Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jo, det kan man faktiskt bli. T.ex. personer som bor under samma tak. Föräldrar kan bli smittade av sina barn även om föräldrarna jobbar hemma när föräldrarna går i skolan.
Personer som har hemtjänst kan bli smittade av personalen. Personer på äldreboenden blir smittade av personalen. Jättemånga har dött på det viset.
Det är också därför smittspridningen går ned nu. Barnen har haft jullov. Då blir inte föräldrarna sjuka. När föräldrarna inte blir sjuka smittar de inte på sina arbetsplatser. Då smittar de inte äldre om de jobbar inom vården.
Ja, självklart räcker det inte att stanna hemma om man ändå träffar en massa andra personer. När jag säger att den som är rädd kan stanna hemma menar jag förstås att de ska undvika andra människor helt och hållet. Bor du tillsammans med andra? Lös det. Flytta ut själv till sommarstugan, stäng in dig i källaren, bär skyddsutrustning 24/7, eller vad som helst. Går det inte att lösa? Synd, men det är inte mitt problem. Jag tänker inte begränsa mitt liv för din skull. Det är du som är rädd som ska anpassa dig, inte jag.
Och att mycket gamla och sköra personer kan dö på äldreboenden motiverar inte några restriktioner och lockdowns. Vill man minska risken för att det ska ske får man göra det på något sätt som inte går ut över resten av befolkningen och samhället. Det är fascinerande att man ens ska behöva nämna något så självklart.