Citat:
Ursprungligen postat av
Mimmirider
Jepp, pga av Stefans bokstavstolkning, kunde Lena mördats redan i anknytning till HD:s uttalande om att Lena får leva. I fallet att HD istället sagt: "Lena förtjänar att dö, eller Lena borde dö". LW levde på övertid, det hade behövts så lite.
Ja, det är ett märkligt sätt de pratar på i det samtalet.
SD skriver att HD hatar LW - att hon vill se henne död. För så har han tolkat det hon säger.
För att HD upprepar att det bästa vore att LW inte fanns.
HD förklarar dock pedagogiskt för sin make att hon får leva, för hon menar ju bara försvann ur deras liv.
"SD: Ok. Du hatar inte. Bara vill hon ska dö.
HD: Nej hon får leva. Jag ogillar er relation som det är nu.
SD: Du säger då och då alt det bästa vore om hon inte fanns.
Rätt nära till att tro du föredrar henne som död.
HD: Fanns i våra liv ja."
Han gör ju uppenbart egna (gravt värre) tolkningar av det hon säger.
Eller så är hon så (medvetet?) insinuant att det bryter igenom och han förmår inte särskilja önskningarna från verkligheten.
HD skriver till Sillen att hon hoppas att LW är borta för alltid. Sen tankar hon hem sig själv, hon inser väl hur extremt störd hon låter.
Påminner mig om en sorts gaslighting och snabbt lägger till "jag skojar bara".
Alltså kritik men inbakat.
"Egoist Hanna hoppas att L är borta för alltid. "
"Men såklart vill jag inte det med tanke på hennes barn."
"Gör inte det innerst Inne. Vill Ingen så illa."
Den som tar mening 1 bokstavligt, inte har full koll på rätt och fel, missar det moraletiska (pseudo)tillägget torde bli förvirrad om vad som är sanna önskningar el inte.
Att hon pratar som han de facto säger vittnar hennes ordval till chefen om.
" Hoppas hon är död".
Det finns barn som oroas fruktansvärt då mamma försvinner från halvt inslagna födelsedagspaket, ett illavarslande tecken.
Det både absurda och tidsmässigt märkliga uttalandet till sin chef - "hoppas hon är död" - visar väl att HD inte har alla getter hemma.
Det faller tillbaka på hans reaktion och sätt då H önskar dö och barnet skriker pga ont i magen.
Radikal problemlösning.
Ett annat övermaga beteende är att hon loggar LWs cacher om efter hennes död.