Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Det går att argumentera för mycket, till exempel att ni alarmister i tråden ska vara försökskaniner för nya vaccin. Att det går att argumentera för gör det inte rätt.
Det är frågan vilket samhälle man vill ha. Ett samhälle där människor bestämmer över sina egna kroppar eller ett där politiker med hot om våld tvingar befolkningen att lyda.
Finns det bara svart och vitt i din värld?
De som har förmågan att se en skala mellan svart och vitt kan se att det finns en hel del alternativ mellan anarki och att bli hotad med våld av tex. en regering.
Det är inte ovanligt med yrken där det finns olika krav för att få utföra dessa yrken. Ibland beror kraven på att man vill skydda arbetstagaren, ibland beror kraven på att man vill skydda omvärlden och ibland något i skalan där emellan.
Att vissa är mera villiga att tex. ta ett vaccin än andra har olika orsaker och är helt naturligt. Om hela mänskligheten alltid hade reagerat exakt lika dant jämt så hade vi troligen gått under för länge sedan.
En annan framgångssaga för mänskligheten är att många av oss har förmågan att ställa upp på sådant vi inte gillar för att vi förstår att det är bra för vår överlevnad.
Just nu har jag svårt att förstå varför antivaxare vill propagera för att andra ska låta bli att vaccinera sig. Jag förstår att vissa personer inte vill vaccinera sig, men
Vad är det positiva med att många låter bli att vaccinera sig?
Jag har lättare att förstå att vaccinförespråkare propagerar för att många ska vaccinera sig. Många vaccinerade gör att färre ovaccinerade blir smittade och smittspridningen minskar.
Lättast har jag att acceptera att var och en gör som den själv vill (utan att försöka tjata hål i huvudet på de som gör annorlunda) och att man tar de konsekvenser ens eget val ger. Det innefattar bland annat konsekvenser av regler/krav från
myndigheter
arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer
olika arrangörer
olika länders
etc, etc.