2021-01-17, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inte heller jag kan finna något i FUP. Inte heller minns jag något sådant.
Kan det ha kommit upp i TR?

Det var Lova33 som nämnde det första gången i tråden igår det gör med Attentin.

Edit: inlägget

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Avel 2021-01-17 kl. 12:14.
Citera
2021-01-17, 12:14
Medlem
14/5 loggar SD i tidsrapporten att han gör ”Kontroll Grund” resp ”kontroll L-grund före gjutning”.

På samma konto 278333 har han 7/5 gjort ”utredning våtrum” och 2/5 ”allmänna kontroller stomme”

148/66 ff underlag

Fritt att spekulera om armeringsjärn eller liknande fanns på platsen för gjutning grunden. Nåt bockningsverktyg på vift osv.
Spill från grövre armering av kantbalk osv?

Om han har norpat nåt där?
Om man är inne på att han planerat detta alltså. Vet att byggen har diskuterats men inte just dessa loggningar i tidsrapporten.
Citera
2021-01-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Att spela charad hade varit som att dumförklara polisen. De hade insett så småningom att SD bara spelade eftersom bevis skulle dyka upp att de inte var vänner. Under omständigheterna är det mer naturligt att SD inte letar eller frågar efter Lena. Då motsatsen hade sett mer onaturligt och misstänkt ut. Du vet säkert att mördare tycker om att lägga sig i utredningar? Ofta försöker de leta efter offret och helt enkelt spela just charader. Det där är ingenting som bra poliser längre tar som tecken på oskuld.

Men det utmärkande här i Stefans fall är att han saknar nyfikenhet, och inte diskuterar saken med JG, eller andra geocaching vänner. Fastän han till och med stöter på en live, när han cyklar. Det är en tydlig anomali. Han behöver inte leka snut eller detektiv, för att föra en dialog, eller kommunikation med andra personer som också kände Lena.
Citera
2021-01-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Sa inte SD själv i förhören att han var vän med LW?

Tror t o m att han sade sig fortfarande "älska" henne. Som vän då, kan man förmoda?
Citera
2021-01-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Bra skrivet båda två.
Precis som ni skriver så kan man ganska enkelt slå sönder alla indicier/bevis om man bedömer dom ett o ett, men gör man en sammantagen bild av dessa indicier/bevis så pekar det rejält åt samma håll.
Ett indicium/bevis, taget ur sitt sammanhang, bevisar inte ett skit men lägger man ihop allt så anser jag att indicierna/bevisen styrker varandra och att Åkl har ett starkt indicie-mål.
Exemplen som Avel lyfter fram talar sitt tydliga språk. Och det finns en uppsjö av fler.

Exempelvis.
Petar man då in vittnesförhöret med J*dit som klart och tydligt berättar om hur det såg ut hemma hos Stefan den aktuella natten, jämfört med hur det brukar se ut, och Hanna o Stefans beteende direkt efter mordet, så stärks detta indicie-mål ännu mer.

Här är J*dits förhör (för dom som inte redan har läst det)
https://docdro.id/ey6f2t0

Har sagt det förut och jag anser fortfarande att Björn Lindén med nämndemän inte vågade döma i detta uppmärksammade indicie-mål, utan dom lämnade istället över problemet till Hovrätten.
Indiciemål är såklart svåra att göra juridik av, men i mina ögon fegade dom ur.
Åtalet var tillräckligt Robust för att döma till fängelse, och det skulle ändå ha överklagats till Hovrätten, så dom kunde enkelt ha dömt till fängelse.
Detta är ett starkt indiciemål om man tittar på den sammantagna bilden.

En annan sak som är otroligt viktigt är Sillens kompletterande vittnesmål.
Han kände att nåt saknades och att han hade mer att visa och berätta, och hans "nya" vittnesmål om hur kontrollerande Stefan var mot Hanna är såklart jätteviktigt.
Inte nog med det utan han bär upp sitt vittnesmål med sparade mail, som tydligt visar hur obehagligt Hanna tyckte det här var. Stefan ville ha järnkoll på Hanna.

Här är Sillens vittnesmål och mail (för dom som inte redan har läst det)
https://docdro.id/lq7hB4u

Om man nu lägger ihop allt, så anser jag att det klart och tydligt bara pekar på en person.

Enormt mycket visar åt samma håll, ja, och inget pekar någon annanstans. Jag hade inte velat vara i SDs (blodiga) skor. Det här kan aldrig sluta bra för honom.
Citera
2021-01-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Tror t o m att han sade sig fortfarande "älska" henne. Som vän då, kan man förmoda?

Ja, men S blandar och ger. Att han är dålig på att ljuga, betyder inte att han låter bli, om han tror att det ger vinst och fördel. Nu kanske du hoppas att han älskar henne som en vän, eller som något annat? Men han dödade henne, och det berodde knappast på hans stora kärlek till henne.

Kärleksbegreppet kan inte användas och appliceras i detta fall, iallafall inte i slutet av Lenas liv, om det inte beror på att det finns 1000 olika tolkningar av kärlek. Och då är begreppet helt urvattnat och meningslöst att använda. Älskar man någon är man inte 100% självisk.

Han jiddrar om kärlek, och vänskap, för att han vill att det saknas motiv för att han skulle ha skäl att döda Lena. För till och med en Aspie fattar att man dödar inte den man säger sig älska. Vare sig det är en vän, eller älskarinna eller både och.

Såg dina citattecken, men ville ändock förtydliga, varför S, ljuger som han gör.
Senast redigerad av Mimmirider 2021-01-17 kl. 13:22.
Citera
2021-01-17, 13:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det lär ytterligare ha bidragit till att SD var lite ”moody” den här tiden. Det var dessutom ett pågående tjafs med HD angående äldsta barnet och med barnet i sig. Det opponerades mot att dansa efter SD:s pipa. Här visar HD goda sidor och talar om för SD hur han beter sig. ”Barnsligt”.
Sen låg väl damernas cache-bråk i bakhuvudet också.

Jag tänker vidare på hur SD exploderar när JG:s hund härjar i hans trädgård också. Han skäller ut JG efter noter.

Där var det lite noll till hundra på en sekund vad gäller reaktionen.
Den viktiga frågan här är om JG:s hund brukade vara lös och härja runt i SD:s trädgård eller om det här var första gången.

Om den brukade vara lös undrar jag varför SD blev så rasande den här gången?
Skulle hunden ha kunnat spåra upp något som SD inte ville att den skulle spåra?

Om den inte brukade vara lös undrar jag varför JG släppte den lös?
Var han misstänksam mot SD och ville se vad hunden skulle spåra upp?
Citera
2021-01-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den viktiga frågan här är om JG:s hund brukade vara lös och härja runt i SD:s trädgård eller om det här var första gången.

Har också funderat på det eftersom jag kan tänka mig att mordvapnet (om det var typ ett järnrör) kan vara nedbankat i gräsmattan i trädgården, men lutar nu mest mot att det skulle kunna vara en ficklampa modell större som är mordvapnet. LW skulle nog bli misstänksam om SD hade med sig ett järnrör på promenaden till BP. (Kanske var det gömt där i så fall?)

När det gäller hundar har de en osviklig känsla för vilka människor de gillar och inte gillar. T.ex så går inte psykopater och hund eller katt ihop. Undrar hur SD och JGs hund Bella gick ihop...
Senast redigerad av zilvereko 2021-01-17 kl. 14:02.
Citera
2021-01-17, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

I JG:s tingsrättsförhör och på lite andra ställen blir man nog klokare på detta men jag minns bara att det finns meddelanden från JG till SD där han menar att han tog väldigt illa vid sig av utskällningen.SD viftar undan och menar att ingen hund ska härja i hans trädgård. Fanns det kaniner där så har han ju dock en poäng.
Citera
2021-01-17, 13:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos

Ja, och eftersom han säger så, så borde et ju innebära att han gör minsta lilla försök att kolla hur det går. Men På han vet inte hur man ska agera för att verka oskyldig, utan tror att det bästa är att spela oberörd, dvs inte verka nervös som en mördare.

Men jag tror att han inte har förmågan att älska på riktigt och även om han hade haft det, så är det en lögn för att sudda bort motivet.

Jag tror att han kommit till en punkt då han hatade henne. Det hatet vällde inte upp över en natt.
Jag tror att han länge, under flera års tid haft sådana tankar.

För att boosta sig använder han HD lite som en ursäkt för att få döda Lena också. Han gör HDs lidande till något som han (hjälten) behöver göra för att hjälpa HD bli fri, inte för att han själv ska blir fri. HD blir därför ursäkten.

På den vägen planterar han in även i HD något som inte många människor skulle prata om. Redan 2016!

Tål att upprepas!

"Konversation mellan SD och HD (Whatsapp) 28 sept- 2016. Verkar som att HD är på ett event utan SD.
Aktbil 163 A, sid 432:

(min fetning)
HD: Tror att vi var 5 st under 60 år
SD: Oj. Rekord
SD: Mycket folk?
SD:Kul?
HD:Ca 20 st
HD:Kul. Pratade mest med Beppe, lehed, Cajjoo och stmellosa. Även med några andra. Inte
så mycket med GL.
SD: Samcon kanske
SD: Saigon
SD: Inte så mycket med din vän Sofi. Otippat.. ..
SD: Inget alls antar jag
SD: Råkade väl knappt se ... ?
HD: Soft är inget passande namn tycker jag
SD: Haha. Jo.
HD: Hälsade på varandra. Men hon avböjde när Beppe välkomnade henne att sitta hos
oss
SD: Lika glad för det var du
HD: Verkligen inte passande namn. Finns inget mjukt. Hårda skelettdelar som sticker ut och
vass i samtal
SD: Vi tycker olika. Men av det du berättade om förrgår kväll var obra. Ska prata med henne
om det
HD: Helt ärligt vet jag inte. Så länge du vill vara med henne blir det bara jobbigare om hon
undviker mig. Er relation blir då bara en större belastning för mig. Hade tyckt att det varit bra
om hon satt sig där och kunde neutralisera saker
HD: Jag vill inte att du pratar med henne om det. Hon och jag pratade om det. Tycker bara att
det blir fel om du lägger dig i.
SD: Kommer göra
SD: Hon får inte bete sig illa mot dig
HD: Varför? Tycker att du gör det sämre om du lägger dig i.
HD: Det räcker med att jag vet vad du tycker och tänker. Stärker mig Älskar dig
HD: Ska hälsa fån många StMellosa, Beppe, lehed......
SD: Räcker ej för mig
HD: Men du har egentligen inte med det att göra..
SD: Jo
SD: Min bäste vän, och ditt hatobjekt har gjort fel och gjort dig illa. Påverkar mig och vad jag
"får" göra
HD: Blev varm och glad av lehed och Beppe ord. Pratade om touren och jag berättade att jag
skulle prata på den på FAD. Båda uttrycker att de blev glada att jag skulle göra det och inte
någon annan. Och sen säger de att de inte syftar på dig och tittar bort mot Lena. De tyckte
det var bra att jag tog plats och vara ansikte för touren tillsammans med dig. Det värmer gott
HD: Hon är inte mitt hatobjekt. Du gör henne till det. Hon tycker inte hon gjort något fel. Det
påverkar inte mer vad du "får" göra.
SD: Ok. Du hatar inte. Bara vill hon ska dö
HD: Nej hon får leva. Jag ogillar er relation som det är nu
SD: Du säger då och då alt det bästa vore om hon inte fanns. Rätt nära till att tro du föredrar
henne som död

HD: Fanns i våra liv ja
SD: Ok
HD: Puss på dig
SD: Jaja
"
Hjärntvätt av HD, det är min teori.
Allt för att rättfärdiga sina egna dåliga lösningar.

Det var väl både HDs och Lenas fel att de blev osams när han reste med dom två gemensamt.
Citera
2021-01-17, 14:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Jepp, pga av Stefans bokstavstolkning, kunde Lena mördats redan i anknytning till HD:s uttalande om att Lena får leva. I fallet att HD istället sagt: "Lena förtjänar att dö, eller Lena borde dö". LW levde på övertid, det hade behövts så lite.
Ja, det är ett märkligt sätt de pratar på i det samtalet.

SD skriver att HD hatar LW - att hon vill se henne död. För så har han tolkat det hon säger.
För att HD upprepar att det bästa vore att LW inte fanns.

HD förklarar dock pedagogiskt för sin make att hon får leva, för hon menar ju bara försvann ur deras liv.

"SD: Ok. Du hatar inte. Bara vill hon ska dö.
HD: Nej hon får leva. Jag ogillar er relation som det är nu.
SD: Du säger då och då alt det bästa vore om hon inte fanns. Rätt nära till att tro du föredrar henne som död.
HD: Fanns i våra liv ja."

Han gör ju uppenbart egna (gravt värre) tolkningar av det hon säger.
Eller så är hon så (medvetet?) insinuant att det bryter igenom och han förmår inte särskilja önskningarna från verkligheten.

HD skriver till Sillen att hon hoppas att LW är borta för alltid. Sen tankar hon hem sig själv, hon inser väl hur extremt störd hon låter.

Påminner mig om en sorts gaslighting och snabbt lägger till "jag skojar bara".
Alltså kritik men inbakat.

"Egoist Hanna hoppas att L är borta för alltid. "
"Men såklart vill jag inte det med tanke på hennes barn."
"Gör inte det innerst Inne. Vill Ingen så illa."

Den som tar mening 1 bokstavligt, inte har full koll på rätt och fel, missar det moraletiska (pseudo)tillägget torde bli förvirrad om vad som är sanna önskningar el inte.

Att hon pratar som han de facto säger vittnar hennes ordval till chefen om.
" Hoppas hon är död".

Det finns barn som oroas fruktansvärt då mamma försvinner från halvt inslagna födelsedagspaket, ett illavarslande tecken.

Det både absurda och tidsmässigt märkliga uttalandet till sin chef - "hoppas hon är död" - visar väl att HD inte har alla getter hemma.

Det faller tillbaka på hans reaktion och sätt då H önskar dö och barnet skriker pga ont i magen.
Radikal problemlösning.

Ett annat övermaga beteende är att hon loggar LWs cacher om efter hennes död.
Senast redigerad av develi 2021-01-17 kl. 14:44.
Citera
2021-01-17, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, och eftersom han säger så, så borde et ju innebära att han gör minsta lilla försök att kolla hur det går. Men På han vet inte hur man ska agera för att verka oskyldig, utan tror att det bästa är att spela oberörd, dvs inte verka nervös som en mördare.

Men jag tror att han inte har förmågan att älska på riktigt och även om han hade haft det, så är det en lögn för att sudda bort motivet.

Jag tror att han kommit till en punkt då han hatade henne. Det hatet vällde inte upp över en natt.
Jag tror att han länge, under flera års tid haft sådana tankar.

För att boosta sig använder han HD lite som en ursäkt för att få döda Lena också. Han gör HDs lidande till något som han (hjälten) behöver göra för att hjälpa HD bli fri, inte för att han själv ska blir fri. HD blir därför ursäkten.

På den vägen planterar han in även i HD något som inte många människor skulle prata om. Redan 2016!

Tål att upprepas!

"Konversation mellan SD och HD (Whatsapp) 28 sept- 2016. Verkar som att HD är på ett event utan SD.
Aktbil 163 A, sid 432:

(min fetning)
HD: Tror att vi var 5 st under 60 år
SD: Oj. Rekord
SD: Mycket folk?
HD:Ca 20 st
HD:Kul. Pratade mest med Beppe, lehed, Cajjoo och stmellosa. Även med några andra. Inte
så mycket med GL.
SD: Samcon kanske
SD: Saigon
SD: Inte så mycket med din vän Sofi. Otippat.. ..
SD: Inget alls antar jag
SD: Råkade väl knappt se ... ?
HD: Soft är inget passande namn tycker jag
SD: Haha. Jo.
HD: Hälsade på varandra. Men hon avböjde när Beppe välkomnade henne att sitta hos
oss
SD: Lika glad för det var du
HD: Verkligen inte passande namn. Finns inget mjukt. Hårda skelettdelar som sticker ut och
vass i samtal
SD: Vi tycker olika. Men av det du berättade om förrgår kväll var obra. Ska prata med henne
om det
HD: Helt ärligt vet jag inte. Så länge du vill vara med henne blir det bara jobbigare om hon
undviker mig. Er relation blir då bara en större belastning för mig. Hade tyckt att det varit bra
om hon satt sig där och kunde neutralisera saker
HD: Jag vill inte att du pratar med henne om det. Hon och jag pratade om det. Tycker bara att
det blir fel om du lägger dig i.
SD: Kommer göra
SD: Hon får inte bete sig illa mot dig
HD: Varför? Tycker att du gör det sämre om du lägger dig i.
HD: Det räcker med att jag vet vad du tycker och tänker. Stärker mig Älskar dig
HD: Ska hälsa fån många StMellosa, Beppe, lehed......
SD: Räcker ej för mig
HD: Men du har egentligen inte med det att göra..
SD: Jo
SD: Min bäste vän, och ditt hatobjekt har gjort fel och gjort dig illa. Påverkar mig och vad jag
"får" göra
HD: Blev varm och glad av lehed och Beppe ord. Pratade om touren och jag berättade att jag
skulle prata på den på FAD. Båda uttrycker att de blev glada att jag skulle göra det och inte
någon annan. Och sen säger de att de inte syftar på dig och tittar bort mot Lena. De tyckte
det var bra att jag tog plats och vara ansikte för touren tillsammans med dig. Det värmer gott
HD: Hon är inte mitt hatobjekt. Du gör henne till det. Hon tycker inte hon gjort något fel. Det
påverkar inte mer vad du "får" göra.
SD: Ok. Du hatar inte. Bara vill hon ska dö
HD: Nej hon får leva. Jag ogillar er relation som det är nu
SD: Du säger då och då alt det bästa vore om hon inte fanns. Rätt nära till att tro du föredrar
henne som död

HD: Fanns i våra liv ja
SD: Ok
HD: Puss på dig
SD: Jaja
"
Hjärntvätt av HD, det är min teori.
Allt för att rättfärdiga sina egna dåliga lösningar.

Det var väl både HDs och Lenas fel att de blev osams när han reste med dom två gemensamt.

Det är bara Hjärstamannen som kan börja med att lyssna lite om det var kul och mycket folk för att nån minut senare vara inne på hat och död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in