2021-01-16, 22:36
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Stämmer inte. Inspektera senaste veckan globalt.

Lär dig forska. Lär dig tänka.

För att citera artikeln i aftonbladet:

"Antalet dagliga svenska dödsfall i covid-19 har den senaste veckan hamnat på i genomsnitt 13,1 döda per miljon invånare, enligt Our World in Datas sammanställning för den 14 januari. Därmed är Sverige på sjätte plats i världen, när det gäller sjudagarsmedelvärdet för dödsfall."

Se även:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&time=2020-11-22..latest&country=~SWE&region=World&deathsMetric= true&interval=smoothed&hideControls=true&perCapita =true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort =asc

Dvs. 13,06 döda per miljon invånare den 14/1 enligt grafen vilket aftonbladet avrundade till 13,1.
Vilket ger 10,4*13,06=135 döda per dag den 14/1 enligt sjudagars glidande medelvärde.

Om du kollar:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?tab=table&zoomToSelection=true&minPopulat ionFilter=1000000&time=2020-12-10..2021-01-14&country=~SWE&region=World&deathsMetric=true&int erval=smoothed&hideControls=true&perCapita=true&sm oothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Där ser du klart och tydligt att Sverige ligger på femte plats den 14/1.
Bara Litauen, UK, Slovakien och Tjeckien ligger högre den 14/1.

Du skall nog inte fantisera om att forska när du inte ens kan ta till dig skriftligt material.
Diagram skall du nog hålla dig undan helt och hållet.

Finns inget mer att diskutera.
Citera
2021-01-16, 22:37
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Då kan man ställa sig frågan: Hade Anders Tegnell, genom ett annat agerande, kunnat förebygga den katastrof som har drabbat Sverige?

Man skulle kunna gå längre i resonemanget och hävda att regeringen hade kunnat förebygga katastrofen genom att köra över Anders Tegnell. Men jag tycker det inte är rimligt att begära att regeringen ska sitta på spetskompetens inom smittskydd. Det är rimligt att regeringen följer dom råd som statsepidemiologen ger. Det innebär att statsepidemiologen har skuld, åtminstone moraliskt, för konsekvenserna av dessa råd.

Skillnaderna mellan dom nordiska länderna ligger i vilken strategi länderna har valt för att hantera epidemin. I övrigt så är det inga enorma skillnader mellan länderna.

I så fall så borde anländande resenärer inte ha getts valet att strunta i direktiven.

Nej. Den främsta anledningen till hur det ser ut idag, är att myndigheterna agerade galet i februari.

Du har delvis rätt. Jag bor i ett område som inte har utsatts för förändringarna i samhället efter 1983. Och jag trivs ganska bra med det.

Du har några fel. Vi skiljer stort på flera punkter mot nordiska länderna!! Integration, resemönster och att vi nedmonterat all form av krisberedskap.
Citera
2021-01-16, 22:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Finns i Sverige också

Om den har ett R-tal på 1.7 så kommer teoretiskt hela befolkningen bli smittad på runt 5 månader..

Kod:
>>> math.log(10.3e6,1.7)*5/30
5.071866672784178
Teoretiskt ja men om det börjar dra på kommer folk låsa in sig och R-talet går drastiskt ned.
Citera
2021-01-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Teoretiskt ja men om det börjar dra på kommer folk låsa in sig och R-talet går drastiskt ned.

Inte säkert i ett land som Sverige.
Citera
2021-01-16, 22:43
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är sjukt att hålla på och sticka vaccin i sjuka +90 åringar. Dom har liten chans att klara vaccinet än mindre själva sjukdomen. Det handlar om att man vill förbättra siffrorna, slippa registrera dom som covid döda. Helt förkastligt.

Vaccin är inte menat att trycka in i så skröpliga människor så att de dör av det. Vaccin är menat att ges åt den stora massan så att man når flockimmunitet och riskgrupperna slipper utsättas för viruset. Europa och även Sverige har helt spårat ut. Inget handlar längre om att rädda liv, allt om att förbättra statistiken.

Finland verkar vara enda landet i Europa där man prioritera annorlunda.
https://svenska.yle.fi/artikel/2021/01/15/thl-de-allra-sjukaste-och-svagaste-ska-inte-fa-vaccinet-om-det-utgor-en-halsorisk

Ja jag håller med. Det är inte en lämplig prioritering. Jag förstår att man känner något slags rättfärdigande över att vaccinera de allra äldsta först, men det känns inte klokt om man ser till ett större perspektiv. Jag tycker att man ska prioritera alla i arbetsför ålder allra först. Väldigt stor grupp men man kan börja med alla de som arbetar inom områden där man möter människor och bland de som måste röra sig ute i samhället. Har för mig att jag läst om något land som börjat i den änden.
Citera
2021-01-16, 22:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var ju precis det jag sa..?!

Judarna drar på Förintelsekortet hur länge som helst. DE får behandla ANDRA folk hur illa som helst p.g.a. denna historiska "skuld", menar de. Även folk - som palestinierna - som inte på något sätt hade med den tidens händelser att göra.

Hur sjukvården skall hanteras i dom områdena tror jag är reglerat i Osloavtalet?
Citera
2021-01-16, 22:45
Medlem
Skrev för en månad sen att det är felaktigt att börja vaccinera de äldre eftersom de är isolerade ändå och enda kontakt de har är just med vårdpersonalen.
Vaccinera vårdpersonalen först. Det är inte säkert att de äldre tål ens vaccinet.
Här är facit:

23 die in Norway after receiving Pfizer COVID-19 vaccine: officials

https://nypost-com.cdn.ampproject.org/v/s/nypost.com/2021/01/15/23-die-in-norway-after-receiving-pfizer-covid-19-vaccine/amp/?amp_js_v=a6&amp_gsa=1&usqp=mq331AQHKAFQArABIA%3D% 3D#aoh=16108012797499&referrer=https%3A%2F%2Fwww.g oogle.com&amp_tf=From%20%251%24s&ampshare=https%3A %2F%2Fnypost.com%2F2021%2F01%2F15%2F23-die-in-norway-after-receiving-pfizer-covid-1 9-vaccine%2F
Citera
2021-01-16, 22:47
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I bästa fall har vi ett visst skydd av att redan ha hög smittspridning av tidigare varianter. Dessutom verkar allt komma lite senare hit, (förutom möjligtvis Skåne och Västergötland). Så en viss fördröjning, hög tidigare spridning, och vaccination som kommit igång för riskgrupper är tre faktorer som gör att det kanske inte blir fullt så katastrofalt ändå.

Det hoppas naturligtvis jag också.

Men man får hålla huvudet kallt och inse att det inte behöver sluta lyckligt.
Citera
2021-01-16, 22:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej på mitt arbete är det full smittspridning flertalet sjuka, men ändå får vi inte arbeta hemifrån (fastän vi fick i våras) pga någon regel från arbetsgivaren. Vi sitter ganska nära varandra 2 och 2 i stort kontorslandskap, och många är rädda. Vi får inte ha munskydd eller öppna fönstren, och det är stor risk för smittspridning.

På vårt arbete gäller mottot : Allt är som vanligt, vi är okej här, covid19 ska vi inte prata om.

Jag skulle önska att jag fick den inställning från min arbetsgivare som du får från din arbetsgivare och regering, att slå ner på smittan och inte få högre smittspridning. Jag önskar att jag kunde känna mig mer skyddad än det jag gör. 'För det är jag beredd att följa alla regler och råd under tiden covid19 finns, fast det är en stor inskränkning i mitt dagliga liv.
Citat:
Facken larmar: Anställda får inte jobba hemifrån

Man bör inte strunta i att gå till jobbet om man är rädd för smittan (är frågan citatet tar upp). Däremot kan det bli en arbetsmiljöfråga, och där har arbetsgivaren diverse skyldigheter.
Kontakta facket.
Citat:
Rent juridisk kan det ses som en arbetsvägran, vilket i värsta fall kan leda till att man blir uppsagd, påpekar hon.

– Man är inte skyldig att utföra en arbetsuppgift där man riskerar sitt liv och sin hälsa. Men jag tror inte man kan säga att man skulle hamna i en sådan situation när det gäller corona. Då handlar det mer om att man känner sig otrygg på arbetsplatsen, vilket blir mer en arbetsmiljöfråga och hur arbetsgivaren hanterar den. Om hur man kan lösa det på annat sätt, säger Malin Wulkan.

I första hand ska man som medlem i Unionen kontakta förbundet, via Unionens medlemsrådgivning, för att få stöd och hjälp.

– Om det inte finns någon klubb eller något ombud på arbetsplatsen så brukar vi kunna lösa det genom att man får hjälp av en ombudsman i stället. Så att man försöker lösa det här i dialog med arbetsgivaren.

Om nån kollega snörvlar och snorar då är frågan här:
Det viktiga i citatet är det jag fetat.
Citat:
Elisabet Ohlsson, förbundsjurist på Unionen, påpekar att arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet. Samtidigt är denne, enligt arbetsmiljölagen, skyldig att se till att arbetsmiljön är säker för alla anställda och ska enligt Folkhälsomyndigheten också vidta åtgärder för att förhindra spridning av covid-19. Och sammantaget innebär det att arbetsgivaren har möjlighet att skicka hem en person som kan ha covid-19.

– Men då bör arbetsgivaren först ha haft en dialog med den anställde så att snörvlandet inte beror på något annat, som en allergi. Och i arbetsgivarens skyldigheter ingår även att om möjligt låta den anställde få jobba hemifrån, säger hon.
https://www.kollega.se/facken-larmar-anstallda-far-inte-jobba-hemifran
Citera
2021-01-16, 22:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du har några fel. Vi skiljer stort på flera punkter mot nordiska länderna!! Integration, resemönster och att vi nedmonterat all form av krisberedskap.

Det har du helt rätt i. Ur vissa aspekter så finns avsevärda skillnader. Men på många andra sätt är länderna lika. Vi har exempelvis samma klimat, och samma säsongsvariationer.

Beträffande krisberedskapen, så blir epidemin förhoppningsvis en påminnelse att åter bygga upp beredskapen.
Citera
2021-01-16, 22:59
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Herregud, vilket pucko du är! Ironi, månne? Jag menar såklart att tid finnes för att vi ännu kan bli värst i klassen. Troligtvis blir vi inte värst men bland de sämsta blir vi helt klart - topp 3?

Det känns onekligen som att ni är ett gäng som sitter och hoppas på det. Jag kan verkligen inte förstå det.

Tror ni inte att det finns en mängd olika aspekter som gör att vissa länder drabbas hårdare än andra? Och under olika tidpunkter? Är det något lands strategi som överhuvudtaget har fungerat och är det inte lite tidigt att fastställa det?
Citera
2021-01-16, 23:13
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Här kommer en liten rapport ifrån vardagen i Tyskland om någon är intresserad.

Vi var idag på jobbet tvungna att skriva under ett papper om att vi överallt på arbetsplatsen ska ha munskydd, det är böter på 500€ om man blir påkommen utan munskydd. Vi måste luncha en och en i olika rum, vi måste corona testa oss var 3e dag, annars får man sparken, Vi har chansen att frivilligt vaccinera oss just nu, jag har tackat nej men alla tror på tvång inom kort. På Tisdag hålls en pressträff om hårdare lockdown och det blir förmodligen utegångsförbud här i Nordrhein Westfalen. Har ett intyg från arbetsplatsen som ger mig tillstånd att ensam ta mig till och från jobbet. Polis och vakter åker titt som tätt runt och kollar så folk följer reglerna. I hårt drabbade områden i landet så får man redan nu inte vistas längre än 15 km ifrån hemmet. Finns mer små skitregler som jag bara inte kommer på just nu.

Jag är så less på detta virus. Vardagen är trasslig och nya rutiner kommer på löpande band. Har någon av er nya, trassliga rutiner på arbetsplatsen eller i hemmet till följd av corona? Puuuh...

Låter hemskt påfrestande.

Jag har hört från tidigare arbetsplats att personalen riskerar sparken om de blir påkomna att vara utan munskydd och visir (även när de är i annat rum än patienter eller för sig själva) - jobb i vården. Jag är så oerhört tacksam att jag inte längre arbetar i vårdyrket. Det verkar som mycket kontroll och hot, och personalen känner sig väldigt pressade. Som om inte situationen är tillräckligt jobbig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in