2021-01-17, 14:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Om jag tolkar trådens mest frekventa skribenter rätt vore det väl på sin plats med krigstribunal efter corona där världens ledare och ländernas epidemiologer ställs inför rätta för massmord. Ett par länder kanske klarar sig.

Kina borde ju rimligtvis vara det land där mest massmördare ska ställas inför rätta. Där mördar man ju normalt sätt någon miljon kineser redan/år, med sin extremt dåliga luft. Det blir intressant att se vilka straff Kina får efter detta med sin medeltida djurhållning och sina ständiga utbrott.

Att miljöbrott extremt sällan straffas har du helt rätt i. Men den diskussionen passar nog bäst i en egen tråd.

Vägval för hanteringen av pandemi ska vara transparent, granskas offentligt o fastslås av riksdagen då den har för stora konsekvenser för människor att överlåtas på en myndighet med en störd epidemiolog.

Tyvärr finns det antagligen inget sätt att utkräva straff då märkligt nog ingen har ansvar för något i det här landet.
Citera
2021-01-17, 14:47
Medlem
Cancerogens avatar
Undrar du vilket vaccin flertalet svenskar kommer få?

https://imgur.com/a/FLxt3GN

Hint: Kolla på prislappen...
Citera
2021-01-17, 14:52
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Då säger jag det igen.

13 av 2,7 miljoner.
Och allvarligt sjuka genom sjukdom av 2,7 miljoner?

Inte ens en enkel matematisk uträkning klarar ni..

Jag talar om dom långsiktiga biverkningarna som vi inte vet något om men det verkar somliga stollar att ignorera.

Dom kortsiktiga biverkningarna är bara en indikation att vaxxet knappast är moget att distribuera ännu. Kanske aldrig. Men du kanske vill ställa upp som försökskanin för frankensteinvaxxet eller?
Citera
2021-01-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Märks att folk tummar på det där med att inte gå till jobbet när man är sjuk, åtminstone i företagsparken jag sitter.

I mars höll man sig hemma även om det bara var förkylning.
Idag känner man efter lite om det är Corona först (kanske provhostar och hör hur torrt det låter) sen går man till jobbet ändå. Däremot skippar man lunchgymmandet för man kanske "har lite Covid".

Folk märkte efter vårens sjukdagar (sjuklön) och hemarbete och det drabbade en själv lite hårdare än beräknat.

Så den tabben gör man inte om nu igen.
Citera
2021-01-17, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Tack för ett välargumenterat svar.

Du har rätt, de gula västarna har hållt igång ett bra tag nu och det är här jag menar att vi måste se helheten. Viruset har kommit väldigt lägligt för att krascha det nuvarande ekonomiska systemet. Är inte rätt tråd, men virushysterin körde igång direkt efter WEFs årliga möte i Davos förra året.

Vården måste vara förberedd för sådana här "katastrofer". Sverige har under 30 år nedmonterat den och det är helt och hållet politiska beslut som de ansvariga måste stå tilll svars för. Nu har man dessutom haft nästan ett år på sig sedan virustoppen 2020. Har svårt att tänka mig att de står där helt handfallna.

Det sista du skriver kan jag absolut inte hålla med om. Jag har genom mitt jobb väldigt mycket kontakter i framförallt södra Europoa och det handlar inte om människor som inte kan tolerera lite inskränkelser utan det handlar om människor som fått sina livsverk förstörda. Många överväger faktiskt självmord, tyvärr. Detta har vi i Skandinavien inte sett ännu, men det kommer.

Man kan jo ikke bare knipse med fingrene, når man mangler plejepersonale. I DK tager det 3,5 år at blive sygeplejerske og 6 år at blive læge.
På det år der er gået har mange enten forladt faget, eller de er blevet gravide.

I Norden har vi bedre jobsikkerhed og større økonomisk mulighed til at introducere hjælpepakker, end de har i Sydeuropa. Det vil ikke blive ligeså slemt her.
Min kommentar var ikke møntet på de mennesker, hvis arbejde og fremtid reelt er i fare. De er ikke de mest højlydte på sociale medier m.m.

Det drejer sig mere om individer, der vil have deres gamle tilværelse tilbage. Fritidsaktiviteter, rejser, sport, koncerter m.m og helt klart uden masker.
Citera
2021-01-17, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att miljöbrott extremt sällan straffas har du helt rätt i. Men den diskussionen passar nog bäst i en egen tråd.

Vägval för hanteringen av pandemi ska vara transparent, granskas offentligt o fastslås av riksdagen då den har för stora konsekvenser för människor att överlåtas på en myndighet med en störd epidemiolog.

Tyvärr finns det antagligen inget sätt att utkräva straff då märkligt nog ingen har ansvar för något i det här landet.

Massmorden (som en del i tråden kallar det) har ju skett i nästan alla europeiska länder. Europa anses ju ändå vara rätt modernt och utvecklat, men har blivit avslöjat för sin dåliga äldrevård och krisberedskap. I Italien har väl t o m anhöriga stämt staten för vanvård av de äldre.

Ännu mer tragiskt för det gamla föregångslandet USA som faller på område efter område. Att fattiga länder som Brasilien skulle drabbas hårt var väl väntat.
Citera
2021-01-17, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Tack för ett välargumenterat svar.

Du har rätt, de gula västarna har hållt igång ett bra tag nu och det är här jag menar att vi måste se helheten. Viruset har kommit väldigt lägligt för att krascha det nuvarande ekonomiska systemet. Är inte rätt tråd, men virushysterin körde igång direkt efter WEFs årliga möte i Davos förra året.

Vården måste vara förberedd för sådana här "katastrofer". Sverige har under 30 år nedmonterat den och det är helt och hållet politiska beslut som de ansvariga måste stå tilll svars för. Nu har man dessutom haft nästan ett år på sig sedan virustoppen 2020. Har svårt att tänka mig att de står där helt handfallna.

Det sista du skriver kan jag absolut inte hålla med om. Jag har genom mitt jobb väldigt mycket kontakter i framförallt södra Europoa och det handlar inte om människor som inte kan tolerera lite inskränkelser utan det handlar om människor som fått sina livsverk förstörda. Många överväger faktiskt självmord, tyvärr. Detta har vi i Skandinavien inte sett ännu, men det kommer.

Sista stycket är intressant, och oroväckande. Några månader till, fram till sommaren fungerar sannolikt någorlunda för samhällsekonomin i stort, om än inte för alla individer. Men händer det något rejält bakslag, att någon mutation, t.ex. den brasilianska, inte är mottaglig för vaccin, och även ger många återinfektioner, och vi måste göra om allt ett varv till, och sedan kanske ett till etc. Då kommer det till slut inte att hålla. Till slut händer något i världsekonomin som får tiden efter Lehman Brothers att framstå som en guldålder. Och det skulle kosta otroligt många människoliv.
Citera
2021-01-17, 15:33
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Jag talar om dom långsiktiga biverkningarna som vi inte vet något om men det verkar somliga stollar att ignorera.

Dom kortsiktiga biverkningarna är bara en indikation att vaxxet knappast är moget att distribuera ännu. Kanske aldrig. Men du kanske vill ställa upp som försökskanin för frankensteinvaxxet eller?

Gärna!

Men du ditt egoistiska svin vägrar väl riskera något för någon annans skull.
Det finns risker med ALLT, men i detta fallet så väger fördelarna kraftigt över riskerna
Citera
2021-01-17, 15:33
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2d9LyG/underskoterskan-vill-inte-spruta-in-nat-i-min-friska-kropp

Mer vårdpersonal som vägrar ta sprutan. Det här kommer att bli knepigt!

Anställda på äldreboenden vägrar ta coronavaccinet — vaccinkritiken sprids i Facebookgrupper för vårdanställda

Att vårdpersonal ska säga nej till att ta coronavaccinet är ett växande orosmoln. I Burlöv i Skåne uppger 42 procent att de tänker vägra sprutan.

– Vill de tvinga mig så får jag flytta på mig och byta jobb, jag tänker inte ta, säger en undersköterska i södra Sverige.
Citera
2021-01-17, 15:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Idag ett år sedan den här tråden startades!

Vi får gratulera Tegnel och Löfven till att så smått börja uppnå sin efterlängtade naturliga flockimmunitet. Vi ska verkligen vara glada att vi har dessa intelligenta och strategiskt taktiska ledare, annars vet man aldrig hur det här kunde ha slutat.

Tja, det finns fler som är värda våra gratulationer. En miljard smittade och 2 miljoner döda än så länge.
Citera
2021-01-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacedreamer
Är det några av er i tråden som haft corona med bara lite huvudvärk eller andra mycket milda symptom, eller inga symptom alls?

Det vore intressant att veta då Tegnell påstår att ALLA får nån typ av symptom.

Jag blev testad positiv för COVID-19, det enda jag kände av var en ytterst mild huvudvärk som försvann på två dagar.
Citera
2021-01-17, 15:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Tja, det finns fler som är värda våra gratulationer. En miljard smittade och 2 miljoner döda än så länge.

Närmare 100 miljoner enligt worldometers, fast du kanske har en annan källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in