Citat:
Här kan vi se att LW ljuger för M. Hon har inte tsgit tillbaka anmälan. Det är ÅK som lagt ner utredningen. LW var på åklagaren och tjatade om att han skulle ta upp utredningen igen men det gjorde han inte. SD hade rätt att slänga ut henne ur bilen när hon vägrade gå ut. Det var antagligen därför ÅK avbröt den första husisen hos SD. Han kände till deras historia och visste att LW ville hämnas på SD för att han valde sin fru. Antagligen därför PS tog semester och sa att inga mer utredningsåtgärder skulle vidtas. Hennes beteende var anledningen till att det tog så lång tid innan hon hittades.
Det hon valt att berätta för M är ett tydligt exempel på hur hon ljög och manipulerade omgivningen för att få sympati och framstå som ett offer. Därför blir alla vittnesmål från hennes vänner värdelösa. De vittnar endast om vad LW berättat för dem. När man läser SDs och LWs konversationer så ser man att hon ljög för alla om deras relation. Antagligen gjorde hon likadant inför sina terapeuter. Hon kunde aldrig ha fått rätt hjälp så länge hon inte var ärlig mot dem eller sig själv.
Det hon valt att berätta för M är ett tydligt exempel på hur hon ljög och manipulerade omgivningen för att få sympati och framstå som ett offer. Därför blir alla vittnesmål från hennes vänner värdelösa. De vittnar endast om vad LW berättat för dem. När man läser SDs och LWs konversationer så ser man att hon ljög för alla om deras relation. Antagligen gjorde hon likadant inför sina terapeuter. Hon kunde aldrig ha fått rätt hjälp så länge hon inte var ärlig mot dem eller sig själv.
Det stämmer inte.
Lena tog tillbaka sin anmälan om ofredande. Hon ville inte medverka i förhör. Hon ville inte gå vidare till åtal och därför lades utredningen ner.
Vad gäller misshandelsanmälan lades den ner efter åta månader, då ord stod mot or och det gick inte att bevisa vad som hade hänt.
Att åk skulle ha avbrutit husrannsakan 15 maj- 18 för att han kände till att Lena ville hämnas på honom?
Det tror jag inte en sekund på!
Det framkommer inte i några förhör med SD att han skulle ha sagt något sådant. Ingenstans har något sådant framkommit.
Jag skulle tro att ett sådant handläggande från jouråklagaren MB är direkt olagligt. De ska agera objektivt och utifrån det som är aktuellt i det här fallet, dvs ett förvinnande/misstänkt människorov. Om något sådant skulle ha legat till grund för den avbrutna husrannsakan, anser jag att anhöriga ska anmäla detta!
Du gör skäl för ditt nick i tråden.
A 161
1. Anmälan om ofredande 3/11- 16
"Misstänkt har uppsökt målsägaren i hennes bostad och fotograferat henne
genom hennes fönster."
"[...]Jag känner skam och blir det en process så kommer den skammen exponeras.
Jag är rädd för vad han ska ta sig till om detta leder till något, jag vet inte om han kan bli
fysisk mot mig.
Han sa till mig någon av de senaste gångerna han var hos mig att jag inte kommer kröka ett
hår på dig om du inte .... sen kommer jag inte ihåg exakt men innebörden var att om jag
avslöjar honom om allt detta så kommer det bli mer än ett hår som kröks. Det var så jag
Protokoll Utredning Ofredande K1370140-16, 2019-11-05 14:29 diarienr: 5000-K574218-18
tolkade det. Han sa det så att det lät gulligt
Han är expert på att säga saker som han vet har en viss effekt på mig, expert att han
formulerar det så att det inte är i klartext han säger det. Han vet att han kan linda mig runt sitt
finger.
Vill du ha en kontakt med honom?
Det är två delar i det, känslomässigt skulle jag önska att det bara kunde klinga av och det blir
ett trevligt tillstånd och vi blir vänner. Men jag vet inte om det går.
Om han nu blir kallad till förhör och blir varse om detta så kommer hans förföljelse av mig
inte bli ringa längre och då vet jag inte hur min säkerhet kommer bli men det jag är säkert på
är att hans elakheter kommer att växa mot mig.
Jag är rädd at min bekantskapskrets vänder mig ryggen om han skulle berätta om elakheter
om mig.[...]"
16/11- 16
"Målsäganden uppger efter förhöret att hon inte vill längre, hon vill inte driva processen hon
vill inte ange brottet till åtal.
Målsäganden vill inte att utredningen fortsätter. Målsäganden vill inte delta i utredningen eller
i förhör. "
"Nedlägges med ärendet
Skäl
FU-begränsning ÅP
Beslutsdatum brott Status
2016-11-17 Avförd: FU nedlagd
Det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av en bestämmelse om särskild
åtalsprövning, Något väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts inte genom att
förundersökningen läggs ned.
Motivering
Angivelse saknas
Motiveringstext
Målsäganden har inte angett brottet till åtal.
Beslutsfattare brottsbeslut
Nyqvist, Mikael"
---------------------------------------------------------------------------------
Från Metro 24 maj-18:
(min fetning)
"Och nu kan Metro berätta att Lena Wesström anmälde mannen för ofredande i början av november 2016, enligt dokument.
Utredningen leddes av kommissarie Mikael Nyqvist, som inte vill berätta konkret vad det misstänkta ofredandet ska ha bestått av. Men han säger:
– Målsäganden anmälde ofredande, men ville sedan inte medverka. Jag lade ner förundersökningen den 17 november 2016 med motiveringen att målsäganden återkallat sin åtalsangivelse.
Ofredanden som sker på allmän plats faller under så kallat allmänt åtal, men det ser annorlunda ut om brottet begås i exempelvis en privat bostad, enligt Mikael Nyqvist."
https://www.metro.se/nyheter/uppgift-lena-wesstrom-anmalde-utpekad-man-for-ofredande-tog-tillbaka-anmalan-kUkU.kwFzI2[/quote]
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------
2. Anmälan om misshandel 10/1- 17
"Målsägaren och den misstänkte satt i den misstänktes bil där de började
tjafsa med varandra. Den misstänkte tog tag om målsägaren genom att lägga
sin högerarm runt hennes nacke och drog ner hennes överkropp. Den
misstänkte höll ett hårt grepp om målsägaren så att denne kände smärta.
Medan målsägaren satt fast i den misstänktes grepp gnuggade denne knogarna
ovanpå målsägarens huvud så att smärta uppstod."
"2017-01-10 ringer målsäganden Lena Wesström upp.
Datum Tid
2017-01-10 15:00
Mottaget datum Tid
Hon meddelar att hon ställer sig tveksam till att medverka till fortsatt utredning. Det hon
berättat är i och för sig sant men hon tror att det saker och ting endast kan förväntas om
ärendet skulle drivas vidare. Hon är dock inte helt avvisande till nytt förhör"
"2017-01-17
Nytt samtal från målsäganden, hon har nu bestämt sig för att hon vill medverka till fortsatt
utredning.
Hon vill ev. byta till ett kvinnligt målsägandebiträde. "
"2017-04-04
Målsäganden ringer och meddelar att hon har har ljudinspelning från ett tillfälle då hon ska ha
misshandlats av den misstänkte. Det ska vara ett tillfälle då polis kom till platsen. Vidare
uppger målsäganden att hon har fotografier av "märken" som hon inte visade upp for polis på
plats, "märkena" ska ha dolts av kläder."
"2017-09-01
Brottsbeslut
Nedlägges med ärendet
Skål
Bevisproblem
Skältext
Beslutsdatum brott Status
2017-09-01 Avförd: FU nedlagd
Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen, På det utredningsmaterial som nu
föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga till brott.
Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt,
Motivering
Objektiva rekvisit
Motiveringstext
Det går inte att bevisa de objektiva förutsättningarna för att förfarandet skall vara brottsligt "
----------------------------------------------------------------------------------
Expressen 23/5- 18
"Den första september, drygt åtta månader efter anmälan, lägger den ansvarige åklagaren ner polisutredningen.
I sitt beslut skriver han att det inte går att bevisa att den misstänkte mannen gjort sig skyldig till brott baserat på det material som framkommit under utredningen.
Uppgifterna om vad som ska ha hänt ”skiljer sig delvis åt och ingen sida kan anses på ett avgörande sätt mer trovärdig”, skriver åklagaren och lägger till att den misstänkte: ”haft en rätt att avvisa målsägande från sitt fordon och i slutändan använda ett visst tvång”."
https://www.expressen.se/nyheter/lena-wesstroms-oro-infor-misshandelsanmalan/