill inte outa mig.

Vad fan ska man göra framöver?

Ska man fortsätta träna eller ?

Hur ligger det till i Sverige idag vad gäller covid 19?
Har inte följt statistiken sedan slutet av förra året.
Citera
2021-01-17, 21:40
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Naturligtvis, men är ett sådant anställningsavtal giltigt?
Och vad händer om den anställde ändrar sig och vägrar bli vaccinerad igen under anställningen?
Det är så vitt jag vet inte grund för uppsägning att vägra ett kroppsligt ingrepp såsom vaccination.
  • Ja, inte konstigare än att ha fyskrav för vissa typer av tjänster, eller kunna uppvisa rent drogtest innan anställning.
  • Omplacering om möjligt, annars föreligger arbetsbrist.
  • Arbetsbrist är saklig grund för uppsägning.

Glöm inte att i Sverige är det fullt möjligt att bli av med jobbet för att man inte delar företagets värdegrund.
T.o.m. saklig grund för avsked!

Arbetsgivaren skulle kunna hävda att den anställde inte delar företagets syn på patientsäkerheten, och vips är det adjöss. Acceptera omplaceringen till lokalvårdare eller skriv på det här pappret bara och få lite avgångsvederlag som plåster på såren.
Senast redigerad av Cancerogen 2021-01-17 kl. 21:42.
Citera
2021-01-17, 21:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är också uppebart att om ekonomin kraschar så finns det inga pengar alls kvar till sjukvård.

Ekonomin kraschar inte för att man inför striktare åtgärder, såsom stängda skolor. Dessutom kommer ekonomin alltid igen. Alltid. Förlorade människoliv får vi aldrig igen. Sedan alla vårdskador, långtidscovid m.m. Det är sådan tragedi.
Citera
2021-01-17, 21:42
Medlem
Alla smiter från sitt ansvar. Sverige i ett nötskal.
Citera
2021-01-17, 21:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Sociala medier har de säkerligen följt.
Journalisterna gjorde ett bra jobb, de pressade verkligen på och krävde svar på frågorna. Varken Löfven eller Tegnell gav raka svar och massor av lögner.

Ja journalisterna ska ha kred. Nu är det svenska folkets ansvar att avsätta charlatanerna senast 2022.
Citera
2021-01-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Grannländernas ekonomi har inte tagit någon större skada (än Sveriges) trots att de haft tuffare restriktioner.

Det är absolut en balansgång. Kan lova att alla regeringschefer i världen kollat med sina finansministrar och andra ekonomiska experter om alla nedstängningar etc. varit möjliga innan beslut fattats. Nu kommer det fungera någorlunda som det verkar, om det inte blir totalt kaos med någon av mutationerna. Finns absolut en gräns för hur länge det kommer fungera, skulle vaccinen inte bita på alla mutationer, och det finns behov av hårda restriktioner i flera år till, då är jag inte säker på att världens ekonomier skulle tåla det, skulle kunna bli riktigt allvarliga problem på flera sätt.
Skrev dock mest mitt inlägg som en reaktion på IMBILDEN:s fortsatta raljerande om ekonomin, och totala oförmåga att förstå att en ekonomisk krasch tar otroligt många människoliv.
Citera
2021-01-17, 21:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
"Kapacitet til at teste 300000 pr dag" sagde Lena H. Passer det virkelig?
Sa hon 300 000 per dag!? Per vecka stämmer. Vecka 51 var det så mycket, sedan har det sjunkit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in