Från Aftonbladets blogg:
AMANDA HÄLLSTEN23 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=490052
I dag har det gått ett år sedan Folkhälsomyndigheten för första gången informerade om coronaviruset. Trots det är det fortfarande mycket som är oklart kring varför vissa grupper drabbas så hårt av viruset. Det säger Anders Tegnell, i en intervju med DN.
– Jag har pratat med flera kollegor och vi kan inte komma på någon annan sjukdom där ålder är så extremt dominerande som riskfaktor. Det är mycket ovanligt när det gäller infektionssjukdomar. Och jag har ännu inte sett något svar på varför fler män än kvinnor dör, säger han till tidningen.
Detta med åldern är väl inte så svårt att förstå (och borde i synnerhet inte vara det för en person som ska vara Statsepidemiolog...). Gamla människor är alltid skörare än unga. När vi åldras, går vi in på vår reservkapacitet. Det finns inte kraft över, att hantera våldsamma trauman eller härjande sjukdomar. Att man inte ser samma bild för andra infektionssjukdomar, beror helt enkelt på att covid-19 är en helt ny sjukdom. D.v.s.: vi möter den alla på samma villkor - inte ens de som varit med länge, har någon tidigare immunitet att dra på. Och då blir det självklart så, att de gamla och sköra dukar under först.
Könsskillnaden är svårare att förklara. Vad tror ni andra om den? Jag spånar lite:
- östrogenet skyddar mot vissa sjukdomar. Hur det skulle kunna skydda mot covid-19 vet inte jag, för det kräver kunskaper på mikrobiologinivå som jag inte har. Men det skulle vara väldigt intressant att forska på, och något sådant forskningsprojekt borde väl vara igång vid det här laget?
- kvinnor har haft mer med barn att göra överlag - dels p.g.a. mer nära kroppskontakt med sina egna barn, och dels p.g.a. att kvinnor ofta arbetar åtminstone någon period i livet med att ta hand om andras barn (som au pair, barnvakt, eller på dagis och i skolor). Det har gjort, att de fått i sig tidigare SARS-virus - och har viss immunitet nu.
- kvinnor är överlag mer intresserade av motion, hälsokost, välbefinnande... medan män, som är intresserade överhuvudtaget, ofta arbetar ensidigt med att bygga muskler, vilket inte är något skydd mot denna sjukdom
- kvinnor är - på gott och ont såklart - mer benägna att sjukskriva sig när de känner sig sjuka (deras hela värde är inte upphängt på yrkeslivet och karriären), och även att söka läkarhjälp i tid (medan män kan tycka att det är pjåskigt). På så sätt får deras kroppar vila och ta hand om sjukdomen i lugn och ro, och hjälper inte det så kommer de in på sjukhuset innan det är för sent.
Fler teorier..?