Citat:
Ursprungligen postat av
torson68
Tror inte detta passar SAAB, att få in norska och finska staten som ägare är nog inte alls intressant. Politiker ska inte leda aktiebolag. De, Patria och Kongsvinger, är ju också betydligt mindre företag som har en betydligt mindre satsning på F&U. En sådan inblandning av ägare skulle bara öka osäkerheten inför framtiden. Möjligheterna för de egna F&U-satsningar vi sett de senaste åren t.ex. på A26, Globaleye, Gripen E och samarbete med Boeing skulle troligen bli svårare. Nya satsningar som kräver kapitaltillskott kanske måste upp och avgöras i stortinget först för godkännande.
Nä, vad var det Rosengren sa.. sista.. s-staten otroligt nationalistiskt. Även om det var en förolämpling som jag inte står bakom så finns det en nypa sanning i det. Det är att näringslivet i Sverige fungerar på ett annat sätt och är mer fristående från staten.
Du har rätt i något av detta. Men du har i allmänhet helt fel om hur aktiebolag i Norge hanteras. Det är rimligtvis något annat när det gäller statligt ägda aktiebolag. Men till exempel Kongsbergs satsningar på R&D är inte uppe i Stortinget.....
Jag bryr mig inte om att säga så mycket om Rosengren, förutom att han möjligen ångrar att han uppförde sig som en unge, lite som John Bruno Jakobsson på sin tid (googla om ni har glömt). Det allra mest märkliga är förmodligen hur det verkar existera "en helig pakt" mellan Wallenbergsfären och den svenska staten i vissa frågor.
Du har en poäng. Det är svårt att föreställa sig hur Saab skulle ha fått stöd för utvecklingen av Gripen post 39AB, med en bredare ägarbas än Wallenberg (och mer eller mindre passiva finansiella ägare), som inkluderar till exempel den norska och finska staten, men också andra aktiva (privata) investorer utanför Wallenbergsfären. När allt kommer till allt är detta ett speciellt projekt, mellan Saab/Wallenberg och den svenska staten. Detta är iofs något som BAE upptäckte ganska tidigt och som fick dem att dra sig tillbaka från SAAB's ägarsida. Det är lite "You need planes? We develop, you pay for development, then you pay for the planes, and then you put up export guarantees and pay if shit happens, and close your eyes if we make use of bribes to sell plane to foreigners" över det hela.
Jag är inte säker på om alla ägare, statliga eller inte, går med på sånt.
Edit - och sammanfattningsvis - Saab klarar sig bäst som ett helsvenskt företag med Wallenbergsfären som ledande ägare.