Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-16, 09:27
  #1
Medlem
Ördögs avatar
En "hytte" i Risøyhamn i Andøy kommun på Vesterålen i Nordland har brunnit ner i natt. Det fanns sex personer i byggnaden. En man kunde ta sig ut och han får behandling för sina skador. De övriga fem har man inga uppgifter om.
Dagens norska uttryck är gjere greie for.

Fem personar sakna etter hyttebrann i Vesterålen
https://www.nrk.no/nordland/fleire-s...and-1.15330150
– Vi veit at seks personar var på hytta i går kveld. Av desse seks kan vi no gjere greie for ein. Det vil seie at det er fem personar som ikkje er gjort greie for, seier operasjonsleiar Ivar Bo Nilsson til NRK.

Politiet fekk melding om brannen klokka 04.30. Hytta er heilt nedbrent.
/---/
– Brannvesenet arbeidar no med å kjøle ned åstaden og ettersløkking om det er noko som blussar opp. Vi er på staden og vurderar om når det er forsvarleg for politiet å gjere vår jobb, seier han til NRK.
Fem personar sakna etter hyttebrann i Vesterålen
https://www.aftenposten.no/norge/i/b...-i-vesteraalen
__________________
Senast redigerad av Ördög 2021-01-16 kl. 09:32.
Citera
2021-01-16, 13:43
  #2
Medlem
Ördögs avatar
Fyra av de fem saknade är barn. Aj aj då.

https://www.nrk.no/nordland/fleire-s...and-1.15330150
Citera
2021-01-16, 14:48
  #3
Medlem
Trollmias avatar
Från Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-brand-i-norge

Citat:
Det gick inte heller att larma räddningstjänsten på grund av dålig telefontäckning.

I stället fick mannen springa barfota och i sovkläder till närmsta granne, cirka fyra kilometer bort, för att larma. Då var klockan 4.30 på morgonen.

Men när räddningstjänsten anlände var stugan nästan helt nedbrunnen.


...

Fem personer saknas och befaras ha omkommit i branden. Av de fem personerna ska fyra vara under 16 år.

De är hemmahörande i Vågan kommun i Lofoten.

...

Brandorsaken är i nuläget oklar.

– Men det finns ingenting som tyder på att det handlar om något annat än en tragisk olycka, säger polischef Hagen till VG.

Fy farao alltså...
Citera
2021-01-16, 14:55
  #4
Medlem
Pecka-s avatar
Personen som klarade sig kanske tände på? Sånt har ju hänt förut.
Citera
2021-01-16, 15:04
  #5
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Personen som klarade sig kanske tände på? Sånt har ju hänt förut.

Tänker på mamman som blev helt sönderbränd när hon räddade ALLA sina barn i en brand. Var väl typ 6-7 barn.

Själv skulle jag nog hellre brinna inne än överleva utan mina barn. Hade kastat mig in i elden igen.

Edit: https://www.aftonbladet.se/svenskahj...n-kunde-jag-do
Citera
2021-01-16, 15:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Personen som klarade sig kanske tände på? Sånt har ju hänt förut.
Ja det låter JÄVLIGT konstigt att han klarade sig oskadd medan de andra brann inne🤔...misstänkt. Men VARFÖR har inte alla brandvarnare!??? 🙉Då hade de alla klarar sig
Citera
2021-01-16, 15:19
  #7
Medlem
Trollmias avatar
Från SVT utrikes: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/f...-flera-ar-barn

Inget nytt, men ifall länken till Aftonbladet blir plus-material.

Citat:
I stället fick mannen, som varken hade ytterkläder eller skor på sig, springa omkring fyra kilometer för att kunna larma brandkåren på grund av den dåliga telefontäckningen i området.

– Vi fruktar att de fem personerna inte har lyckats ta sig ut ur stugan och att de kan ha omkommit i branden. Det här är en djupt tragisk händelse, säger Per Erik Hagen, polisens insatschef, till Verdens Gang.
Citera
2021-01-16, 15:33
  #8
Medlem
Lungcancers avatar
En man, vars fru och barn brann inne? I egenskap av förälder, springer man hellre in i stugan igen eller springer man 4km, dessutom med vetskapen att det är 4km till telefon?

Tycker det låter som att mannen har tänt på och förhindrat att familjen tar sig ut, sedan med vilje tillåtit lång tid gå för att låta elden ta hand om bevismaterial.

Mannens liv bör utredas ordentligt för att se om min teori har något stöd.
Citera
2021-01-16, 15:48
  #9
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lungcancer
En man, vars fru och barn brann inne? I egenskap av förälder, springer man hellre in i stugan igen eller springer man 4km, dessutom med vetskapen att det är 4km till telefon?

Tycker det låter som att mannen har tänt på och förhindrat att familjen tar sig ut, sedan med vilje tillåtit lång tid gå för att låta elden ta hand om bevismaterial.

Mannens liv bör utredas ordentligt för att se om min teori har något stöd.

Luktar psykopat som tröttnade på att vara låst med familj.

Fanns inte telefoni kan man anta att inte heller el fanns, så vi kan utesluta den riskfaktorn.

Vad har vi kvar då, gnista från öppen spis?
__________________
Senast redigerad av Pecka- 2021-01-16 kl. 16:01.
Citera
2021-01-16, 16:27
  #10
Medlem
Merwinnas avatar
Här vill man ju veta om det var skilsmässa och vårdnadstvist på gång. Annars verkar det underligt, att han inte hann få ut ett enda av barnen. Om det bara var en liten stuga.

Men visst brinner trähus ner fort. Detta var också anledningen till att jag inte köpte ett i övrigt fantastiskt fint gammalt trähus (med husspöke och allt), som jag blev erbjuden för en tid sedan. Man kan ju vara chanslös, även om brandvarnaren väcker en, för det går så fort. För att inte tala om ifall man har någon fiende, som tänder på i alla fyra knutarna...
Citera
2021-01-16, 18:47
  #11
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Luktar psykopat som tröttnade på att vara låst med familj.

Fanns inte telefoni kan man anta att inte heller el fanns, så vi kan utesluta den riskfaktorn.

Vad har vi kvar då, gnista från öppen spis?

El fanns säkert? Men om inte det fanns så hade de säkert en brasa i kaminen för värmens skull.

I stugor sover man ju ofta i samma rum, tycker det är sjukt skumt att han inte fick ut något av barnen! Och att han lämnade ett brinnande hus med barnen kvar....
Citera
2021-01-16, 19:02
  #12
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Luktar mord långa vägar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback