Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Gud så du tjatar om Anders Tegnells personliga ansvar kring smittspridningen i Sverige. Att det är så oerhört svårt att ta in att han är en tjänsteman på en myndighet. Han har inget personligt ansvar. Man kan möjligtvis säga att "gruppen under Anders Tegnells ledning har ett ansvar" men det är inte han som sitter i ett Ovalt rum på Folkhälsomyndigheten och viftar med sin trollstav helt själv. Med det resonemanget har ju kungen personligt ansvar för allt som händer i Sverige, han när ju statschef.
Då kan man ställa sig frågan: Hade Anders Tegnell, genom ett annat agerande, kunnat förebygga den katastrof som har drabbat Sverige?
Man skulle kunna gå längre i resonemanget och hävda att regeringen hade kunnat förebygga katastrofen genom att köra över Anders Tegnell. Men jag tycker det inte är rimligt att begära att regeringen ska sitta på spetskompetens inom smittskydd. Det är rimligt att regeringen följer dom råd som statsepidemiologen ger. Det innebär att statsepidemiologen har skuld, åtminstone moraliskt, för konsekvenserna av dessa råd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Att sedan de faktiska skillnaderna mellan de nordiska länderna är enorma och hur det påverkat följderna verkar också otroligt svårt att ta in för dig, men det är du ju inte ensam om.
Skillnaderna mellan dom nordiska länderna ligger i vilken strategi länderna har valt för att hantera epidemin. I övrigt så är det inga enorma skillnader mellan länderna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Har då Folkhälsomyndigheten gjort allt rätt? Absolut inte! Vi är helt överens om att myndigheten misslyckades initialt med flera viktiga frågor och att det påverkat hur det såg ut då i våras. Man tog alldeles för lätt på hela situationen i ett tidigt skede. Bättre kontroller på Arlanda, tydliga krav på inresande (som ändå hade skitit i dessa), inställda evenemang som melodifestivalen är bara några rejäla blunders.
I så fall så borde anländande resenärer inte ha getts valet att strunta i direktiven.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Men som det ser ut idag, det beror på befolkningen - de följer inte restriktioner och rekommendationer. Det ska festas, shoppas, åkas till fjällen och gå på krogen osv.
Nej. Den främsta anledningen till hur det ser ut idag, är att myndigheterna agerade galet i februari.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Summa summarum. Folk är idioter. En del för att de verkar leva i en grotta och inte fattar hur Sverige ser ut och utvecklats sedan 1983, t ex du Onkel Kostia, och andra är idioter för att de inte följer de mycket enkla rekommendationerna och restriktionerna. Men du är i gott sällskap i kategori ett av idioter Onkel Kostia för jag räknar även in Folkhälsomyndigheten i den första gruppen idioter som lagt upp en plan utifrån hur Sveriges samhälle såg ut före 1983.
Du har delvis rätt. Jag bor i ett område som inte har utsatts för förändringarna i samhället efter 1983. Och jag trivs ganska bra med det.