Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Det är ju onödigt att få vårdpersonal sjuka i onödan eftersom de redan är en väldigt belastad yrkesgrupp.
Dessutom blir ju rätt många borta länge i sviterna efter covid-19.
Hur resonerar du kring att vårdkön blir allt längre med det detta innebär för de som inte får sina nödvändiga operationer?
Hur resonerar du kring att vården inte avlastas särskilt mycket om bara 70+:are vaccineras?
Tycker du att de som av medicinska orsaker inte kan vaccinera sig får typ skylla sig själva och leva med risken?
Vi har helt uppenbart olika syn på hur vi bryr oss om alla olika grupper som drabbas om många inte vaccineras.
Fast de som av medicinska skäl (0,1% igen?) inte kan vaccinera sig har ju inte större risk att dö i covid-19 än vi andra det senaste året? Jag är inte vaccinerad och räknar inte med att dö av covid-19, då jag inte tillhör en riskgrupp.
Ja, några har fått svåra sviter av covid-19. Det finns dock en halv miljon bekräftade fall i Sverige, och troligtvis många fler obekräftade, varav en förkrossande majoritet inte blivit långtidssjukskrivna. Men har du statistik på det så länka gärna.
Det har dött ca 1000 personer under 70 år i århundradets största pandemi. Sverige hade säkerligen kunnat hålla nivån på lägre nordisk nivå, men pga. sina sällsynt inkompetenta myndigheter och politiker, understödda av journalister som föll ned i stoftet och tillbad ”expertmyndigheterna” i mars 2020 så fick vi denna samhällsspridning. Viktigaste smittspridningen var ju att ert jävla heliga nöjesresande till Italien och Spanien intill sista andetaget skulle fortsätta samtidigt som krisrapporter översvämmade internationell media. Vilket sedan Eliasson mfl. fortsatte med medan vi ”vanliga” skulle fjanta runt i munskydd hemma på ICA.
Som jag och andra framhållit var vården överbelastad och underbemannad redan före denna pandemi, vilket skapar en vårdskuld jag personligen måste slåss om att få del av, man betalar 300.000 i skatt årligen och måste kämpa sig till att få ett 20 minuters läkarbesök. Vårdpersonalen är överbelastad då vi har minst 2 miljoner arbetsföra men vårdkrävande människor vilka inte jobbar och bidrar till detta. Trådens regler förbjuder dock vidare fördjupning i politiska frågeställningar kring detta.