2021-01-16, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Sveriges siffror för närvarande: 10.323 döda/523.000 smittade= 0.0197%. Förmodligen är dödligheten ännu längre än 0.2% då många smittade i våras/höstas inte upptäcktes. Inte mycket att oroa sig för.

Då Sverige enligt de flesta här i tråden varit ett av de sämsta länderna i världen kan man utgå ifrån att dödligheten är ännu lägre om man räknar hela världen; Kina har väl bara haft några tusen fall?

Släpp rädslan för att dö och gå ut och lev!
Citat:
Alla siffror visar att det är nästintill omöjligt att dö av Covid om man inte är gammal och multisjuk. Räcker att veta det.

Vilka lösningar förespråkar du? Ska vi stänga in oss och hoppas på att viruset försvinner? Tuffare restriktioner som knäcker friska människor både fysiskt och psykist? Obligatoriskt användande av munskydd som inte visat sig hjälpa i något europeiskt land och som sannolikt kan leda till hälsoproblem om de används fel/för ofta? Göra som i UK och Spanien, ha polisen patrullerande på gatorna och bötfälla människor som tex inte bär munskydd eller tar en promenad efter kl. 22? Ta ett vaccin åtminstone två ggr/år som ändå innebär att vi kommer att kunna föra smittan vidare? Förresten, hur många äldre vill ha dessa restriktioner? Har någon frågat dem? Om de fick välja skulle nog majoriteten hellre dö än att se sina barn och barnbarn gå under.

Det är givetvis tråkigt att det finns ett virus, men jag kan lova dig att konsekvenserna av nedstängningarna/restriktionerna är förödande, mycket värre än dödligheten i Covid. I många redan fattiga länder dör redan många barn av svält som direkt följd av nedstängningarna.

Att döma av ditt sista inlägg är du en bra människa och vill väl. Tror nog att du förstår vad som kommer att hända om denna hysteri fortsätter.
Jag har inget intresse i att ge mina egna eventuella synpunkter på hur eller vad för nedstängningar som fungerar/inte fungerar.

Det fetade i ditt första inlägg jag initialt kommenterade: Jag vänder mig dock mot människor som ger uttryck för att folk ska sluta oroa sig och "gå ut och lev!" Det får konsekvenser för andra än de själva. En i mina ögon helt idiotisk uppmaning just nu.

(Det var därför jag ansatte dina kassa uträkningar kring %. Kan en person inte ens räkna så är det förmodligen ingen som man bör lyssna på öht.)
Citera
2021-01-16, 16:16
Medlem
Beaver14s avatar
Raset på IVA fortsätter, 349 nu, och 400 färre på sjukhus än toppnoteringen. Fortsätt så!

Själv ska jag spendera kommande veckan i de svenska fjällen, Sveriges mest säkra ställe att vara på om man vill undvika smitta, om man beter sig rätt.
Citera
2021-01-16, 16:18
Medlem
De bedste smittetal i lang tid i Danmark i dag. Håber det er nok til at modstå den engelske mutations kommende hærgen:

19/12: 126700 prøver, 3285 smittede.
26/12: 52700 prøver, 1834 smittede.
2/1: 44100 prøver, 1611 smittede.
9/1: 95000 prøver, 1743 smittede.
16/1: 96100 prøver, 879 smittede. (tal for 28 timer)
Citera
2021-01-16, 16:20
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Alla siffror visar att det är nästintill omöjligt att dö av Covid om man inte är gammal och multisjuk. Räcker att veta det.

Vilka lösningar förespråkar du? Ska vi stänga in oss och hoppas på att viruset försvinner? Tuffare restriktioner som knäcker friska människor både fysiskt och psykist? Obligatoriskt användande av munskydd som inte visat sig hjälpa i något europeiskt land och som sannolikt kan leda till hälsoproblem om de används fel/för ofta? Göra som i UK och Spanien, ha polisen patrullerande på gatorna och bötfälla människor som tex inte bär munskydd eller tar en promenad efter kl. 22? Ta ett vaccin åtminstone två ggr/år som ändå innebär att vi kommer att kunna föra smittan vidare? Förresten, hur många äldre vill ha dessa restriktioner? Har någon frågat dem? Om de fick välja skulle nog majoriteten hellre dö än att se sina barn och barnbarn gå under.

Det är givetvis tråkigt att det finns ett virus, men jag kan lova dig att konsekvenserna av nedstängningarna/restriktionerna är förödande, mycket värre än dödligheten i Covid. I många redan fattiga länder dör redan många barn av svält som direkt följd av nedstängningarna.

Att döma av ditt sista inlägg är du en bra människa och vill väl. Tror nog att du förstår vad som kommer att hända om denna hysteri fortsätter.
Jag är inte säker på att jag förstår ditt inlägg, men du du tycker att vi har haft för hårda restriktioner i Sverige?

Vad tror du om följande funktion:
Antal Döda = Antal Smittade x IFR

Jag tror att om vi hade levt på precis som vanligt hela 2020, så hade > 50% av den svenska befolkningen ha blivit smittad, och IFR hade varit 1%.

Det skulle bli > 50 000 covidoffer.
Citera
2021-01-16, 16:21
Medlem
ankademikers avatar
Har nämnts möjlighet av fler döda på grund av att cancer inte diagnosticerats. Det torde bero en del på alarmism om covid-19, där dels vård prioriterar viruset och dels folk avstår från att besöka sjukhus för kontroll, eller?

Bärande av munskydd skulle kunna vara ett annat problem. Dessa två länkar till samma videoklipp, där även följderna av ohälsa på grundav alarmism nämns.

https://lbry.tv/@BannedVideos:8/ONE-PISSED-OFF-DOCTOR-MASKS-ARE-KILLING-YOU-TAKE-THEM-OFF-NOW!:d

https://www.bitchute.com/video/GAM8LAI1TPfy
Citera
2021-01-16, 16:23
Medlem
sannes avatar
Förbereder sig Sverige för nedstängning? Har inte hört Anders Tegnell uttala sig såhär tidigare. Med munskydd var det så att man började prata om att munskydd - kunde vara bra vid vissa tillfällen - veckorna innan man införde det.

Citat:
TEGNELL OM SMITTSPRIDNINGEN: "MYCKET FÖRÄNDRAS"

I en stor intervju med Dagen Nyheter, konstaterar Anders Tegnell att mycket förändras när det gäller coronaviruset.

Han menar bland annat att kunskapen ökar och möjligheten att rädda liv har ökat sedan i våras.

– Det har också blivit tydligare att det är hemmen och arbetsplatserna som är de platser där de flesta smittas. Däremot finns det fortfarande stora frågetecken om stängningar av ett samhälle verkligen är av betydelse eller inte. Där finns det studier som visar både och. Möjligen beror det på den lite slumpartade spridningsbenägenheten som viruset har, säger Tegnell till tidningen.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Citera
2021-01-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Raset på IVA fortsätter, 349 nu, och 400 färre på sjukhus än toppnoteringen. Fortsätt så!

Själv ska jag spendera kommande veckan i de svenska fjällen, Sveriges mest säkra ställe att vara på om man vill undvika smitta, om man beter sig rätt.

Det är skit samma om du är duktig och beter dig rätt när var och varannan inte gör det.
Citera
2021-01-16, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Stämmer inte. Vi är knappt ens top 20 i döda/smittade per milj.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Du har rätt.

Konstigt dom säger 6 plats
Citera
2021-01-16, 16:36
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Förbereder sig Sverige för nedstängning? Har inte hört Anders Tegnell uttala sig såhär tidigare. Med munskydd var det så att man började prata om att munskydd - kunde vara bra vid vissa tillfällen - veckorna innan man införde det.

Minns de nämnde (korta) stunder man tvingas vara nära andra. Munskydd dödar också.

https://principia-scientific.com/covid-19-masks-causing-rise-in-bacterial-pneumonia/
Citera
2021-01-16, 16:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Du har rätt.

Konstigt dom säger 6 plats

6:e plats ska tydligen gälla den senaste veckan:

Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen

Aftonbladets artikel pratar om döda/miljon/per dag senaste veckan.
Citera
2021-01-16, 16:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Nu har israel vaccinerat över 20% av befolkningen. Ändå avtar inte smittan i landet. Hjälper inte vaccinet?

Vaccinet ger ingen omedelbar immunitet. Det skall dessutom tas i två doser för full effekt. Men inkom 14 dagar lär vi se en drastisk nedgång av dödligheten i Israel. Med reservation för eftersläpning i rapporteringen.
Citera
2021-01-16, 16:58
Medlem
Citat:
Sveriges siffror för närvarande: 10.323 döda/523.000 smittade= 0.0197%. Förmodligen är dödligheten ännu längre än 0.2% då många smittade i våras/höstas inte upptäcktes. Inte mycket att oroa sig för.

Då Sverige enligt de flesta här i tråden varit ett av de sämsta länderna i världen kan man utgå ifrån att dödligheten är ännu lägre om man räknar hela världen; Kina har väl bara haft några tusen fall?

Släpp rädslan för att dö och gå ut och lev!

10323/523000=0,0197 = 1,97%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in