Citat:
Att Sverige skulle skrota sina Gripen E i förtid är knappast troligt. Det är ju Gripen C i så fall som byts ut, men det sker ju inte om 15 år. Jag tror tvärtom man kommer att lägga en ganska fet budget på uppgraderingen (som ju nu initierats från FMVs sida). Gripenprojektet lever trots allt och kommer såklart att underhållas. Gripen C uppgraderas och opereras ju av ett halvdussin länder och Gripen E är byggd för enkla och billiga uppgraderingar.
Och Superhornet flygs av flera länder bl a Tyskland.
Även om F-35 är ett volymplan så innebär det inte att småmärkena skrotas till höger och vänster så fort något nytt dyker upp.
F-35 är inte ett bättre försvar mot Su57 än andra plan, så jag fattr inte riktigt poängen. Jag skulle snarare säga att det talar för SAAB då Globaleye är ett bra tillskott för att faktiskt få korn på angripande stealth.
Och Superhornet flygs av flera länder bl a Tyskland.
Även om F-35 är ett volymplan så innebär det inte att småmärkena skrotas till höger och vänster så fort något nytt dyker upp.
F-35 är inte ett bättre försvar mot Su57 än andra plan, så jag fattr inte riktigt poängen. Jag skulle snarare säga att det talar för SAAB då Globaleye är ett bra tillskott för att faktiskt få korn på angripande stealth.
Om 15 år så kommer samtliga flygplansindivider av typen Gripen C ha uppåt 30 år på nacken eller mer. Gripen C levererades i början av 00-talet och vissa exemplar som ursprungligen levererats som Gripen A under slutet av 1990-talet uppgraderades sedan runt 2010. Troligen så kommer dessa flygplan efter 2030 att börja fasas ut, och förhoppningsvis ersättas. Antingen av en Gripen "G" eller av ett helt nytt flygplan som Tempest i för att erhålla en high-low mix med befintliga Gripen E samtidigt som viss teknik som utvecklas för Tempest kan appliceras på Gripen E genom uppdateringar; exempelvis sensorer, sensor fusion, elektronisk krigsföring, nya motorer med adaptiv arbetscykel och ytterligare elektrifiering av flygplanet.
Ska man hitta stealth-flygplan så är det främst en större numerär av sensorer som behövs i kombination med ett nätverk som kan bearbeta denna data; även stealth-flygplan reflekterar radarvågor men inte mot sändande plattform.
Citat:
Gripen E har en AESA radar från Leonardo, men den är inte av GaN-typ som ex. Saabs egna, men något senare sensorer (dessa var inte färdiga då radarn till Gripen E valdes). Troligtvis en framtida uppgraderingsmöjlighet för Gripen E.
Citat:
Det blir antagligen en beväpnad Red Hawk för nationalgardet i sådana fall, dvs något som är tillräckligt bra för att skydda det amerikanska luftrummet. I USA så är det nog tabu att köpa Meteor, så det blir nog egen utveckling av en motsvarande robot i sådana fall.