Citat:
Ursprungligen postat av
MycketOintressant8
Inte mycket att oroa sig för? Nej, jag oroar mig inte heller för att jag själv personligen skulle dö om jag blev smittad.
Det som oroar mig är risken att smitta vidare till andra/någon annan och därmed riskera att någon jag smittar vidare till dör. (Enligt din gissning att det är 1% risk att jag smittar någon som dör om jag smittar vidare till en person, det är odds jag tycker är rätt tråkiga och jag försöker därför att undvika att jag själv blir smittad.) Det handlar inte om mig själv.
(Sen så tog du plötsligt en %-sats av döda under 70 baserat på alla smittade oavsett ålder. Inte heller det särskilt smart.)
Alla siffror visar att det är nästintill omöjligt att dö av Covid om man inte är gammal och multisjuk. Räcker att veta det.
Vilka lösningar förespråkar du? Ska vi stänga in oss och hoppas på att viruset försvinner? Tuffare restriktioner som knäcker friska människor både fysiskt och psykist? Obligatoriskt användande av munskydd som inte visat sig hjälpa i något europeiskt land och som sannolikt kan leda till hälsoproblem om de används fel/för ofta? Göra som i UK och Spanien, ha polisen patrullerande på gatorna och bötfälla människor som tex inte bär munskydd eller tar en promenad efter kl. 22? Ta ett vaccin åtminstone två ggr/år som ändå innebär att vi kommer att kunna föra smittan vidare? Förresten, hur många äldre vill ha dessa restriktioner? Har någon frågat dem? Om de fick välja skulle nog majoriteten hellre dö än att se sina barn och barnbarn gå under.
Det är givetvis tråkigt att det finns ett virus, men jag kan lova dig att konsekvenserna av nedstängningarna/restriktionerna är förödande, mycket värre än dödligheten i Covid. I många redan fattiga länder dör redan många barn av svält som direkt följd av nedstängningarna.
Att döma av ditt sista inlägg är du en bra människa och vill väl. Tror nog att du förstår vad som kommer att hända om denna hysteri fortsätter.