• 1
  • 2
2018-08-27, 12:31
Medlem
scontris avatar
Vad heter brunnen? Det brukar stå på klämringen (den gråa som går runt brunnen). Kolla om det står något RSK-nummer där med, sex eller sju-siffrigt.

Ser inte rätt ut med röret från tvättmaskinen, har dom borrat in det själva?
Citera
2018-08-27, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Vad heter brunnen? Det brukar stå på klämringen (den gråa som går runt brunnen). Kolla om det står något RSK-nummer där med, sex eller sju-siffrigt.

Ser inte rätt ut med röret från tvättmaskinen, har dom borrat in det själva?

Det enda jag hittade var ett RSK-nummer på klämringen. RSK 714 13 15.
Fanns inget rsk-nummer på varken brunn eller vattenlåsinsats.
Ska inte både brunn och låsinsats ha egna rsk-nummer?

Röret från tvättmaskinen gissar jag är sen det byggdes då det är betonggolv. Så jag tror inte någon som tidigare bott hör själv gjort det, men jag kan ju inte vara helt säker på det förstås.
Citera
2018-08-27, 14:02
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Det enda jag hittade var ett RSK-nummer på klämringen. RSK 714 13 15.
Fanns inget rsk-nummer på varken brunn eller vattenlåsinsats.
Ska inte både brunn och låsinsats ha egna rsk-nummer?

Röret från tvättmaskinen gissar jag är sen det byggdes då det är betonggolv. Så jag tror inte någon som tidigare bott hör själv gjort det, men jag kan ju inte vara helt säker på det förstås.

Klämringen följer med brunnen, jag gissar att man inte bytt brunn när man bytt matta. Det i sig är inte godkänt, bryter man golvets tätskikt vid renovering ska man byta brunn också.
Sen ser det ut som dom har borrat upp ett hål i brunnen, stoppat in en gumminylato och tryckt in röret till tvättmaskinen. Det är givetvis inte heller godkänt.

Klämringen tillhör Purus, den enda Purus-brunnen jag vet som har extra inlopp är Wåke https://www.rskdatabasen.se/kategori...ke-7113580-140 men där är inloppet gjutet från fabrik och ingenting som stoppar upp flödet som på bilden.

Ett riktigt hemmameck ser det ut som, tror du får problem med att få i ett nytt vattenlås där.
Citera
2018-08-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Klämringen följer med brunnen, jag gissar att man inte bytt brunn när man bytt matta. Det i sig är inte godkänt, bryter man golvets tätskikt vid renovering ska man byta brunn också.
Sen ser det ut som dom har borrat upp ett hål i brunnen, stoppat in en gumminylato och tryckt in röret till tvättmaskinen. Det är givetvis inte heller godkänt.

Klämringen tillhör Purus, den enda Purus-brunnen jag vet som har extra inlopp är Wåke https://www.rskdatabasen.se/kategori...ke-7113580-140 men där är inloppet gjutet från fabrik och ingenting som stoppar upp flödet som på bilden.

Ett riktigt hemmameck ser det ut som, tror du får problem med att få i ett nytt vattenlås där.

Hmm. Jag var lite inne på ditt spår att det är något gjort med brunnen efter att den lades in från början när huset byggdes (85-86) då jag enligt infon från klämringens rsk-nummer kunde se att den klämringen användes från 1990 --> medans brunnen jag har användes mellan 1981-1986.

Har inte full koll på vad en gumminylato är, men gissar att det är "packningen" som är runt tvättmaskinens rör.

Jag själv tycker att det ser ut att vara utfört på ett lite nonchalant vis, men tänkte mig att man kanske bara gjorde det så fort som möjligt när det från första början byggdes. "Kvantitet före kvalitet".

Men om fallet är så att någon gjort detta i efterhand (vilket det då troligtvis är?). Skulle det då kunna vara något man kan få något på i "Dolda fel" på ett bostadsrättsköp? Eller finns dolda fel bara på husköp?
Senast redigerad av Joi 2018-08-27 kl. 14:49.
Citera
2021-01-13, 21:55
Medlem
2n00b4Us avatar
Tips på vad man kan göra för att förhindra att vattenlåset töms i en dusch/badkar? Jag har ett sånt vattenlås som har en liten röd kork som man kan dra ut. Jag har tidigare försökt att rensa vattenlåset men det verkar inte ha hjälpt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in