2021-01-16, 13:33
Medlem
Klarabella79s avatar
Alla bidrag såsom barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag är skattefria.

Jag får 2650kr i månaden i barnbidrag+flerbarnstillägg. Har två barn..
Citera
2021-01-16, 15:39
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
76955:- efter skatt.. Betalar denna somalier detta i skatt varje månad med sin lön eller via sitt arbete ?

Barnbidrag är det ingen skatt på...
Citera
2021-01-16, 19:42
Medlem
Finns ett tak på flerbarnstillägget, så att det skulle få såna fantasisummor kan ni lägga ner..
Citera
2021-01-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trone
Finns ett tak på flerbarnstillägget, så att det skulle få såna fantasisummor kan ni lägga ner..

Vad är taket? Efter hur många barn?
Citera
2021-01-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derekstudio
Jag vet att det finns en somalisk busschaufför som jag åkt med på bussen då och då.

Hörde en konversation med en av passagerarna som han hade. Han nämnde att han har 19 barn!!!

Har även sett honom på stan i all fall med ett stort antal av barnen. De flesta är i alla fall under 15.

Nu till saken. Hur mycket barnbidrag får han? Hur räknar man det? Såg på FK sida att det endast går upp till 6 barn eller så

Vad använder man för formel för att räkna?

omöjligt , var bor alla dessa barn ? finns inga lägenheter så stora ju
Citera
2021-01-16, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
omöjligt , var bor alla dessa barn ? finns inga lägenheter så stora ju

Han kanske har två lägenheter bredvid varandra. Jag vet inte
Citera
2021-01-16, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derekstudio
Vad är taket? Efter hur många barn?
Sorry. Det var ändrat. Inget tak.
Citera
2021-01-17, 11:26
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
Enligt islam kan ju en man ha fyra fruar, så om han har fyra till fem barn med varje "fru" (han kan inte vara gift med alla enligt svensk lag) så gissar jag på att respektive kvinna får disponera bidragen för de barn hon tar hand om.
Citera
2021-01-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Kan mycket väl vara i samma hushåll. i Örebro bör en somalier med sina 4 frual och en drös ungar- De får bo i en större villa då de inte får plats i en vanlig lägenhet. Så Sverige godkänner månggifte och delar ut barnbidrag till dessa i hundratusentals kronor. Ta en titt på försäkringskassans regler för flerbarnstillägg det blir en faslig massa pengar för 19 barn.

11740 får man för 6 barn (tabellen går inte längre) så MINST 25240:- efter skatt varje månad är det MINST (ej tagit med flerbarnstillägget för 13 barn) Delas det uop på 3 hushåll (ett för varje mamma) hamnar man på 3x25240 = 75720 (3 familjer med 6 barn var plus då 1250 för den som blir över.

76955:- efter skatt.. Betalar denna somalier detta i skatt varje månad med sin lön eller via sitt arbete ?
Kommer denne somalier någonsin att bli "lönsam" FÖR LANDET ?

Du får rätta mig om jag tänker galet nu men har inte du snurrat lite för snabbt i din tanke?
Jag tror att du råkade multiplicera en gång för mycket.

Om vi utgår från ditt exempel:
Det finns enligt uppgift 19 barn. Det skulle (om det nu stämmer och inte finns ett maxtak) göra att det blir 11740kr för 6st barn samt 1250 för extratillägget. Det skulle alltså i ett sådant hushåll bli 11740x3+1250=36470kr
Citera
2021-01-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Kan det inte vara någon språkförbistring? 19 barn som alla är under 18 år verkar ju helt orimligt och som sagt hade han inte behövt jobba som busschaufför om det var sant. Inte ens i Sverige förr i tiden hade folk 19 barn för det gick inte att mätta alla utan en hel massa barn dog i tidig ålder.
Tycker inte att det verkar orimligt med 19 barn. Om man ser till möjligheten att mannen har fler än 1 fru så blir det rimligt. Fruarna har troligtvis var sin lägenhet i samma område.
Citera
2021-01-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Tycker inte att det verkar orimligt med 19 barn. Om man ser till möjligheten att mannen har fler än 1 fru så blir det rimligt. Fruarna har troligtvis var sin lägenhet i samma område.

Pratar vi om hemlig poligami här?

”Hemlig och hemlig” *host host*
Citera
2021-01-17, 15:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Med flerbarnstillägg, som numera är borttaget pga just Somaliska invandrarfamiljer, så hade vår familj med 5 barn med 13 års spann ca 10500 kr i barnbidrag/studiebidrag varje månad i 6 år, tills den äldsta gick ut gymnasiet. Om vi haft bostadsbidrag eller socialbidrag så hade vi säkert slantat hem 10k till i månaden.

I själva verket lever invandrade storfamiljer på detta och frun behöver inte lämna hemmet på 10-15 år. Det är inte bra för någon, och politiker har börjat motarbeta detta.

Jag är höginkomsttagare och betalar ca 400k i skatt varje år. Så de givmilda barnbidragen behövdes verkligen inte utan användes för att dra ner fruns arbetstider till ett minimum. Jag har f.ö. själv betalat igen dem många gånger om med mina skatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in