2021-01-16, 17:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Du har rätt.

Konstigt dom säger 6 plats

6 plats i EUROPA (eller EU) är vi väl på? Vore illa om vi vore på sjätte plats i hela världen (även om inget är omöjligt med vår kombination av styre och myndigheter, tyvärr).
Citera
2021-01-16, 17:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Nu har israel vaccinerat över 20% av befolkningen. Ändå avtar inte smittan i landet. Hjälper inte vaccinet?

Den brasilianska varianten kanske har hunnit ta över där? Då hjälper inget vaccin. Jag kan nästan känna lite skadeglädje i så fall, för judarna vägrar nämligen sin palestinska befolkning vaccin! (Fast svenska media tiger förstås ihjäl detta.)
Citera
2021-01-16, 17:26
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Nu har israel vaccinerat över 20% av befolkningen. Ändå avtar inte smittan i landet. Hjälper inte vaccinet?
Det är väl oundvikligt att det tar sig runt vaccinet inom alldeles kort

Då gäller en av två saker:
1) Man accepterar att Covid är ett förkylningsvirus i mängden
2) Man fortsätter sitta inlåst i sin källare och låta livet springa förbi

Det borde inte vara ett svårt val för någon under 70
Citera
2021-01-16, 17:26
Medlem
Islam Ahmadiyya församlings globale ledare Hazrat Mirza Masroor Ahmad har skrivit en rad brev till välrdens ledare där existentiella och teologiska aspekter beträffande pandemin tas upp. Budskapet är: vi måste råda bot på världens orättvisor.

Läs breven här:

https://www.ahmadiyya-islam.org/se/nyheter-artiklar/press/covid-19-en-hemsokelse/
Citera
2021-01-16, 17:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den brasilianska varianten kanske har hunnit ta över där? Då hjälper inget vaccin. Jag kan nästan känna lite skadeglädje i så fall, för judarna vägrar nämligen sin palestinska befolkning vaccin! (Fast svenska media tiger förstås ihjäl detta.)

Det finns ingenting som tyder på att vaccinet inte skulle ta på någon brasiliansk stam. I brasilien har vaccinationen inte kommit igång över huvud taget. Israel har erbjudit palestinierna vaccinering men motståndet mot vaccination är större bland den gruuppen.
Senast redigerad av raskens 2021-01-16 kl. 17:32.
Citera
2021-01-16, 17:36
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det finns ingenting som tyder på att vaccinet inte skulle ta på någon brasiliansk stam. I brasilien har vaccinationen inte kommit igång över huvud taget. Israel har erbjudit palestinierna vaccinering men motståndet mot vaccination är större bland den gruuppen.

Jag vet att dom undersöker om den brasilianska mutationen kan ta sig förbi immunitet. Har du något underlag på att vaccinet fungerar även på den mutationen?
Citera
2021-01-16, 17:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Smittspridningen är 30% lägre i gruppen som vaccinerats inom två veckor.
Det är gott nog.
Det räcker långt ifrån med 20-30%.
70% är ju sagt, så ha lite tålamod
Citera
2021-01-16, 17:41
Medlem
Merwinnas avatar
Från Aftonbladets blogg:

AMANDA HÄLLSTEN23 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=490052
I dag har det gått ett år sedan Folkhälsomyndigheten för första gången informerade om coronaviruset. Trots det är det fortfarande mycket som är oklart kring varför vissa grupper drabbas så hårt av viruset. Det säger Anders Tegnell, i en intervju med DN.

– Jag har pratat med flera kollegor och vi kan inte komma på någon annan sjukdom där ålder är så extremt dominerande som riskfaktor. Det är mycket ovanligt när det gäller infektionssjukdomar. Och jag har ännu inte sett något svar på varför fler män än kvinnor dör, säger han till tidningen.

Detta med åldern är väl inte så svårt att förstå (och borde i synnerhet inte vara det för en person som ska vara Statsepidemiolog...). Gamla människor är alltid skörare än unga. När vi åldras, går vi in på vår reservkapacitet. Det finns inte kraft över, att hantera våldsamma trauman eller härjande sjukdomar. Att man inte ser samma bild för andra infektionssjukdomar, beror helt enkelt på att covid-19 är en helt ny sjukdom. D.v.s.: vi möter den alla på samma villkor - inte ens de som varit med länge, har någon tidigare immunitet att dra på. Och då blir det självklart så, att de gamla och sköra dukar under först.

Könsskillnaden är svårare att förklara. Vad tror ni andra om den? Jag spånar lite:

- östrogenet skyddar mot vissa sjukdomar. Hur det skulle kunna skydda mot covid-19 vet inte jag, för det kräver kunskaper på mikrobiologinivå som jag inte har. Men det skulle vara väldigt intressant att forska på, och något sådant forskningsprojekt borde väl vara igång vid det här laget?

- kvinnor har haft mer med barn att göra överlag - dels p.g.a. mer nära kroppskontakt med sina egna barn, och dels p.g.a. att kvinnor ofta arbetar åtminstone någon period i livet med att ta hand om andras barn (som au pair, barnvakt, eller på dagis och i skolor). Det har gjort, att de fått i sig tidigare SARS-virus - och har viss immunitet nu.

- kvinnor är överlag mer intresserade av motion, hälsokost, välbefinnande... medan män, som är intresserade överhuvudtaget, ofta arbetar ensidigt med att bygga muskler, vilket inte är något skydd mot denna sjukdom

- kvinnor är - på gott och ont såklart - mer benägna att sjukskriva sig när de känner sig sjuka (deras hela värde är inte upphängt på yrkeslivet och karriären), och även att söka läkarhjälp i tid (medan män kan tycka att det är pjåskigt). På så sätt får deras kroppar vila och ta hand om sjukdomen i lugn och ro, och hjälper inte det så kommer de in på sjukhuset innan det är för sent.

Fler teorier..?
Citera
2021-01-16, 17:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Det har de inte alls!!! Källa..?
Citera
2021-01-16, 17:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Du har rätt.

Konstigt dom säger 6 plats

Cherrypicking av senaste 7 dagarna nu när vår eftersläpning från julen kommer i klumpar.
Märkligt att det inte var rubriker på annandagen likt. 0 dödsfall senaste 4 dagarna i Sverige. I nivå med NZ.
Citera
2021-01-16, 17:44
Medlem
George.Jansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Lyssna gärna på GD för FoHM Johan Carlsson i P1 Lördagsintervjun.

Det är väldigt tragiskt att höra honom berätta, att de under sommaren hade omvärldsbevakning för hur det såg ut ute i Europa men ändå gjorde glädjekalkyler till sjukvården inför hösten. Och hans förklaringar att det var väldigt psykiskt tröttsamt att få den 2:a vågen till oss när de hade hoppats på att vi skulle slippa det, men man hade iallafall fått en välbehövlig vila under tiden. Och därför kunde börja hålla på med smittskyddsarbetet igen till hösten.

Han har ingen aning direkt om hur det kunde komma sig att vi fick en större smittspridning än Norge eller de andra nordiska länderna. Han säger också att andra länder i Europa hoppade från tuva till tuva, men att de (FoHM) haft en stabila rekommendationer som skulle verka under lång tid och som folk skulle följa.

(Se bara FoHM rekommendationer både lokala och regionala, bara rekommendationerna om munskydd i kollektivtrafiken mellan 7-9 och 16-18). Johan Carlsson säger också att munskydd bara är en marginaleffekt och det egentligen inte gör så mycket, men man gjorde det ändå (rekommenderade munskydd). Vi kan fortfarande hantera trängseln bra här i Sverige, enligt Johan Carlsson. Han ser inga egentliga smittskyddseffekter med munskydd, bättre med avstånd än med munskydd - även bättre än avstånd & munskydd.

https://sverigesradio.se/ekotslordagsintervju

Jag har inte tid att lyssna på intervjun så jag utgår bara från det du citerat, men det låter ju helt sjukt? De orkade inte med att göra prognoser som de tyckte var jobbiga så de gjorde trevliga prognoser istället? Jävla svin! Tror inte de hade det i närheten av så psykiskt belanstande (och inte heller fysiskt) som vårdpersonal. På sin höjd var det väll jobbigt när det började gå upp för dem att folk faktiskt inser vilka det är som klantat sig.

Att han inte har en aning om varför Sverige haft hög smittspridning är också typiskt. Inte ens med facit i hand kan de på FoHM ta till sig vad som gick fel.
Citera
2021-01-16, 17:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag vet att dom undersöker om den brasilianska mutationen kan ta sig förbi immunitet. Har du något underlag på att vaccinet fungerar även på den mutationen?

Ja, ändringar i tolv baspar är ganska mycket. Är det någon som vet hur många baspar det här viruset har alltsomallt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in