2021-01-16, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det där fattar inte jag? Blir man positiv av vaccinet eller hade de bara otur att bli smittade precis efter de fått 1 sprutan?

https://www.ockelbo.se/Invanare/Nyheter/Smittubrott-pa-Bysjostrand/

Började dom umgås normalt efter sprutan kan det vara en förklaring, eller att sjuksystern som gav sprutan hade Corona.

Första sprutan ger ingen garanti, det är därför man tar två omgångar. Folk kanske tror att man kan bete sig som vanligt efter vaccinet, men det vaccin Sverige får ger bara 70% skydd, Pfizer vaccinet ska vara bäst.
Citera
2021-01-16, 15:19
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Omöjligt att se riktigt vad han menar. Först säger att vi kan leva hyfsat normalt, för att i nästa mening säga att vi inte ska göra det.

Ja detta är exakt min kritik till FoHM speciellt men även alla sk experter i TV, som ofta säger hur bra allting är - för att sen säga men det är ändå allvarligt.

Folk hör bara det positiva i det budskapet - pga att psyket i designat så och speciellt i en kris. Det är som en försvarsmekanism i hjärnan automatiskt.
Citera
2021-01-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Nja, det har dött färre och färre. Men vi befinner oss nog ganska ungefär på bottnen. Den relativt lilla gruppen 30-talister "dominerar" dödstatistiken och i fjol dog det fortfarande fler 20-talister än 40-talister. Men de senare lär gå om 20-talisterna i år och kommer inom några år även gå förbi 30-talisterna och bli tongivande för dödstatistiken.
Föddes inte bara betydligt fler barn på 40-talet än 30-talet, utan det finns också en betydligt större mängd invandrare i denna demografi.

Hursom var den förväntade dödligheten 90 000 i fjol till skillnad från 1993 då lika många dog som i fjol men den förväntade döden var då 95 000. Därav går det inte att jämföra på det sättet som vissa gör när de försöker släta över pandemin.
Citera
2021-01-16, 15:20
Medlem
DANMARK : 256 SMITTET AV BRITISK VIRUSVARIANT

Tal fra SSI viser stigning i personer smittet med B.117. 13. jan. var der fundet 208, nu er tallet 256.⁰
Andelen af sekventerede prøver med B.117 er fortsat steget fra 2,4% til 3,6% –fra uge 53 til uge 1. Der sker udvidet smittopsporing af alle konstaterede med B.117

Danmarks helseminister Magnus Heunicke har tidligere uttalt at de venter at den britiske coronamutasjonen kommer til å være dominerende i landet fra midten av februar..

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/256-smittet-av-britisk-virusvariant-i-danmark.ldh624U_o?utm_source=vgfront&utm_content=d irektewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet
Senast redigerad av Esrum 2021-01-16 kl. 15:25.
Citera
2021-01-16, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tegnell sade ju redan i somras att i nog inte bör använda kollektivtrafik på det sätt vi gör mm i framtiden. Detta då det kommer att komma nya virus.

Ja, visst, men vad kommer det innebära i praktiken? Det kommer knappast vara några regler som hindrar resor i kollektivtrafik, det finns det ju inte ens nu. Fast det kanske inte kommer rekommenderas att resa kollektivt, som det gjort av några deceiner av milöskäl. Kanske kommer det ändras lite nu. Men tvivlar ändå på sikt, folk glömmer, det gäller även myndighetspersoner. När det gått något halvår sedan det var något större corona-utbrott, samtidigt som det slås nya värmerekord, så kommer rekommendationen inte längre vara att avstå kollektivtrafik.
Citera
2021-01-16, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hursom var den förväntade dödligheten 90 000 i fjol till skillnad från 1993 då lika många dog som i fjol men den förväntade döden var då 95 000. Därav går det inte att jämföra på det sättet som vissa gör när de försöker släta över pandemin.

Jag håller helt med. Menar bara att det relativt snart (5-10 år?) kommer dö 100 000 om året, helt utan pandemier.

Vilket ju även det kan användas för att släta över pandemin.
Citera
2021-01-16, 15:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Började dom umgås normalt efter sprutan kan det vara en förklaring, eller att sjuksystern som gav sprutan hade Corona.

Första sprutan ger ingen garanti, det är därför man tar två omgångar. Folk kanske tror att man kan bete sig som vanligt efter vaccinet, men det vaccin Sverige får ger bara 70% skydd, Pfizer vaccinet ska vara bäst.

Tack för info. Då hade de ju världens otur att bli smittade precis när de tagit sprutan eller dagarna innan. Men de verkar klara sig bra på boendet iallafall, alla de äldre har nu extra skydd i form av vård där personalen är extra försiktig och går inte mellan avdelningar. Man blir glad när man läser att många äldreboende fungerar bra med smittskyddsarbetet.
Citera
2021-01-16, 15:25
Medlem
Lite komiskt med folk som klagar på att vi bara har 7000 döda i överdödlighet och att det dog ju lika många 93 etc.
Vill ni att fler ska vara döda eller?
Bäst hade ju NOLL döda i överdödlighet varit. Då hade restriktionerna verkligen visat att de funkade. Fattar ni inte det? Hade vi kört på som vanligt kan vi inte ens föreställa oss den groteska överdödlighet som hade varit. Men då hade ni blivit nöjda eller?
1993 var *överdödligheten* lägre trots färre invånare och lika många döda som ifjol. Hur det går till ids jag ej gå in på. Ni konspiratörer och förnekare är ändå helt omöjliga.
Citera
2021-01-16, 15:25
Medlem
Kvastfeningens avatar
En insändare med helt rätt åsikter.

https://www.hn.se/åsikter/ordet-är-fritt/är-åtgärderna-mot-covid-19-rimliga-1.39520870

Hur tänker ni humanister som vill stänga ner världen och Sverige fullständigt kring att vi troligtvis kommer ta livet av en massa barn som svälter ihjäl?
17000 svälter ihjäl varje dag och dom flesta är barn. Nu varnar UNHCR och andra för att antalet kommer stiga kraftigt på grund av stängda gränser och hjälp som helt enkelt inte kommer fram pga nedstängningar och restriktioner. Vi pratar om miljontals människor.

Det är bara ETT exempel på det som jag propagerat för här. Många av er här inne är så rädda för viruset så ni kan inte förmå er att se det hela i ett större perpektiv.

Nu kanske ni tycker att våra svenska 10000 döda med medianålder på 84 år är viktigare än några extra miljoner barn i diverse fattiga länder på andra sidan jorden är men då ska ni inte kalla er humanister.

Tillspetsat kanske men faktum kvarstår, det är inte corona utan restriktionerna som kommer ta livet av dom.

Jag är inte emot restriktioner men vi måste tänka på hela bilden.
Citera
2021-01-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Jag håller helt med. Menar bara att det relativt snart (5-10 år?) kommer dö 100 000 om året, helt utan pandemier.

Vilket ju även det kan användas för att släta över pandemin.

Så sant så sant. Hemskt hur folk förvränger statistik för sin egen vinning när det handlar om liv och död.
Citera
2021-01-16, 15:30
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
Inte mycket att oroa sig för? Nej, jag oroar mig inte heller för att jag själv personligen skulle dö om jag blev smittad.

Det som oroar mig är risken att smitta vidare till andra/någon annan och därmed riskera att någon jag smittar vidare till dör. (Enligt din gissning att det är 1% risk att jag smittar någon som dör om jag smittar vidare till en person, det är odds jag tycker är rätt tråkiga och jag försöker därför att undvika att jag själv blir smittad.) Det handlar inte om mig själv.

(Sen så tog du plötsligt en %-sats av döda under 70 baserat på alla smittade oavsett ålder. Inte heller det särskilt smart.)

Alla siffror visar att det är nästintill omöjligt att dö av Covid om man inte är gammal och multisjuk. Räcker att veta det.

Vilka lösningar förespråkar du? Ska vi stänga in oss och hoppas på att viruset försvinner? Tuffare restriktioner som knäcker friska människor både fysiskt och psykist? Obligatoriskt användande av munskydd som inte visat sig hjälpa i något europeiskt land och som sannolikt kan leda till hälsoproblem om de används fel/för ofta? Göra som i UK och Spanien, ha polisen patrullerande på gatorna och bötfälla människor som tex inte bär munskydd eller tar en promenad efter kl. 22? Ta ett vaccin åtminstone två ggr/år som ändå innebär att vi kommer att kunna föra smittan vidare? Förresten, hur många äldre vill ha dessa restriktioner? Har någon frågat dem? Om de fick välja skulle nog majoriteten hellre dö än att se sina barn och barnbarn gå under.

Det är givetvis tråkigt att det finns ett virus, men jag kan lova dig att konsekvenserna av nedstängningarna/restriktionerna är förödande, mycket värre än dödligheten i Covid. I många redan fattiga länder dör redan många barn av svält som direkt följd av nedstängningarna.

Att döma av ditt sista inlägg är du en bra människa och vill väl. Tror nog att du förstår vad som kommer att hända om denna hysteri fortsätter.
Citera
2021-01-16, 15:32
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
En insändare med helt rätt åsikter.

https://www.hn.se/åsikter/ordet-är-fritt/är-åtgärderna-mot-covid-19-rimliga-1.39520870

Hur tänker ni humanister som vill stänga ner världen och Sverige fullständigt kring att vi troligtvis kommer ta livet av en massa barn som svälter ihjäl?
17000 svälter ihjäl varje dag och dom flesta är barn. Nu varnar UNHCR och andra för att antalet kommer stiga kraftigt på grund av stängda gränser och hjälp som helt enkelt inte kommer fram pga nedstängningar och restriktioner. Vi pratar om miljontals människor.

Det är bara ETT exempel på det som jag propagerat för här. Många av er här inne är så rädda för viruset så ni kan inte förmå er att se det hela i ett större perpektiv.

Nu kanske ni tycker att våra svenska 10000 döda med medianålder på 84 år är viktigare än några extra miljoner barn i diverse fattiga länder på andra sidan jorden är men då ska ni inte kalla er humanister.

Tillspetsat kanske men faktum kvarstår, det är inte corona utan restriktionerna som kommer ta livet av dom.

Jag är inte emot restriktioner men vi måste tänka på hela bilden.
Belastningen på vården (och den enorma vårdskulden) är också en del av "hela bilden", men den nämner du inte?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in