2021-01-16, 20:59
Medlem
George.Jansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Finns i Sverige också

Om den har ett R-tal på 1.7 så kommer teoretiskt hela befolkningen bli smittad på runt 5 månader..

Kod:
>>> math.log(10.3e6,1.7)*5/30
5.071866672784178

Nej det är verkligen inte bra nyheter
Citera
2021-01-16, 21:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Fel!

Hur förklarar du att smittan bland gruppen vaccinerade i Israel redan efter två veckor har 30% färre fall?

Presenteras en färdig rapport inom några dagar..

Bra om det är så men har du någon länk att presentera för oss andra

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du spinner vidare på ett inlägg av en icke påläst individ..

Det finns inga som helst bevis på att vaccin inte hindrar vidare smittspridning.
Man har inte fokuserat på att undersöka effektiviteten i den parametern. Det viktiga har nämligen varit att förhindra lidande och död i steg ett..

Exakt
Citera
2021-01-16, 21:05
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej på mitt arbete är det full smittspridning flertalet sjuka, men ändå får vi inte arbeta hemifrån (fastän vi fick i våras) pga någon regel från arbetsgivaren. Vi sitter ganska nära varandra 2 och 2 i stort kontorslandskap, och många är rädda. Vi får inte ha munskydd eller öppna fönstren, och det är stor risk för smittspridning.

På vårt arbete gäller mottot : Allt är som vanligt, vi är okej här, covid19 ska vi inte prata om.

Jag skulle önska att jag fick den inställning från min arbetsgivare som du får från din arbetsgivare och regering, att slå ner på smittan och inte få högre smittspridning. Jag önskar att jag kunde känna mig mer skyddad än det jag gör. 'För det är jag beredd att följa alla regler och råd under tiden covid19 finns, fast det är en stor inskränkning i mitt dagliga liv.

Ja altså jag förstår givetvis varför min arbetsgivare och regeringen tar i med hårdhandskarna här. Jag behövde mest gnälla och få ur mig lite frustration över situationen eftersom att det blir kämpigt i längden med alla nya rutiner och regler som man måste bädda in i dom i gamla rutinerna. Jag gnäller bara för att jag är less på corona och vill att det ska bli som vanligt igen. Men samtidigt skulle jag aldrig vilja ha det som i Sverige där man knappt gör någonting istället. Det är kusligt.

Jag antar att du håller till i Sverige. Har folk ens munskydd i butikerna där?
Citera
2021-01-16, 21:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Finns i Sverige också

Om den har ett R-tal på 1.7 så kommer teoretiskt hela befolkningen bli smittad på runt 5 månader..

Kod:
>>> math.log(10.3e6,1.7)*5/30
5.071866672784178
Fast du glömmer kanske att man inte får exponentiell tillväxt med fix exponent tills alla smittats. Viruset får svårare och svårare att hitta nån att smitta och det blir mer och mer segdraget, så i praktiken kommer aldrig hela befolkningen att smittas. Det tar m a o oändlig tid, inte 5 månader.
Citera
2021-01-16, 21:09
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Såg att syrgasen har tagit slut i stora delar av Brasilien 😨 Är syrgas svårt att tillverka? Kan detta även ske i vissa delar av Sverige?

Stoppa jäst i en väteperoxidlösning (som man bleker håret med t.ex.) så har du 10 gånger mer syre än du hade väteperoxid.

Källa: https://www.quora.com/How-can-I-make-oxygen-gas-at-home

edit: det är alltså lätt
Senast redigerad av madchance 2021-01-16 kl. 21:17.
Citera
2021-01-16, 21:12
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast du glömmer kanske att man inte får exponentiell tillväxt med fix exponent tills alla smittats. Viruset får svårare och svårare att hitta nån att smitta och det blir mer och mer segdraget, så i praktiken kommer aldrig hela befolkningen att smittas. Det tar m a o oändlig tid, inte 5 månader.

Det är ju en förenkling. Poängen är att det kan smälla till rejält... speciellt när man kommer upp till max på derivatan.
Citera
2021-01-16, 21:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det där fattar inte jag? Blir man positiv av vaccinet eller hade de bara otur att bli smittade precis efter de fått 1 sprutan?

https://www.ockelbo.se/Invanare/Nyheter/Smittubrott-pa-Bysjostrand/

Vaccinet innehåller inga delar av viruset utan bara ett recept på höljet som omger det. Muskelcellerna där sprutan sätts kommer sedan att tillverka antikroppar mot detta ytprotein eftersom kroppens immunförsvar identifierar ytproteinet som främmande.

Därför kan man aldrig utveckla C-19 av vaccinet.
Senast redigerad av LeeVan 2021-01-16 kl. 21:27.
Citera
2021-01-16, 21:23
Medlem
” Vid privata sammankomster som till exempel i festlokaler, föreningslokaler och andra platser som hyrs ut införs genom den beslutade begränsningsförordningen en deltagargräns om max 8 personer. ”
Såg på instagram följande inlägg:
https://www.instagram.com/p/CKHij5gAqZ3/?igshid=12qivsca41502
Kan personerna få någon form av påföljd? Med ta en på pandemilagen? (Tänker på det jag satt inom citering ovan)
Citera
2021-01-16, 21:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Se Magnus Heunicke facebook inlägg. Irland har gått från <100 smittade per 100.000 till över 900 smittade på tre veckor

Den virusvarianten vill vi inte ha in i Sverige.

https://www.facebook.com/heunicke/photos/a.487549588019194/3649838781790243/?type=3

Det är precis där fokuset borde ligga just nu. Men varken folket, FoHM eller Regeringen begriper det. Man ser det inte komma. Har vi hört det förut? 🙃
Citera
2021-01-16, 21:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja, självklart räcker det inte att stanna hemma om man ändå träffar en massa andra personer. När jag säger att den som är rädd kan stanna hemma menar jag förstås att de ska undvika andra människor helt och hållet. Bor du tillsammans med andra? Lös det. Flytta ut själv till sommarstugan, stäng in dig i källaren, bär skyddsutrustning 24/7, eller vad som helst. Går det inte att lösa? Synd, men det är inte mitt problem. Jag tänker inte begränsa mitt liv för din skull. Det är du som är rädd som ska anpassa dig, inte jag.

Och att mycket gamla och sköra personer kan dö på äldreboenden motiverar inte några restriktioner och lockdowns. Vill man minska risken för att det ska ske får man göra det på något sätt som inte går ut över resten av befolkningen och samhället. Det är fascinerande att man ens ska behöva nämna något så självklart.

Är du mot vaccinet också?
Citera
2021-01-16, 22:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det är ju en förenkling. Poängen är att det kan smälla till rejält... speciellt när man kommer upp till max på derivatan.
I bästa fall har vi ett visst skydd av att redan ha hög smittspridning av tidigare varianter. Dessutom verkar allt komma lite senare hit, (förutom möjligtvis Skåne och Västergötland). Så en viss fördröjning, hög tidigare spridning, och vaccination som kommit igång för riskgrupper är tre faktorer som gör att det kanske inte blir fullt så katastrofalt ändå.
Citera
2021-01-16, 22:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Gud så du tjatar om Anders Tegnells personliga ansvar kring smittspridningen i Sverige. Att det är så oerhört svårt att ta in att han är en tjänsteman på en myndighet. Han har inget personligt ansvar. Man kan möjligtvis säga att "gruppen under Anders Tegnells ledning har ett ansvar" men det är inte han som sitter i ett Ovalt rum på Folkhälsomyndigheten och viftar med sin trollstav helt själv. Med det resonemanget har ju kungen personligt ansvar för allt som händer i Sverige, han när ju statschef.

Då kan man ställa sig frågan: Hade Anders Tegnell, genom ett annat agerande, kunnat förebygga den katastrof som har drabbat Sverige?

Man skulle kunna gå längre i resonemanget och hävda att regeringen hade kunnat förebygga katastrofen genom att köra över Anders Tegnell. Men jag tycker det inte är rimligt att begära att regeringen ska sitta på spetskompetens inom smittskydd. Det är rimligt att regeringen följer dom råd som statsepidemiologen ger. Det innebär att statsepidemiologen har skuld, åtminstone moraliskt, för konsekvenserna av dessa råd.

Citat:
Att sedan de faktiska skillnaderna mellan de nordiska länderna är enorma och hur det påverkat följderna verkar också otroligt svårt att ta in för dig, men det är du ju inte ensam om.

Skillnaderna mellan dom nordiska länderna ligger i vilken strategi länderna har valt för att hantera epidemin. I övrigt så är det inga enorma skillnader mellan länderna.

Citat:
Har då Folkhälsomyndigheten gjort allt rätt? Absolut inte! Vi är helt överens om att myndigheten misslyckades initialt med flera viktiga frågor och att det påverkat hur det såg ut då i våras. Man tog alldeles för lätt på hela situationen i ett tidigt skede. Bättre kontroller på Arlanda, tydliga krav på inresande (som ändå hade skitit i dessa), inställda evenemang som melodifestivalen är bara några rejäla blunders.

I så fall så borde anländande resenärer inte ha getts valet att strunta i direktiven.

Citat:
Men som det ser ut idag, det beror på befolkningen - de följer inte restriktioner och rekommendationer. Det ska festas, shoppas, åkas till fjällen och gå på krogen osv.

Nej. Den främsta anledningen till hur det ser ut idag, är att myndigheterna agerade galet i februari.

Citat:
Summa summarum. Folk är idioter. En del för att de verkar leva i en grotta och inte fattar hur Sverige ser ut och utvecklats sedan 1983, t ex du Onkel Kostia, och andra är idioter för att de inte följer de mycket enkla rekommendationerna och restriktionerna. Men du är i gott sällskap i kategori ett av idioter Onkel Kostia för jag räknar även in Folkhälsomyndigheten i den första gruppen idioter som lagt upp en plan utifrån hur Sveriges samhälle såg ut före 1983.

Du har delvis rätt. Jag bor i ett område som inte har utsatts för förändringarna i samhället efter 1983. Och jag trivs ganska bra med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in