2021-01-15, 14:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Löftet leder dock till Jesus. Och både gamla och nya testamentet pekar på att frälsningen gäller alla folk. Flera liknelser från Jesus beskriver att hans egna(judarna) inte tog emot honom. Därför blev frälsningen tillgänglig för hela jorden.

Ett exempel är "Det folk som inte var mitt skall jag kalla mitt folk, och henne som jag inte älskade skall jag kalla min älskade. "

När Israel nämns i bibeln syftar det både till guds folk(kristna) och landet Israel. Många judar är fortfarande blinda men det kommer en tid då även dom kommer inse att Jesus är herren.
Att frälsningen gäller "hedningarna" är helt klart, men vad menas med dessa "nationer" i
stycket du citerar?

" 6. Och hon blev åter havande och födde en dotter. Då sade han till honom: »Giv denna namnet Lo-Ruhama[1]; ty jag vill icke vidare förbarma mig över Israels hus, så att jag förlåter dem. 7. Men över Juda hus vill jag förbarma mig, och jag skall giva dem frälsning genom HERREN, deras Gud; icke genom båge och svärd och vad till kriget hör skall jag frälsa dem, icke genom hästar och ryttare. >Ps. 20,8. 33,16 f. 76,4. Jes. 30,15 f.

8. Och när hon hade avvant Lo-Ruhama, blev hon åter havande och födde en son. 9. Då sade han: »Giv denne namnet Lo-Ammi[2]; ty I ären icke mitt folk, ej heller vill jag höra eder till.»

Men antalet av Israels barn skall bliva

10.

såsom havets sand, som man icke kan mäta, ej heller räkna; och det skall ske, att i stället för att det sades till dem: »I ären icke mitt folk», skola de kallas »den levande Gudens barn». >1 Mos. 32,12. Hos. 2,23. Rom. 9,25 f. 1 Petr. 2,10. 11. Och Juda barn och Israels barn skola samla sig tillhopa, och skola sätta över sig ett gemensamt huvud,"
(Hosea kapitel 1)

De som hade fått höra "ni är inte mitt folk", det var Israels hus.

Ja, man må kalla sig jude om man så vill, det kan vem som helst göra, men frälst blir man pga Guds verk och ingenting eget. Det är också detta som betonas då Paulus citerar Hosea och påvisar att Israels hus var förkastade men
återlösta i Kristus. Att kalla sig jude är ingenting.

Edit:
Fråga Herren!

Jag hade ett enormt motstånd trots att Herren var klar angående saken.
Senast redigerad av LadySweden 2021-01-15 kl. 14:51.
Citera
2021-01-15, 14:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
En intressant notering. Jag må vara dålig på att söka.

Försök hitta ordet jude i Karl XII bibel?!
https://old.bibeln.se/las/sok?q=&goto_book_k12=&goto_book_2k=&goto_book_1917 =&b=k12
Man måste ha Andens hjälp i dessa tider. Anden påtalar när någon har fifflat med översättningen.
Citera
2021-01-15, 15:30
Medlem
LadySwedens avatar
Ursvenskt är bara barbariet.
Reinfeldt hade rätt.

"Svear", suioner, är siemeoner. Kallade barbarer av Rom.
Citera
2021-01-15, 16:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Ja, bland annat har ju du som nynasse hat emot Judar, vilket ovanstående bevisar. Många nynassar är väldigt svaga för islam med, vilket du är.

Att Judar funnits och finns är klart. Men det finns även Judar som säger att de är Judar och inte är det. Att vara Jude är alltså ett genetiskt arv och inte någon tro. Bibeln är ganska klar på arv.
Att vara judahit är ett genetiskt arv ja. Att vara jude är någonting annat.
Citera
2021-01-15, 16:33
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att vara judahit är ett genetiskt arv ja. Att vara jude är någonting annat.
Judar = arvsanlag, folkslag
Judendom = tro

Man kan vara jude och inte ens tro på Gud.

Om du googlar judahit så går det inte så bra. Det är för att du hittat på något själv. Som om jag skulle kallat de med kristet dna(om sådant funnits) för kristenit.
Citera
2021-01-15, 16:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Judar = arvsanlag, folkslag
Judendom = tro

Man kan vara jude och inte ens tro på Gud.

Om du googlar judahit så går det inte så bra. Det är för att du hittat på något själv. Som om jag skulle kallat de med kristet dna(om sådant funnits) för kristenit.
Somna om!
Citera
2021-01-15, 16:38
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Somna om!
Lär dig googla innan du hittar på dina egna förklaringar.
Citera
2021-01-15, 16:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Lär dig googla innan du hittar på dina egna förklaringar.
Har du inte hängt med alls?

Fortsätt du att googla och fråga judar som följer skrifter som talar om att koka Jesus i urin och sperma!

Jag har sagt att jag ska lyssna på dig om du talar Guds ord. Bibeln talar mycket om arv, det är riktigt. Har du ens läst TS?
Citera
2021-01-15, 16:56
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Har du inte hängt med alls?

Fortsätt du att googla och fråga judar som följer skrifter som talar om att koka Jesus i urin och sperma!

Jag har sagt att jag ska lyssna på dig om du talar Guds ord. Bibeln talar mycket om arv, det är riktigt. Har du ens läst TS?
Sluta hitta på egna definitioner.

Vägen är smal. På ena sidan de som förnekar Jesus och på andra de som förnekar Jesus.

Du får gärna komma med en källa på dina äckligheter. Om du orkar googla då.
Citera
2021-01-15, 17:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Sluta hitta på egna definitioner.

Vägen är smal. På ena sidan de som förnekar Jesus och på andra de som förnekar Jesus.

Du får gärna komma med en källa på dina äckligheter. Om du orkar googla då.
Vad vill du ha källa på? Att khazarerna inte stammar från Judah? Att edomiter bodde i Judea? Att Gud slutit förbund med
Israelitererna (12 stammar)? Att Bibeln talar om genetiska arv (vilket du själv konstaterade)?
Att vilddjurets märke är "mystiska Babylon, och att detta är staden som "håller Guds folk fångna"? Att denna stad var Jerusalem på Jesu tid, dvs den säd som styrde i Jerusalem?

Du bryr dig inte om Bibeln, det är tydligt. Du bryr dig om din doktrin. Intressantast av allt är att du skriver i tråden för att du är hooked på mig. Du kan fråga dig varför.

Att dagens judar i hög grad stammar från khazarerna är ingenting judarna själva förnekar.
Citera
2021-01-15, 17:22
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Vad vill du ha källa på? Att khazarerna inte stammar från Judah? Att edomiter bodde i Judea? Att Gud slutit förbund med
Israelitererna (12 stammar)? Att Bibeln talar om genetiska arv (vilket du själv konstaterade)?
Att vilddjurets märke är "mystiska Babylon, och att detta är staden som "håller Guds folk fångna"? Att denna stad var Jerusalem på Jesu tid, dvs den säd som styrde i Jerusalem?

Du bryr dig inte om Bibeln, det är tydligt. Du bryr dig om din doktrin. Intressantast av allt är att du skriver i tråden för att du är hooked på mig. Du kan fråga dig varför.

Att dagens judar i hög grad stammar från khazarerna är ingenting judarna själva förnekar.
Citat:
och fråga judar som följer skrifter som talar om att koka Jesus i urin och sperma!

Jag frågade om en källa. Du verkar förövrigt redigt störd. Har redan en kvinna sedan 25 år.
Citera
2021-01-15, 17:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag frågade om en källa. Du verkar förövrigt redigt störd. Har redan en kvinna sedan 25 år.
Källa är boken Jesus In The Talmud, av Dr. Peter Schaefer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in