Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-17, 10:14
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Nog luktar Starlink bluff, menar jag. Med det är bara att fortsätta följa.


Om man söker på "starlink set-up testing" i YT så får man ju upp ett antal videos där beta-testare redovisar sina erfarenheter.
Och där visar man ju att det hela tycks fungera bra.

Systemet är ju fortfarande under uppbyggnad, både vad avser antalet satelliter samt bas-stationer,
och det betyder ju att även inom test-området i norra USA & Canada så får man avbrott ibland.

Jag såg en YT-video som ifrågasatte vilken total kapacitet som Starlink skulle kunna ha när antalet användare blir riktigt stort.

Vi får se!
Skall också bli intressant att se huruvida den tänkta konkurrenter Kuiper (från Jeff Bezos/Amazon) blir verklighet.
Dom verkar ju ha ett koncept som i mycket liknar Starlink.

När det gäller Trackman, så är den batteridriven (och batteriet verkar räcka länge..) så det kan inte röra sig om några större sändar-effekter som jag förstår det...

/T
Citera
2020-12-17, 11:06
  #206
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Om man söker på "starlink set-up testing" i YT så får man ju upp ett antal videos där beta-testare redovisar sina erfarenheter.
Och där visar man ju att det hela tycks fungera bra.

Systemet är ju fortfarande under uppbyggnad, både vad avser antalet satelliter samt bas-stationer,
och det betyder ju att även inom test-området i norra USA & Canada så får man avbrott ibland.

Jag såg en YT-video som ifrågasatte vilken total kapacitet som Starlink skulle kunna ha när antalet användare blir riktigt stort.

Vi får se!
Skall också bli intressant att se huruvida den tänkta konkurrenter Kuiper (från Jeff Bezos/Amazon) blir verklighet.
Dom verkar ju ha ett koncept som i mycket liknar Starlink.

När det gäller Trackman, så är den batteridriven (och batteriet verkar räcka länge..) så det kan inte röra sig om några större sändar-effekter som jag förstår det...

/T
Du tar med så kort del av mitt inlägg att det blir obegripligt. Här är två av de senaste.

(FB) Starlink
(FB) Starlink

Starlink har påståtts utgöra en världsrevolution inom Internetsevice. Men ju närmare man kommer introduktion till allmänheten ju tystare blir det i media. Att man kan söka på YouTube är obetydligt i det perspektiv Starlink har presenterats. Det hela är mycket skumt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-17 kl. 11:13.
Citera
2021-01-02, 03:41
  #207
Avstängd
wwrs avatar
Man kan notera att fortfarande har inga framsteg beskrivits. SpaceX har lovat service över hela världen. Man har skjutit upp 900 satelliter. I början av detta år skall man ha service i t.ex Afrika och Karibien. Man skulle ha testning på gång i Tyskland, men inget har beskrivits.

Men det enda man kan se är att utvalda personer i nordvästra USA "testar" systemet. De har förbundit sig att inte avslöja något om systemet men det görs inlägg i forum och YouTube där systemet påstås fungera mycket bra.

Jag anser att allt tyder på att Starlink är en bluff. Men det är bara att fortsätta följa och se om någon förändring kommer att ske.

Här är ett par äldre inlägg.
(FB) Starlink
(FB) Starlink
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-02 kl. 03:47.
Citera
2021-01-09, 15:09
  #208
Medlem
Gamlings avatar
Nu verkar det som om utrullningen i Europa påbörjas. En Reddit-användare från Storbritannien ska ha erhållit en parabol för beta-test! Vi inväntar ytterligare info...
Citera
2021-01-09, 18:52
  #209
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Goda nyheter för oss på nordligare breddgrader, kan dom börja serva Alaska så finns det ingenting som hindrar dom från att erbjuda service till oss i Norden.

https://spacenews.com/fcc-grants-per...nk-satellites/
Citat:
The Federal Communications Commission will allow SpaceX to launch 10 Starlink satellites into polar orbit on an upcoming mission, but deferred a decision on a much broader modification of SpaceX’s license.

[...]

SpaceX argued in filings that adding at least some satellites into polar orbits would allow it to begin service in Alaska, which is not in the coverage area of existing Starlink satellites launched into mid-inclination orbits. The company said in its November filing that “launching to polar orbits will enable SpaceX to bring the same high-quality broadband service to the most remote areas of Alaska that other Americans have come to depend upon, especially as the pandemic limits opportunities for in-person contact.”
Citera
2021-01-10, 05:13
  #210
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Nu verkar det som om utrullningen i Europa påbörjas. En Reddit-användare från Storbritannien ska ha erhållit en parabol för beta-test! Vi inväntar ytterligare info...
Men då skall det ju finnas mottagarstationer byggda i Storbritannien. Finns det information om det?
Citera
2021-01-13, 01:51
  #211
Avstängd
wwrs avatar
Nu påstår media att Starlink används i Storbritannien. Liksom i USA och Kanada sker det i hemlighet. Inga tester i större media eller liknande.
Citat:
Elon Musk's Starlink satellite internet service is already being used by a handful of people across the UK.

The company began rolling out a limited trial last month, it has emerged, after Ofcom granted it a licence in November.
https://www.bbc.com/news/amp/technology-55625071

Jag har inte sett några uppgifter om att mottagarstationer byggts i Storbritannien. Tidigare har påståtts att stationer byggts i Tyskland. Musk har även sagt att Tyskland skulle vara med tidigt. Man kan inte undvika att fråga sig om påståendet att systemet används i Storbritannien kan ha ett samband med Brexit. Det som är lite annorlunda vill man gärna hänföra till Storbritannien sedan de slutade betala EU-avgifter.

Tills vidare räknar jag detta som en pajasshow. Man måste visa upp systemet i media och börja sälja det öppet så att alla har tillgång till att köpa och testa det. De senaste tillstånden från amerikanska myndigheter ger även SpaceX rätt att sända upp satelliter över Sverige.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-13 kl. 01:55.
Citera
2021-01-13, 16:32
  #212
Avstängd
Starlink ger Elon Musk möjlighet att bygga upp tex ett helt bankväsende och kryptovaluta i rymden via Tesla genom ett framtida conglomerate typ Alfabeth . - Spekulation här alltså.

Framtidens serverhallar kommer att sänkas ner i haven. (kylningen) Förslutas i syrefri miljö i 5 år och bytas ut successivt precis som starlinks satelliter vart 5:e år. - Det är inte meningen att det skall vara någon maintenace överhuvudtaget.

Conglomerate
https://en.wikipedia.org/wiki/Conglomerate_(company)
Citera
2021-01-14, 14:05
  #213
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu påstår media att Starlink används i Storbritannien. Liksom i USA och Kanada sker det i hemlighet. Inga tester i större media eller liknande.

https://www.bbc.com/news/amp/technology-55625071

Jag har inte sett några uppgifter om att mottagarstationer byggts i Storbritannien. Tidigare har påståtts att stationer byggts i Tyskland. Musk har även sagt att Tyskland skulle vara med tidigt. Man kan inte undvika att fråga sig om påståendet att systemet används i Storbritannien kan ha ett samband med Brexit. Det som är lite annorlunda vill man gärna hänföra till Storbritannien sedan de slutade betala EU-avgifter.

Tills vidare räknar jag detta som en pajasshow. Man måste visa upp systemet i media och börja sälja det öppet så att alla har tillgång till att köpa och testa det. De senaste tillstånden från amerikanska myndigheter ger även SpaceX rätt att sända upp satelliter över Sverige.


Jag gissar att marknadsföringen är genom youtubeklipp från entusiaster. Det kommer bli betydligt svårare för Starlink att marknadsföra sig i Europa där många fler människor lever nära infrastruktur med befintligt internet. Dessutom om är priserna för internetaccess betydligt lägre här. 5G ommer slå undan fötterna.

Fortfarande måste väl Starlink använda marknätet för att nå över Atlanten?

om man skjuter upp från Florida så lär väl raketen befinnas sig över 100km när den passerar Sverige så det är nog ingenting man kan styra över? Eller hur menade du där?
__________________
Senast redigerad av raskens 2021-01-14 kl. 14:12.
Citera
2021-01-14, 14:58
  #214
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag gissar att marknadsföringen är genom youtubeklipp från entusiaster. Det kommer bli betydligt svårare för Starlink att marknadsföra sig i Europa där många fler människor lever nära infrastruktur med befintligt internet. Dessutom om är priserna för internetaccess betydligt lägre här. 5G ommer slå undan fötterna.

Fortfarande måste väl Starlink använda marknätet för att nå över Atlanten?

om man skjuter upp från Florida så lär väl raketen befinnas sig över 100km när den passerar Sverige så det är nog ingenting man kan styra över? Eller hur menade du där?
Men Starlink har lanserats som en service som kommer att bli en revolution inom Internetservice. Då kan inte SpaceX smyga undan nu och säga att systemet kanske blev för dyrt. Om de nu har service i Storbritannien så måste de ha markstationer i landet som kopplar in signalen på marknätet. Men det har inte beskrivits vad jag sett.

De måste sälja servicen öppet så alla som önskar har möjlighet att köpa och testa, inte bara utvalda personer med tystnadsplikt.

Det här kom igår t.ex
Citat:
Half of America is Ready to Switch to Starlink Satellite Internet
https://www.pcmag.com/news/half-of-a...ernet?amp=true

Det ger ett mycket mystiskt intryck att informationen om systemet som tidigare varit så omfattande nu ebbat ut i Youtubeklipp.

__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-14 kl. 15:03.
Citera
2021-01-17, 17:48
  #215
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
...Om de nu har service i Storbritannien så måste de ha markstationer i landet som kopplar in signalen på marknätet.

Varför skulle de behöva ha det? (Om vi bortser från högfrekvenshandel och gaming på hög nivå där svarstider är viktigt).
Citera
2021-01-17, 23:41
  #216
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Varför skulle de behöva ha det? (Om vi bortser från högfrekvenshandel och gaming på hög nivå där svarstider är viktigt).
Det är så Starlink har presenterats. De har påstått sig leverera korta svarstider och ta emot signalen via markstationer.
Hur menar du att Starlink fungerar om de levererar Internet till Storbritannien utan att ta emot signalen i markstationer där?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback