2021-01-16, 20:15
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, det kan man faktiskt bli. T.ex. personer som bor under samma tak. Föräldrar kan bli smittade av sina barn även om föräldrarna jobbar hemma när föräldrarna går i skolan.
Personer som har hemtjänst kan bli smittade av personalen. Personer på äldreboenden blir smittade av personalen. Jättemånga har dött på det viset.

Det är också därför smittspridningen går ned nu. Barnen har haft jullov. Då blir inte föräldrarna sjuka. När föräldrarna inte blir sjuka smittar de inte på sina arbetsplatser. Då smittar de inte äldre om de jobbar inom vården.

Ja, självklart räcker det inte att stanna hemma om man ändå träffar en massa andra personer. När jag säger att den som är rädd kan stanna hemma menar jag förstås att de ska undvika andra människor helt och hållet. Bor du tillsammans med andra? Lös det. Flytta ut själv till sommarstugan, stäng in dig i källaren, bär skyddsutrustning 24/7, eller vad som helst. Går det inte att lösa? Synd, men det är inte mitt problem. Jag tänker inte begränsa mitt liv för din skull. Det är du som är rädd som ska anpassa dig, inte jag.

Och att mycket gamla och sköra personer kan dö på äldreboenden motiverar inte några restriktioner och lockdowns. Vill man minska risken för att det ska ske får man göra det på något sätt som inte går ut över resten av befolkningen och samhället. Det är fascinerande att man ens ska behöva nämna något så självklart.
Citera
2021-01-16, 20:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja, självklart räcker det inte att stanna hemma om man ändå träffar en massa andra personer. När jag säger att den som är rädd kan stanna hemma menar jag förstås att de ska undvika andra människor helt och hållet. Bor du tillsammans med andra? Lös det. Flytta ut själv till sommarstugan, stäng in dig i källaren, bär skyddsutrustning 24/7, eller vad som helst. Går det inte att lösa? Synd, men det är inte mitt problem. Jag tänker inte begränsa mitt liv för din skull. Det är du som är rädd som ska anpassa dig, inte jag.

Och att mycket gamla och sköra personer kan dö på äldreboenden motiverar inte några restriktioner och lockdowns. Vill man minska risken för att det ska ske får man göra det på något sätt som inte går ut över resten av befolkningen och samhället. Det är fascinerande att man ens ska behöva nämna något så självklart.

Omvärlden tycks inte dela din syn. Runt om i världen stänger man ned för att förhindra dödsfall.
Citera
2021-01-16, 20:24
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Det är ju helt självklart. Vi kan inte ha en situation där människor inte vaccinerar sig och riskerar att smitta personer som inte får bli smittade, säger Ulf Kristersson till Sveriges Radio.

https://www.friatider.se/m-sparka-lakare-som-vagrar-vaccinera-sig

hur fan tänker han? han vet väl om att även om man tar vaccinet så smittar man.

tar man vaccinet så smittar man
tar man inte vaccinet så smittar man

vaccinet lindrar bara smärtan.

Fel!

Hur förklarar du att smittan bland gruppen vaccinerade i Israel redan efter två veckor har 30% färre fall?

Presenteras en färdig rapport inom några dagar..
Citera
2021-01-16, 20:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Den där dvärgjäveln ska bara hålla käften. De 8 svenska partiledarna är de första i det här landet som borde byta tjänst.

Du spinner vidare på ett inlägg av en icke påläst individ..

Det finns inga som helst bevis på att vaccin inte hindrar vidare smittspridning.
Man har inte fokuserat på att undersöka effektiviteten i den parametern. Det viktiga har nämligen varit att förhindra lidande och död i steg ett..
Citera
2021-01-16, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står att smittspridningen sjunker. Det är ju bra, men det har varit jullov så på ett sätt väldigt väntat.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/fhm-smittspridningen-sjunker-maste-halla-i-/

Frågan är hur det ser ut om en månad om det inte vidtas åtgärder.
Efter sportlovet står Johan Carlsson och säger att smittspridningen har ökat igen
Citera
2021-01-16, 20:39
Medlem
DURN80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Aftonbladets artikel pratar om döda/miljon/per dag senaste veckan.

Lär dig läsa.

Stämmer inte. Inspektera senaste veckan globalt.

Lär dig forska. Lär dig tänka.
Citera
2021-01-16, 20:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Efter sportlovet står Johan Carlsson och säger att smittspridningen har ökat igen

Ja, jag tror dessvärre vi kommer få se en tredje våg. Vaccinen kommer inte hinnas rullas ut tillräckligt snabbt, men efter den tredje vågen är det förhoppningsvis löst.
Citera
2021-01-16, 20:45
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tror man ska sitta lungt i båten och avvakta. Det sprids så mycket rykten hela tiden. De flesta experter är ju rätt så eniga att mutationstakren är långsammare än för influensan.

Har du någon länk till uppgifter om att folk blir infekterade en andra gång i Manau?

Hittar inga kända sidor men i din länk står det att forskning har påbörjats med att söka upp återinfekterade för att undersöka vilka hypoteser som stämmer.

Du har rätt lika bra att sitta lugnt i båten och avvakta. Även om det är illa som det är idag så är det samtidigt väldigt intressant att följa
Citera
2021-01-16, 20:49
Medlem
Citat:

Ett riktigt ärligt inlägg, uppfriskande! Hade alla varit lika rätt fram speciellt inom politik och näringsliv tror jag inte vi hade haft dagens individualiserade samhälle med absolut gigantiska klyftor där det är viktigare att någon har rätten att köpa en yacht än att liv räddas i botten på samhället. Förslagen som ges kräver totalt sett miljonbelopp då det inte direkt är gratis att stänga sig ute från samhället x antal år på säker plats och sen börja om. Vi har ett samhälle där det är viktigare att skydda starkas rätt att göra vad de vill än att skydda de utsatta men sällan erkänner förespråkare av detta vad de verkligen tycker.
Citera
2021-01-16, 20:49
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George.Jansen
Vet inte om det varit uppe i tråden än men nu har man hittat första tillfället av den sydafrikanska mutationen i Danmark:

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/det-foerste-tilfaelde-af-sydafrikansk-covid-19-variant-er-nu-fundet-i-danmark

Finns i Sverige också

Om den har ett R-tal på 1.7 så kommer teoretiskt hela befolkningen bli smittad på runt 5 månader..

Kod:
>>> math.log(10.3e6,1.7)*5/30
5.071866672784178
Citera
2021-01-16, 20:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Såg att syrgasen har tagit slut i stora delar av Brasilien 😨 Är syrgas svårt att tillverka? Kan detta även ske i vissa delar av Sverige?

Nej det är lungt. Vi har tillverkning och distribution inom landet så den kommer att finnas tillgänglig där den behövs.
Citera
2021-01-16, 20:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Du har verkligen en vidrig människosyn. Har du ens fattat att det är en pandemi som kan få stora konsekvenser för de som smittas. Man behöver inte vara rädd men du och andra skall ha en stor respekt för sjukdomen. Du hävdar hela tiden dina mänskliga rättigheter glöm inte att du även har skyldigheter gentemot dina medmänniskor.
Förresten bor inte du i ett land som har lockdown?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in