Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
21-01-16, 19:09
Medlem
Vet inte om folk missförstår men här ringer Lennart Gustafsson i PU till Svartenbrandt.

https://www.google.com/url?q=https://drive.google.com/file/d/11agNi5B4ks5SK-Zv0hL_td64e3KlOj6w/view?usp%3Dsharing&sa=D&ust=1610823877562000&usg=A FQjCNFKoj6fpR5FNITsNgwcQaK3av_RGA
Citera
21-01-16, 19:17
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, om Engström hör skott när han stiger ut genom dörren så kan vi ju avföra honom direkt. Men om man i stället tänker sig att han går från jobbet tidigare så att han hinner, finns det då någonting annat som gör att ett sådant här händelseförlopp skulle vara osannolikt? När märker Anders B att de här tre personerna går där framför honom?

Om man antar att Engström bara pratar i 30 sekunder med vakterna och att
Björkman är rejält ofokuserad och inte märker att Engström passerar så
blir väl nästa hållpunkt mössan.

Björkman (och även Morelius) har beskrivit GM:s mössa som en toppluva
med uppvikta kanter. D.v.s. något helt annat än Engströms keps.

Skulle man tvivla på mössan så finns vittnet Jan Andersson
som säger sig ha pratat med en herre i keps
vid Dekorimahörnan. Samtalet pågick i några minuter
en stund efter skotten. Andersson pekade senare ut
Engström i en konfrontation av något slag.

Med tanke på vittnesmålen om Engströms personlighet
och hans möjlighet till beväpning så verkar det
fullt möjligt att komma runt Engström
som gärningsman.
Citera
21-01-16, 19:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Om man antar att Engström bara pratar i 30 sekunder med vakterna och att
Björkman är rejält ofokuserad och inte märker att Engström passerar så
blir väl nästa hållpunkt mössan.

Björkman (och även Morelius) har beskrivit GM:s mössa som en toppluva
med uppvikta kanter. D.v.s. något helt annat än Engströms keps.

Skulle man tvivla på mössan så finns vittnet Jan Andersson
som säger sig ha pratat med en herre i keps
vid Dekorimahörnan. Samtalet pågick i några minuter
en stund efter skotten. Andersson pekade senare ut
Engström i en konfrontation av något slag.

Med tanke på vittnesmålen om Engströms personlighet
och hans möjlighet till beväpning så verkar det
fullt möjligt att komma runt Engström
som gärningsman.
Ja, det är nog bara om man kan göra troligt att Engström hade en WT i handlovsväskan som han skulle kunna bli riktigt intressant. Hörde i palmemordspodden att bl.a. Gunnar Wall var inne på den idén.
Citera
21-01-16, 20:04
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Tack för snabbt svar!

Under handlingarna gällande Övning Gustav finns det en slagning på en person som var 184 cm lång och brunt hår. Det kan inte vara L.N tror du?

Det enda jag verkligen litar på gällande Anders Björkmans vittnesmål är att de tre personerna han såg ”var ungefär lika långa". Med andra ord var det ingen som stack ut. Så skytten känns närmare 175 cm än 180 cm.

Den överväldigande majoriteten av vittnena är överens om att GM var längre än OP. Skottvinkeln som sneddar neråt stöder också det. Mycket längre kan det dock inte vara, det hade stuckit ut tydligare. 180-185 blir nog spot-on enligt mig. Tror man dock ska passa sig för centimeterexercis överlag.
Citera
21-01-16, 20:05
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är nog bara om man kan göra troligt att Engström hade en WT i handlovsväskan som han skulle kunna bli riktigt intressant. Hörde i palmemordspodden att bl.a. Gunnar Wall var inne på den idén.

Får inte plats väl? Jag vet dock att Borgnäs har föreslagit personsökare.
Citera
21-01-16, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tycker hypnos ska paras ihop med 80- och 90-talsskandalerna med förträngda minnen. Det är påverkan från en annan person så det skriker om det. Rätt likt ledande förhör som polisen höll på med förr - matar med information.

Jag hittade en bild på en Sherlock Holmes-mössa bakifrån. Ser ut som en upprullad mössa....

Det går väl mode i sånt där. Men dessutom utvecklas ju minnesforskningen. Hur minnen lagras, hur man kan komma ihåg saker som man inte tänkt på på länge, hur man avgör om ett minne är tillförlitligt eller inte osv. Inga enkla grejer det där. Men att få fram minnen under hypnos, helt frånsett om någon ställer ledande frågor eller bara ställer helt neutrala frågor, är väl de flesta numera överens om att det inte funkar. Åtminstone inte på något tillförlitligt sätt. Kan nog tänkas att minnen återvänder när man är i ett avslappnat och/eller koncentrerat tillstånd, men jag tror inte att det går att använda i rättsprocesser.

Citat:
Ursprungligen postat av H24
Får inte plats väl? Jag vet dock att Borgnäs har föreslagit personsökare.

Jag gissar på fickplunta.
Citera
21-01-16, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Här får vi avvakta de minst sagt spännande protokollen från 860405 och 860423.

Ursäkta en dum fråga, men blev inte hela förundersökningen inkl slasken offentlig vid rättegången mot Christer P ?
Citera
21-01-17, 00:27
Medlem
Jag har funderat en del över KP konstiga beteende från hans självsäkra och toknöjda intervju i veckansbrott till den nervöst darrande åklagaren vid presskonferensen.
Min första tanke var att han hade motivet till mordet och blev nekade till att lägga fram detta efter regeringens alla extra möten.
Nu grunnar jag dock på den WT som hittades i Snickarbacken och som via Danmark skickades in till PU. Om PU nu fick träff på denna hade regeringen verkligen våg släppa ut detta till media?
Citera
21-01-17, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Jag har funderat en del över KP konstiga beteende från hans självsäkra och toknöjda intervju i veckansbrott till den nervöst darrande åklagaren vid presskonferensen.
Min första tanke var att han hade motivet till mordet och blev nekade till att lägga fram detta efter regeringens alla extra möten.
Nu grunnar jag dock på den WT som hittades i Snickarbacken och som via Danmark skickades in till PU. Om PU nu fick träff på denna hade regeringen verkligen våg släppa ut detta till media?
jag tror också att det var så det fanns indikationer på att det var sydafrikaspåret han skulle komma med sen tror jag att han fick förbud uppifrån att glömma det då var han tvingad att gå på SE
Citera
21-01-17, 01:34
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Han trodde väl det var Christer Pettersson eftersom han umgicks med Svartenbrandt och Svarten inbillade folk att det var Christer Pettersson som sköt för det var han själv. Tror inte PU förhörde Hellström igen innan han dog.
Ja, Börge var ju övervakare till Svarten.

https://sverigesradio.se/artikel/6444293

''Både Börge Hellström och Anders Roslund har varit övervakare åt tungt kriminella personer, och Börge berättar om tiden med Lasse Svartenbrandt. Hur han kunde skifta mellan stor empati och ondska.''

Alla förhör med Börge Hellström är beställda. Vi får se vad som anländer.
Citera
21-01-17, 01:38
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Ursäkta en dum fråga, men blev inte hela förundersökningen inkl slasken offentlig vid rättegången mot Christer P ?
Jo. Men inga förhör med Börge Hellström har varit tillgängliga före 200610. Enda slutsatsen man kan dra av det är att de förhören inte ingick i FUPen mot CP.
Citera
21-01-17, 01:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66
jag tror också att det var så det fanns indikationer på att det var sydafrikaspåret han skulle komma med sen tror jag att han fick förbud uppifrån att glömma det då var han tvingad att gå på SE

Nja. Allt pekade redan i februari på att det var SE man skulle dra som gärningsman.

Visst, Palmemordsintresserade skrek "nej nej, det är min teori han kommer bekräfta. Det är inte SE".

Ett sorgligt tecken på hur dåliga spanare vi är i denna tråd. Alla tecken på att de skulle peka ut SE fanns öppna, men allt för många vägrade se det. Det var rädsla, skandiamansångest.

SE har en lucka att vara GM, men jag tror inte för en sekund att han var det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in