Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-13, 19:16
Medlem
HarryManbacks avatar
40+

1,4 miljoner totti. Står att jag troligen kommer få garantipension. Har bara haft "skitjobb" under mitt arbetsliv. I nuläget går jag på bidrag.

Rätt stort sparande vid sidan av som ligger i en KF. Har det som stöd i sämre tider.
Citera
2021-01-13, 21:02
Medlem
stillsams avatar
Ålder: Inom efterfrågat intervall

Inkomstpension: Cirka 1 850 000
Premiepension: Cirka 380 000 kr
Tjänstepension: Cirka 400 000 kr
IPS som ej längre är aktiv: 40 000 kr
Eget pensionssparande: 400 000 kr (IPS ej inräknat i denna summa)
Citera
2021-01-14, 02:04
Medlem
Screems avatar
Ligger några år under intervallet, men har 1miljon i pension. 800 inkomst- och 200 på tjänstepension.
Citera
2021-01-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Jag har insett för länge sedan att folk i min ålder (25-35) inte kommer att få någon pension alls från det allmänna.

Så mitt råd är att jobba svart och köpa guld och mark.

Hårda tider är på väg.

Alltså vad är det här för trött floskel ens. Vad är det som får er att säga detta? Kom inte nu med luddiga förklaringar som att "staten slösar hit och dit". Berätta konkret varför du tror att din allmänna pension som förvaltas av staten inte kommer att utbetalas. Är på riktigt spänd på detta.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-01-14 kl. 09:10.
Citera
2021-01-14, 10:36
Jag är äldre men ligger mycket bra till. Beräknad prognos är att jag kommer att ha över 30t före skatt om jag går vid 65. Tänker dock förvalta kapitalet bättre. Leker med tanken jobba till 70 o ta ut tjänste på 5 år. Då var det väl 44t de åren. Har du hög tjänste så tycker jag man ska ta ut det på10-12 år om man går vid 65 så det inte brinner inne.

Att jag får bra är framförallt grundat på att jag börja jobba vid 21år och alltid skift. Utan uppehåll för nånting annat.
Citera
2021-01-14, 11:02
Medlem
48 bast
1,8 mkr i allmän pension
170k i tjänstepension
Ca 700k i privat pensionssparande

Jag driver eget, har ingen pensionsförsäkring i företaget men sparar 6–7k/månad privat i ISK. Värdepappersutvecklingen avgör hur mycket det faktiskt blir i slutändan. Valde privat sparande eftersom jag kan välja själv när och hur jag vill ta ut, samt styra helt och hållet hur pengarna förvaltas.

Som 70-talist räknar jag inte med någon hög pension från det allmänna, och jag rekommenderar alla som har möjlighet att spara 10 % eller mer av sin inkomst. Det gäller särskilt dem som arbetar heltid och inte har hemmaboende barn, eftersom marginalerna ofta är som störst då.
Citera
2021-01-14, 11:13
Medlem
Om vi leker med tanken att folk (ink de som jobbat heltid i hela livet) inte kommer att få någon pension
värd namnet och att många inte har nämnvärda besparingar (max 500,000 o många nästan ingenting),
vad kommer att hända med bostadskostndaderna för dessa pensionärer - merparten kommer att få
inkomstsänkningar med 50% eller mer samtidigt som hyrorna (hittills) aldrig sjunker.

Närliggande fråga - hur ser invandrararnas pensioner ut - de som kommit hit när de är 40 år eller
mer? Deras pensioner talas det aldrig om i media
Citera
2021-01-14, 15:12
Medlem
FB dase nivå på iaf på allmänna pensionen här.

Median för en 30 åring, 35,40 inkomst: 316,533,804

Dito 3e kvartil: 435,724,1050

Premiepension median....: 71,137,227

Dito 3e kvartil: 111,207,325

Tot median: 387, 670, 1031

Tot 3e kvartil: 546, 931, 1375

(Sedan är det förenklat att summera värdena då det inte behöver korrelera så mellan inkomst och associerad behållning ppm vid ett visst år och median el kvartil. Men ger en hum.)

Taket i intjäning gör att inkomstpensionsdelen har ett maxtak i praktiken på saldot då dess avkastning är administrativt styrd.

https://www.pensionsmyndigheten.se/s...ildrows-store=
Citera
2021-01-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Alltså vad är det här för trött floskel ens. Vad är det som får er att säga detta? Kom inte nu med luddiga förklaringar som att "staten slösar hit och dit". Berätta konkret varför du tror att din allmänna pension som förvaltas av staten inte kommer att utbetalas. Är på riktigt spänd på detta.

https://www.pensionsmyndigheten.se/g...-pensionsalder

Från och med 1 januari 2020 höjdes den lägsta åldern för att ta ut allmän pension från 61 till 62 år. Det var första steget av flera i en långsiktig plan på förändringar på pensionsåldrarna.

Från och med 2020 har du rätt att vara kvar på jobbet till 68 års ålder och från 2023 kan du vara kvar till 69 års ålder. Beslut om ändrat anställningsskydd fattades den 18 juni 2019.
-----------------

40ish
1.1 i allmän och 200 i tjänste.

Själv missade jag många år med tjänstepension iom att företaget jag jobbade för inte hade någon, jag var ung och dum och kunde inte ett skit om pensioner. Slarvade bort en del PPM oxå. Kommer därför få en pension nära garantipension vilket gör att pensionssystemet känns helt meningslöst för min del.

Å andra sidan så vet jag inte hur mycket mer pengar man behöver än garantipension från att man fyllt 70 tills man åkt in på hem vid 80. Om man ens lever.
Citera
2021-01-14, 17:09
Medlem
Bennermanns avatar
Angående inkomstpension tror jag det högsta man kan få i pensionsrätt är 75000 kronor för inkomståret 2020. Det baseras på ett intjänandetak baserat på var gränsen för statlig skatt går. Nån som vet om det stämmer?

Ni som ligger lågt borde isåfall sträva efter att åtminstone komma upp i lön till brytpunkten. Det blir rätt många tusenlappar per år.
Citera
2021-01-14, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av since70
https://www.pensionsmyndigheten.se/g...-pensionsalder

Från och med 1 januari 2020 höjdes den lägsta åldern för att ta ut allmän pension från 61 till 62 år. Det var första steget av flera i en långsiktig plan på förändringar på pensionsåldrarna.

Från och med 2020 har du rätt att vara kvar på jobbet till 68 års ålder och från 2023 kan du vara kvar till 69 års ålder. Beslut om ändrat anställningsskydd fattades den 18 juni 2019.
-----------------

40ish
1.1 i allmän och 200 i tjänste.

Själv missade jag många år med tjänstepension iom att företaget jag jobbade för inte hade någon, jag var ung och dum och kunde inte ett skit om pensioner. Slarvade bort en del PPM oxå. Kommer därför få en pension nära garantipension vilket gör att pensionssystemet känns helt meningslöst för min del.

Å andra sidan så vet jag inte hur mycket mer pengar man behöver än garantipension från att man fyllt 70 tills man åkt in på hem vid 80. Om man ens lever.

Så ditt bevis för att allmänna pensionen uteblir är att man nu HAR RÄTT till att vara kvar på jobbet längre? Svagt argument.
Citera
2021-01-14, 17:45
Medlem
50 år

Inkomst 2 MSEK
Premie 0.5 MSEK (ändå fuckat upp massor när jag trodde jag var smart tidigare i livet)
Tjänste 6.5 MSEK
Privat 0.3 MSEK (samma som Premie, huge mistakes tidigare)

och lite skönt avbetalda fastigheter, blir bra det här, bara överleva Covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in