2021-01-16, 11:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amnyonnoynma
Hur lång var AB?

Hittade en ledtråd om längden i förhöret med JA, den 8:e april 1986:

s. 6-7: AB "mycket kortare" än GM

"A: Nej, nej, för han var mycket kortare den här som stod i porten jämfört med den som jag ...
F: Den uppfattningen fick du, att den som sprang från platsen han var längre.
A: Han var längre.
F: Mycket längre eller?
A: Ja ..."

På s. 4 verkar det som om GM rent av är märkbart längre än SE:

"F: Kan du beskriva hur den personen ser ut. Du säger längden är ungefär så där 180 till 190.
A: Ja, snarare mera, högre, ja, det är svårt att bedömma längden."

Man vet ju själv när man möter folk på trottoaren: Längre kan en bit ifrån se kortare ut än en själv.

Kan det vara en GM på närmare 190 cm? Det stämmer inte ihop med den YN möter: "ca 175-178 cm".

Funderar på en till sak: Om SE kom ut från Skandia och gick mellan AB och paret Palme, räknade han då kallt med att AB -- som flera andra la märke till och fokuserade på -- inte skulle minnas något?
Citera
2021-01-16, 11:53
Medlem
[quote=BHJS|74332044]
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Japp även om förnekarna inte allt håller med dig,
Men ja bra inlägg av dig och på nåt vis som jag brukar skriva om man utgår från sannolikhet,logik och sunt förnuft så är det svårt att landa i något annat än att SE är väldigt svårt att komma runt.
Lägg till det hans märkliga bettende efter morder med löpturen i Rapport och intervjun i Skydd¤Säkerhet o.s.v.
GMPn stämmer relativt bra på honom för att inte tala om Clarkes "The probable assasin".
Det och ett antal andra saker gör att jag vågar skriva att jag är rätt säker på att den s.k. Skandiamannen mördade Olof Palme.
Jag säger inte mot. Jag stör mig ändå på sannolikheten att SE har en magnum på jobbet, tar med dem ut på promenad just som statsminister spatserar förbi obevakad med fru, precis just där o då finns en mkt lämplig gränd, nu är väl det en tillfällighet då makarna P korsade vägen strax innan.
Visst saknade de bevakning ibland. Om nu SE var kapabel till detta var han redo att åka in i kurran, var hans hat så uttalat? Jag vet inte..
Citera
2021-01-16, 12:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Jag säger inte mot. Jag stör mig ändå på sannolikheten att SE har en magnum på jobbet, tar med dem ut på promenad just som statsminister spatserar förbi obevakad med fru, precis just där o då finns en mkt lämplig gränd, nu är väl det en tillfällighet då makarna P korsade vägen strax innan.
Visst saknade de bevakning ibland. Om nu SE var kapabel till detta var han redo att åka in i kurran, var hans hat så uttalat? Jag vet inte..
Håller med om att det låter osannolikt att det här skall ha varit ett sk. tillfällighetsmord. Men alternativet är ju att det skall ha varit ett planerat mord, och det låter ju ännu mer osannolikt. Det var väl helt enkelt ett osannolikt mord.

Lite lättare att ta till sig det här tycker jag dock att det blir om man tänker sig att gärningsmannen först gick norrut på Sveavägen, och då mötte paret Palme som gick söderut. Det ökar sannolikheten för att han träffade på och kände igen dem. Sedan behöver man inte heller tänka att själva mordplatsen är helt slumpmässigt vald. Han kan ha gått efter dem en bit och inväntat ett bra tillfälle, och då blev det väl just där i korsningen där det fanns en bra flyktväg in i gränden.
Senast redigerad av Draifos 2021-01-16 kl. 12:40.
Citera
2021-01-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Inte mycket i YN:s vittnesmål tyder på att det skulle vara SE, att det däremot är GM hon möter däruppe är mycket sannolikt.
Du får däremot problem att förklara hur SE sprang hela vägen upp för en rejält ansträngande trappa i sin kondition och ålder, stannade upp och tittade nedåt och sedan fortsätta med raska steg för att sen ha träffat på YN med följe.
Med indicium antar jag att du tänker på handledsväskan? Visst verkar det konstigt med två män vid samma tid och plats som springer runt med handledsväska men omöjligt är det inte.
Det var en inte helt ovanlig modeattiralj för män vid den tiden och varken vittnena IM, LL och JA eller LJ har observerat någon sån väska hos GM på Sveavägen.

Fast om IM,LL,JA,LJ inte sett någon handledsväska så talar ju det för att YN inte mött gärningsmannen? Eller gäller det bara om SE pekas ut?

"Att förklara hur SE sprang hela vägen upp för en rejält ansträngande trappa i sin kondition och ålder"

Kanske adrenalinpåslag? "Springa för livet"? Dessutom, vet vi om SE var i dålig fysisk form?
Citera
2021-01-16, 12:51
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Inte mycket i YN:s vittnesmål tyder på att det skulle vara SE, att det däremot är GM hon möter däruppe är mycket sannolikt.
Du får däremot problem att förklara hur SE sprang hela vägen upp för en rejält ansträngande trappa i sin kondition och ålder, stannade upp och tittade nedåt och sedan fortsätta med raska steg för att sen ha träffat på YN med följe.
Med indicium antar jag att du tänker på handledsväskan? Visst verkar det konstigt med två män vid samma tid och plats som springer runt med handledsväska men omöjligt är det inte.
Det var en inte helt ovanlig modeattiralj för män vid den tiden och varken vittnena IM, LL och JA eller LJ har observerat någon sån väska hos GM på Sveavägen.
T o m LGWP sade ju "glöm väskan". Åtminstone på mordplatsen. Den där lilla går att stoppa ned i en rymlig rockficka. Vad det var för väska YN såg på DBG är oklart.
Citera
2021-01-16, 12:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Som sagt kan man spekulera kring det mesta. I förhöret nämner i alla fall JA inte det han säger i tingsrätten. Han får en fråga om personer han mött/sett/pratat med och det skiljer sig åt vid de båda tillfällena. Vad som är korrekt kan jag inte bedöma.

Fast i de inledande förhören gäller det väl ändå om JA sett någon som varit inblandad eller haft en god vy av själva dådet, och då föll tanken genast på AB. Fokuset på AB fanns redan när JA satt i bilen.

Finns det inte rätt många på platsen vars uppträdande inte nämns i något förhör? Men flera av dem ingick i större eller mindre sällskap, och kan på så vis bekräftas, att de har befunnit sig på platsen.

SE gick själv från jobbet ett stenkast ifrån, skulle med kollektivtrafiken och tittade jäktat på klockan som så många gånger förr. Det är därmed inte så lätt att verifiera honom om han höll sig i periferin.

Hans närvaro nämns av två vittnen i förhören 1989, såvida de inte "påverkats av media" eller varandra.
Senast redigerad av Dalulven 2021-01-16 kl. 13:04.
Citera
2021-01-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast i de inledande förhören gäller det väl ändå om JA sett någon som varit inblandad eller haft en god vy av själva dådet, och då föll tanken genast på AB. Fokuset på AB fanns redan när JA satt i bilen.

Finns det inte rätt många på platsen vars uppträdande inte nämns i något förhör? Men flera av dem ingick i större eller mindre sällskap, och kan på så vis bekräftas ha befunnit sig på platsen.

SE gick själv från jobbet ett stenkast ifrån, skulle med kollektivtrafiken och tittade jäktat på klockan som så många gånger förr. Det är därmed inte så lätt att verifiera honom om han höll sig i periferin.

Hans närvaro nämns dock sannolikt av två vittnen i förhören 1989, såvida de inte "påverkats av media".

LL påpekar att han påverkats av media. Hur det är med JA ska jag låta vara osagt.

"Det är därmed inte så lätt att verifiera honom om han höll sig i periferin"

Så kan det absolut vara. Det jag undrar är var SE stått? Nära AB? Framme vid Lisbeth? Långt bort från alla?

JA påpekar att JÅS kommer gående på Sveavägen och då borde han väl noterat SE? Såvida det inte är som LL säger, SE kommer gående efter tre-fyra minuter. Fast då kan han inte sett LJ och då är vi tillbaka på noll...
Citera
2021-01-16, 13:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag föreslår vittnesmålet från YN. Absolut inte 100% men med tanke på omständigheterna tillräckligt bra för att vara ett indicium som gör honom till en relativt trolig mördare. I alla fall i min värld.

Vi vet inte säkert att det är mördaren hon ser. Därför faller det mesta av det bort. Sen är inte SE unik i Stockholm med rock och keps.

Och väskan som inte behöver vara en väska.
Citera
2021-01-16, 13:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Ja är han vittne eller GM oavsett så ljuger han. Hur skulle det gått till ifall han var vittne, han kollar på klockan vid skotten, går fram och står och glor passivt i bakgrunden i 17? minuter utan att någon ser honom. Passar det in i hans karraktär?

Sedan då gör han något som jag aldrig någonsinn har hört i något annat mord där ett vittne i olika reportage försöker efterlikna hur han sprang på mordkvällen som kunde förväxlas med gärningsmannen. Sjukt märkliga bilder.

Springer SE verkligen i tv för att visa att han kunde förväxlas med gärningsmannen? Det är din tolkning.
Citera
2021-01-16, 13:19
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och av dessa fyra vet vi med säkerhet att de tre förstnämnda var kvar vid mordplatsen efter att skotten avlossats. Den sistnämnde finns det inga säkra spår av förrän runt 23.40.
Med tanke på vad SE berättade i förhör så är frågan varför inget av övriga vittnen pekar ut honom vid själva mordtillfället samt vid mordplatsen då GM syns stå där i 20-30 sekunder. Han borde väl ha varit där då.

Han säger själv i HR att det tog ca 15 sekunder från det att han hörde "skott nummer två" till det att han var på mordplatsen. Där borde han ha sett GM där någonstans och själv blivit sedd av andra vittnen. Han pratade med LP, påstod han. Har någon alls sett detta?

Andra vittnen har sett GM backa, och sedan gå runt LOP för att därefter älga in i gränden, ett tidsförlopp på upp till en halv minut, men de vittnar inte om att de har sett någon SE stå där mitt i vägen för Tunnelgatan vid en döende OP. Hur kan man inte uppfatta detta som misstänksamt?
Citera
2021-01-16, 13:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Maggan vill nog isf ogärna åka dit för "skyddande av brottsling". Men hon verkar rejält gaggig och tycks hittils ha bestämt sig för att "inte veta" något av värde. Eller ha glömt allt. Inkl. Rapport intervjun, TR och HR framträdanden och t o m hans glasögon.

Kan det finnas någon logisk förklaring till att en 83åring inte minns saker?
Citera
2021-01-16, 13:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Han måste ha farit med osanning. Han påstår sig höra i alla fall ett av skotten, sedan tar han sig fram till mordplatsen några sekunder senare. Hur kan han väl där inte vare sig se GM, som dröjer kvar där upp till en halv minut, eller själv bli sedd på mordplatsen av andra åsyna vittnen som ser GM? Däremot påstod han att han såg LJ klart och tydligt. SE:s whereabouts och vara och icke vara på mordplatsen, samt tidslinjen för det, är alltjämt de stora frågetecknen.

GM är inte kvar upo till en halv minut efter skotten. Var har du fått det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in