Citat:
Att frälsningen gäller "hedningarna" är helt klart, men vad menas med dessa "nationer" iLöftet leder dock till Jesus. Och både gamla och nya testamentet pekar på att frälsningen gäller alla folk. Flera liknelser från Jesus beskriver att hans egna(judarna) inte tog emot honom. Därför blev frälsningen tillgänglig för hela jorden.
Ett exempel är "Det folk som inte var mitt skall jag kalla mitt folk, och henne som jag inte älskade skall jag kalla min älskade. "
När Israel nämns i bibeln syftar det både till guds folk(kristna) och landet Israel. Många judar är fortfarande blinda men det kommer en tid då även dom kommer inse att Jesus är herren.
Ett exempel är "Det folk som inte var mitt skall jag kalla mitt folk, och henne som jag inte älskade skall jag kalla min älskade. "
När Israel nämns i bibeln syftar det både till guds folk(kristna) och landet Israel. Många judar är fortfarande blinda men det kommer en tid då även dom kommer inse att Jesus är herren.
stycket du citerar?
" 6. Och hon blev åter havande och födde en dotter. Då sade han till honom: »Giv denna namnet Lo-Ruhama[1]; ty jag vill icke vidare förbarma mig över Israels hus, så att jag förlåter dem. 7. Men över Juda hus vill jag förbarma mig, och jag skall giva dem frälsning genom HERREN, deras Gud; icke genom båge och svärd och vad till kriget hör skall jag frälsa dem, icke genom hästar och ryttare. >Ps. 20,8. 33,16 f. 76,4. Jes. 30,15 f.
8. Och när hon hade avvant Lo-Ruhama, blev hon åter havande och födde en son. 9. Då sade han: »Giv denne namnet Lo-Ammi[2]; ty I ären icke mitt folk, ej heller vill jag höra eder till.»
Men antalet av Israels barn skall bliva
10.
såsom havets sand, som man icke kan mäta, ej heller räkna; och det skall ske, att i stället för att det sades till dem: »I ären icke mitt folk», skola de kallas »den levande Gudens barn». >1 Mos. 32,12. Hos. 2,23. Rom. 9,25 f. 1 Petr. 2,10. 11. Och Juda barn och Israels barn skola samla sig tillhopa, och skola sätta över sig ett gemensamt huvud,"
(Hosea kapitel 1)
De som hade fått höra "ni är inte mitt folk", det var Israels hus.
Ja, man må kalla sig jude om man så vill, det kan vem som helst göra, men frälst blir man pga Guds verk och ingenting eget. Det är också detta som betonas då Paulus citerar Hosea och påvisar att Israels hus var förkastade men
återlösta i Kristus. Att kalla sig jude är ingenting.
Edit:
Fråga Herren!
Jag hade ett enormt motstånd trots att Herren var klar angående saken.
Senast redigerad av LadySweden 2021-01-15 kl. 14:51.
Senast redigerad av LadySweden 2021-01-15 kl. 14:51.